Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fietsshirt/jack voor herfstweer

Gebruikersavatar
Dunc@n
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2015 16:06

Gebruikersavatar Dunc@n 11 okt 2019 15:24

Ik rij het grootste deel van mijn woon werk KM's met een castelli perfetto convertible. Perfect jasje voor het nederlandse weer. In het voor en najaar een dun ondershirtje met korte mouwen eronder zodat ik 'smiddag onderweg naar huis lekker de mouwen eruit kan ritsen, of juist met een shirt met lange mouwen, zodat ik als ik de mouwen eruit haal toch nog een laagje op de armen heb. In de winter tot iets onder het vriespunt een iets dikker ondershirt eronder. Alleen bij echt koud weer draag ik een dikere softshell. Jas is prima waterdicht al trek ik bij echte hevige regen wel een hardshell regenjack aan.

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 11 okt 2019 15:40

Wat goedkoper dan de Castelli en Assos jasjes:

La passione heeft ook een perfetto-achtig jasje tegenwoordig.

https://www.lapassione.cc/pages/rain-jersey

Verder heeft Futurumshop ook een eigen merk herfst jasje
FUTURUM 4 SEASONS JACKET nu met de weekend actie ook 125
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 11 okt 2019 17:12

walters schreef: 11 okt 2019 13:57 Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat de collectie jacks en bodywarmers voor op de fiets groter is dan mijn klerenkast met gewone kleren. Het is natuurlijk waar de de nadruk op legt :mrgreen:
Hahaha, gelukkig, ik ben dus niet de enige :like:.

Heb ook een stuk of 5 jacks thuis liggen die elk hun eigen toepassing hebben. Als ik even op Buienradar die dag dan weet ik al precies wel jack ik aan ga trekken. Al zou ik met 3 ook wel uit de voeten kunnen :mrgreen:.

Dat gezegd hebbende, de Habu is wel de favoriet met de meeste 'ride time'.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 okt 2019 18:15

Herfst is het meest lastige kwa kleding keuze.
Wind/regen/zon, het kan zo 10 graden (gevoels)temperatuur schelen.

Werken met laagjes is het handigst, zodat je onderweg nog kan aanpassen.
Te warm kleding is niet handig als je wat harder wilt doorfietsen.
Maar te koud is ook niet handig als je ritje wilt maken met hartslag rond de 100.

En hier ook genoeg keus in kleding ;)

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 11 okt 2019 23:31

Ik las dat je de perfetto boven budget vindt, vraag is dan wat je budget is en op welke shop je hebt gekeken. De laatste weken zie ik de perfetto light 2 voor tussen de 80 en 90 euro. Ja, dat is nog steeds serieus geld, maar als je het kan missen dan heb je er echt een heel goed jack aan.
Ik heb ook een Endura Pro SL classics shirt, bevalt me ook erg goed, maar zit in min of meer dezelfde prijsrange.

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 12 okt 2019 08:42

Heb mijn fluogele Gabba's (LM en KM) destijds beiden voor een euro of 80 gekocht, en dat zijn echt mijn beste fietsaankopen ooit geweest. Heerlijk winddicht en waterafstotend, met diverse onderlagen te gebruiken bij temperaturen van onder het vriespunt tot een graad of 15 (KM).

Ik zie wel dat Castelli hun lijn heeft vernieuwd, en de prijzen ook. Nu 200 euro voor een Perfetto LM, dat is flink aan de prijs. En ook nog alleen in grijs of zwart, wat mij betreft juist niet de kleuren voor dit jaargetijde... Zou daarom TS aanraden om te kijken of een vergelijkbare Sportful Fiandre (Light) wat voor je is.

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 12 okt 2019 08:58

Zelf heb ik jaar geleden een Sportful Fiandre WS Ultimate gekocht, heb er nog een topic over geopend op dit forum waar best veel lui op hebben gereageerd, lees het eens door zou ik zeggen. Mijn conclusie, nu na een jaar gebruik: beste aankoop ooit geweest qua lange mouwen. De hele temperatuurrange van 0 tot 15 wordt gedekt, baselayer afhankelijk. Wind, regen, het maakt niet uit. Inmiddels 2 keer behandeld met Nikwax om het water buiten te houden en het werkt super. Kwaliteit ook niks over te klagen, tig keer gewassen en nog geen stiksel losgelaten (originele prijs was 200 Euro dus mag dan ook wel, zelf trouwens 120 voor betaald). De mijne heeft ook gewoon 3 achterzakken.

