Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsshirt/jack voor herfstweer

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 09 okt 2019 17:38

Ik ben op zoek naar een shirt of jack die ik kan dragen bij het standaard Nederlandse herfstweer. Ergens tussen de 5 en de 15 graden (bij kouder weer heb ik al een goed warm jasje) en het liefst iets waterafstotend. Ik las al in een ander topic (ja, ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt) dat waterdicht niet echt kan voor een zachte prijs, dus dat is dan ook niet nodig. Als hij maar meer tegenhoudt dan een standaard fietsshirt met lange mouwen. Iemand de gouden tip?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 okt 2019 18:40

Castelli Perfetto (voorheen Gabba).

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 09 okt 2019 18:43

Het beste jack (volgend test in Fiets) is de Sportfull Fiandre.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 09 okt 2019 18:46

DrBibber schreef: 09 okt 2019 17:38 Ik ben op zoek naar een shirt of jack die ik kan dragen bij het standaard Nederlandse herfstweer. Ergens tussen de 5 en de 15 graden (bij kouder weer heb ik al een goed warm jasje) en het liefst iets waterafstotend. Ik las al in een ander topic (ja, ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt) dat waterdicht niet echt kan voor een zachte prijs, dus dat is dan ook niet nodig. Als hij maar meer tegenhoudt dan een standaard fietsshirt met lange mouwen. Iemand de gouden tip?
Waterdicht kan wel voor een zachte prijs. Waterdicht en ademend, dat is duur.

Lees de test uit fiets nog eens terug.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 10 okt 2019 20:33

De Galibier jasjes niet helemaal mijn smaak, de Perfetto toch wel iets boven budget en de Fiandre ga ik zeker even bekijken en ziet er goed uit!
Bedankt voor de reacties!

hayes

hayes 10 okt 2019 20:36

Bij 10-15 draag ik gewoon ondershirt, daarboven een thermisch ondershirt shirt met lange mouwen, daarboven een gewone jersey en een mouwloze windstopper. Die koude wind op de borst doet het altijd een stuk kouder aanvoelen dan het echt is. Alles onder de 10 begin ik eigenlijk mijn winterjas dragen. Gewoon met een basic shirt eronder.

Dit vind ik sowieso de moeilijkste periode van het jaar qua fietskleding; Op een ritje van 3 uur kan je heel erg wisselende omstandigheden tegenkomen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 10 okt 2019 20:56

hayes schreef: 10 okt 2019 20:36 Dit vind ik sowieso de moeilijkste periode van het jaar qua fietskleding; Op een ritje van 3 uur kan je heel erg wisselende omstandigheden tegenkomen.
Heb daar weinig moeite mee. Gewoon warm aankleden onder het motto liever iets te warm dan te koud.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 10 okt 2019 21:20

Dit is een perfecte jack: https://www.mantel.com/castelli-alpha-r ... gJv7vD_BwE
Assos heeft de habu 5, ook perfect.
Het loont de moeite om even te zoeken op de prijs, zeker buiten het seizoen erg aantrekkelijk (-40%).

slugbait
Forum-lid
Berichten: 925
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 10 okt 2019 21:41

Dit is echt heel persoonlijk, maar zoiets als de Perfetto/Gabba vind ik zelf veel te warm bij 10+ graden. In de herfst heb ik zelf meestal een dun ondershirt en een dun shirt van merinowol aan: dat isoleert goed ook als het nat is, maar voelt bij droog en warmer weer niet gelijk te warm aan. Mocht het onverwacht wat guurder zijn of met bakken uit de hemel komen, dan heb ik nog een windstoppend gillet bij me.

Maar nogmaals heel persoonlijk: ik kan heel goed tegen kou. Enige wat ik wil meegeven is dat je niet gelijk alles waterdicht hoeft te hebben. Wat merinowol en een windstoppend laagje werken ook heel goed.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 okt 2019 10:59

walters schreef: 10 okt 2019 21:20 Dit is een perfecte jack: https://www.mantel.com/castelli-alpha-r ... gJv7vD_BwE
Assos heeft de habu 5, ook perfect.
Het loont de moeite om even te zoeken op de prijs, zeker buiten het seizoen erg aantrekkelijk (-40%).
+1, heb zelf de Habu.5. Gekocht buiten het seizoen voor minder dan de helft van de adviesprijs.

Net zoals Slugbait aangeeft; waterdicht is niet nodig. Het scheelt al een heleboel als het jack (grotendeels) winddicht is. Waterdicht heeft meer nadelen dan voordelen, en maar een beperkte toepassing (langdurig stromende regen).

In tegenstelling tot Slugbait ben ik wel een koukleum. De Gabba (of in mijn geval Habu.5) is waarschijnlijk het meest gebruikte/favoriete kledingstuk in mijn kast. Ik gebruik hem eigenlijk met verschillende onderlagen voor alle ritten tussen de 8-16 graden. Dat is in mijn geval zo'n 2/3e van de kilometers aangezien ik meestal s'avonds na 7 of s'ochtendsvroeg begin met fietsen. Vaak is het dan nog koud of koelt het snel af en zo'n Habu of Gabba is eigenlijk nooit echt te warm.

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 11 okt 2019 13:57

Beste Ypuh, ben het met je eens. Daarbij komt bij mij nog dat ik veel transpireer. Dus een jack wat aan de voorkant goed winddicht is en aan de achterkant goed ventileert is een voorwaarde. Rij afgelopen weken met een assos GT Mille spring/fall met twee ondershirts, een met korte mouw (Brynje ) en een met lange mouw (Merinowol). Precies goed.
Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat de collectie jacks en bodywarmers voor op de fiets groter is dan mijn klerenkast met gewone kleren. Het is natuurlijk waar de de nadruk op legt :mrgreen:

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 11 okt 2019 15:06

HarryuitHilversum schreef: 09 okt 2019 18:43 Het beste jack (volgend test in Fiets) is de Sportfull Fiandre.
Ik heb zo'n Fiandre, maar een groot nadeel vind ik wel dat er geen achterzakken opzitten. Hierdoor ben je bijna verplicht om er een fietsshirt onder te dragen, en dat is juist wat ik niet wil. Hierdoor blijft ie veel in de kast hangen en doet dienst als regenjasje.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie