Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Dezelfde schoenen voor race & atb ?

SoloSuperia
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2019 22:32

SoloSuperia 20 okt 2019 14:58

Hallo,

Ik fiets nu ruim 6 jaar, waarvan voornamelijk racefiets, in de winter af en toe atb.
Voor beiden gebruik ik ATB schoenen en heb zowel op mijn race als atb, de M520 pedalen zitten.

Mijn schoenen zijn aan vervanging toe en ik wil eigen op de racefiets ook wel naar pedalen met een breder contactvlak toe, maar ik wil wel het voordeel behouden van nieuwe ATB schoenen (met gemak kunnen lopen).

Ik heb me zitten inlezen over verschillende merken en type pedalen en schoenplaatjes, maar kom er niet uit en vraag me dus af hoe jullie dit doen en welke plaatjes/schoenen/pedalen men gebruikt.

Wens:
1 paar schoenen (waarschijnlijk Specialized XC Expert - maar kan ook iets anders zijn), met op de racefiets pedalen met een groter contactvlak.

Hoe doen jullie dit, of wat zouden jullie adviseren ? Thnks!

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 20 okt 2019 20:45

Racepedalen op een racefiets en MTB pedalen op een MTB.

Als je het toch echt bij één systeem wil houden, Shimano heeft pedalen met een groter contactoppervlak, namelijk Shimano XT M8120 Trail Pedalen
I know myself like no one else
Nothing to defend

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 20 okt 2019 23:04

Ik heb lang 1 (mtb) paar gehad.
Maar tijdens het trainen voor een fietstocht van vier uur merkte ik dat ik pijn kreeg in/onder mijn voeten zodra ik langer dan 2 uur fietste. Na wat research online kwam de slappe zool van de schoen als boosdoener uit de bus.
Mijn mtb pantoffels heb ik nog. Zitten en lopen heerlijk. De spd plaatjes vallen in de zool.
Voor de racefiets heb ik nu carbonzolen. Superstijf en fietst ook heerlijk. Zitten time rxs plaatjes onder. Loopt iets minder maar meer dan 30 meter loop ik meestal toch niet en ook met deze schoenen kun je 100m lopen als je wilt.
Waarom zou je willen lopen? Thuis loop ik vanuit de keuken via de bijkeuken naar de garage en pak mijn fiets. Dat is maximaal 15m. Onderweg als je een terras pakt loop je ook niet ver. Dat kan allemaal prima met een blok onder je voorvoet.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 21 okt 2019 07:20

Meer dan twintig jaar enkel met ATB pedalen op de racefiets gereden, wel schoenen gebruikt met een carbon zool. Nu weer enige jaren spd-sl op de racefiets en spd op de ATB. Ik merk het verschil niet qua druk (heeft mogelijk ook met mijn vermogen wat ik trap te maken), het is meer afhankelijk welke schoenen zitten het prettigste.
Kortom een goed zittende schoen met een carbon zool is belangrijk, dit zijn meestal ook de duurste schoenen :lol:

TomDoes
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2019 17:29

TomDoes 21 okt 2019 10:18

Ik gebruik zelf Look x-trail carbon pedalen (deze zijn wat minder lomp en zwaar als de shimano xt's) in combinatie met Shimano xc701 schoenen. De look pedalen hebben een redelijk groot contact oppervlak waardoor je in combinatie met schoenen met carbonzolen (voor mijn gevoel in ieder geval) een prima krachtoverbrenging hebt. Ik rijd op een gravel fiets met een race en een gravel wielset.
https://www.mantel.com/be/look-x-track-race-carbon

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 21 okt 2019 10:31

ik gebruik ook mijn MTB schoenen op de racefiets.
Heb daarvoor deze pedalen gekocht. https://www.rosebikes.nl/shimano-pd-es6 ... =standaard

Die hebben ook een groter oppervlak en lijken optisch veel op racefiets pedalen.

Misschien dat dit wat voor je is.

c-ray
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 mei 2018 11:02

c-ray 21 okt 2019 13:31

Gebruik al jaren de Crankbrother candy modellen op zowel MTB als racefiets. Voor gebruik op de racefiets is het vooral van belang een schoen te kiezen met een zeer stijve (carbon) zool. Volgens mij is er dan weinig verschil tussen race of mtb schoenen/pedalen.
Waarom mtb pedalen? Lekker veelzijdig, al mijn zomer- winter- regenschoenen etc bruikbaar op al mijn fietsen.

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 21 okt 2019 14:34

bakboord1 schreef: 20 okt 2019 23:04 Thuis loop ik vanuit de keuken via de bijkeuken naar de garage en pak mijn fiets. Dat is maximaal 15m.
Ha, dat is 30 meter per fietstocht. Uitgaande van mijn eigen situatie, 120 tochtjes per jaar, loop je dus ruim 3,5 kilometer per jaar op je plaatjes!
Avatar gebruiker

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 21 okt 2019 14:44

Kan je nagaan, zelfs daar gaan ze niet kapot van....

bakboord1
Forum-lid
Berichten: 2019
Lid geworden op: 01 sep 2006 15:30

bakboord1 21 okt 2019 15:03

RelicBert schreef: 21 okt 2019 14:34
bakboord1 schreef: 20 okt 2019 23:04 Thuis loop ik vanuit de keuken via de bijkeuken naar de garage en pak mijn fiets. Dat is maximaal 15m.
Ha, dat is 30 meter per fietstocht. Uitgaande van mijn eigen situatie, 120 tochtjes per jaar, loop je dus ruim 3,5 kilometer per jaar op je plaatjes!
In mijn antwoord staat ook welke plaatjes ik heb. Dan zie je dat mijn plaatjes het inkliksysteem beschermen en ik dus niet loop op het gedeelte dat klikt. En met 120 tochtjes per jaar is een keer per jaar je schoenplaatjes vervangen niet het probleem lijkt me.

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5698
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 okt 2019 15:35

Eigenlijk kan hier niemand een goed advies geven aangezien iedereen zijn eigen beleving heeft.
Mijn beleving is dat het prima kan met één soort schoen.
Zelf heb ik jaren met MTB-schoenen met redelijke zachte zolen op de racer gereden en geen last van mijn voeten gehad.
Zoals je zelf al aangaf wil je op de racer een groter draagvlak voor je schoenen.
Er zijn genoeg spd-pedalen met een groot schoenoppervlak.
Ook daar heeft helaas ieder zijn eigen mening over. ;)

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 21 okt 2019 16:12

Lcsmet schreef: 20 okt 2019 20:45
Als je het toch echt bij één systeem wil houden, Shimano heeft pedalen met een groter contactoppervlak, namelijk Shimano XT M8120 Trail Pedalen
Ik heb deze pedalen en moet zeggen dat die extra kooi om het pedaal geen contact maakt met de carbon zool van mijn ingeklikte MTB-schoen. Dus zorgt die extra kooi niet voor extra contactoppervlak. Althans, niet bij mij.

Verder eens met de meeste opmerkingen: het gaat om jouw eigen gevoel. Met SPD heb je wat meer bewegingsvrijheid, met SPD-SL zit je wat "gecontroleerder", zou je als prettig op de racer kunnen ervaren. Maar als je geen extreme dingen doet, in afstanden, tijd en intensiteit, denk ik dat je prima met MTB kunt racen.
(Overigens heb ik wel SPD op MTB en SPD-SL op gravelracer).

my2cents

Plaats reactie