De bekende Castelli's hierboven (Perfetto / Gabba) zullen hier niet voor onderdoen, Sportful en Castelli zijn van dezelfde maatschappij. Nu na een jaar zou ik trouwens gezien het plezier wat ik ervan heb gehad en zal hebben ook gewoon er 200 Euro voor hebben neergeteld, zo blij ben ik ermee.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 12 okt 2019 10:38

Bovenstaande Sportful heb ik ook, maar ik transpireer snel/veel. De ventilatie van het jack is goed, maar je wordt toch drijfnat en koelt vervolgens af. Bij korte ritten met druilerig weer (zoals vandaag) werkt het prima mij een rustige duurtraining.
Zo zie je voor iedere situatie een jack........

Bope86
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2019 10:46

Bope86 12 okt 2019 14:55

Ook ik ben opzoek maar een waterafstotend shirt. Ik ben dan ook benieuwd naar de suggesties!

De Gabba/Perfetto is mij te duur (uitgaande van de adviesprijs). Het feit dat de waterastotende coating slijt vind ik zonde voor het geen wat je er voor betaald. Ik snap dat dit inherent is aan de eigenschap. In diverse topics is dit dan ook benoemd, waaronder het wassen met speciale wasmiddelen voor het herstellen ervan. Al vraag ik me wel af of je alleen met de droger ook de waterafstotende eigenschappen kunt herstellen of dat dit altijd in combinatie moet met het impregnerende wasmiddel :?:

Juist voor het woonwerk verkeer ben ik op zoek naar een combinatie van een shirt met armwarmers en bibshorts met beenwarmers. Met een regenjas transpireer ik te veel en een shirt met lange mouwen zit in de middag te warm. Mijn huidige bibshort en beenwarmers zijn alles behalve waterastotend.

De merken Bioracer en Rogelli hebben ook waterafstotende shirts/jersey waarbij de waterafstotende eigenschappen niet in de coating maar in de stof zit. Bij Bioracer is dit Tempest waarbij ze op de site duidelijk vermelden dat de werkzaamheid niet vermindert na het wassen. Dit hebben ze dan ook weer verwerkt in diverse broeken (lang+kort) en warmers. De Stolen Goat jerseys komen bijvoorbeeld ook bij Bioracer vandaan. Zelfs Decathlon heeft een ademende regenjas met afritsbare mouwen voor 70 euro. Ik heb geen ervaring met deze jersey's en misschien dat iemand hier dat wel heeft?

https://www.decathlon.nl/p/fietsregenja ... 072&c=GEEL

https://www.rogelli.com/hydro-rainshirtsl

https://www.bioracer.nl/nl/collection/1 ... mpestpixel

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 12 okt 2019 17:22

Wow, wat een overweldigende reacties op mijn vraag :)
Ik had eigenlijk een budget in mijn hoofd van ongeveer 80-100 euro. Een aantal vallen dus helaas wel echt af omdat ze wel 2x zo duur zijn.
Die oude Sportfull Fiandre is wel erg interessant, net iets onder de 100 euro nu.
@Swedish Chef Waar heb jij een Perfetto Light 2 gekocht voor 80-90 euro? Ik kom onder de 100,- alleen de versie met korte mouwen tegen.

Edit: Verkeerd gekeken, de No Rain versie is onder de 100, de Ultimate WS is als goedkoopst 129,-.. Toch nog maar even verder zoeken wat dan de beste keus is..

Bope86
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 mei 2019 10:46

Bope86 12 okt 2019 17:54

DrBibber schreef: 12 okt 2019 17:22 Wow, wat een overweldigende reacties op mijn vraag :)
Ik denk dat dit mede komt omdat de Gabba en soortgelijke jersey's gewoon erg populair zijn.

Met een beetje zoeken (Google :winkthumb: ) vind je de shirts met lange mouwen van zowel Bioracer als Rogelli (in beide kleuren) voor 80-90 euro.

Bij Bakker Racing Products is de Perfetto net boven de 120 euro. Volgens mij hebben Mantel, Wiggle en Futurum dit weekend extra korting.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1263
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 12 okt 2019 18:10

Allereerst: Ik zie bij Hopmans perfetto’s met lange mouw voor 100 euro

Ik moest even diep nadenken hoe het ook al weer zat. Ik heb een perfetto light gekocht in combinatie met een setje nanonflex armstukken. De perfetto zal dan zo’n 80 geweest zijn en de armstukken20-25 euro. Dus helaas is het minder mooi dan ik had voorgespiegeld (sorry).
Bij bv Merlin kom je dan voor die 2 samen op 110. Wiggle heeft meestal ook wel goede kortingen.
(Je zou ook nog kunnen combineren Perfetto mt bv Sportful norain armstukken.

Plaats reactie