Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

assos mille winter/fall jas

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 03 okt 2019 20:59

Hoi hoi,

Omdat het weer wat minder warm begint te worden ben ik aan het kijken naar een goede fietsjas. Ben wel fan van Assos en om die reden terecht gekomen bij 2 jasjes, de Mille spring/ fall en de Mille Winter, beide zijn net nieuw.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe warm de winter versie is. Is die bv te warm voor 12 graden en een zonnetje? Volgens Assos ongetwijfeld wel maar aangezien het goed ademt etc, kan het misschien wel :)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 okt 2019 21:07

bullit-shot schreef: 03 okt 2019 20:59 ............beide zijn net nieuw.
.......;
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe warm de winter versie is................................
Net nieuw en het is nog geen winter geweest he.
I know myself like no one else
Nothing to defend

bullit-shot
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 23 mar 2019 22:52

bullit-shot 03 okt 2019 21:09

waarom is de eerste post in een topic toch altijd iemand die bijdehand is?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2019 22:29

Ik heb de Tiburu (4) en Habu (5) van Assos en niets dan lof. Daarboven zit dan nog de Bonka (6) voor de echt koude dagen. De Tiburu draag ik als het rond de 13-16 graden is en s'avonds snel afkoelt. De Habu is voor de dagen rond de 8-13 graden, vooral als het ook nog een beetje waait/regent.

Deze weken draag ik vooral de Tiburu, die zal vergelijkbaar zijn met wat nu de Spring/Fall is. Dat is eigenlijk gewoon een licht gevoerde jersey met lange mouwen. De Habu is ietsjes dikker van stof dankzij de windstopper panelen.

Echt warm zijn ze beide niet, maar ze zijn dan ook bedoelt om mee te fietsen/racen. Met een extra dikke onderlaag of een shell kun je het zelfs wel pushen tot het vriespunt, maar daar heb ik een fleece jack voor. Ter referentie ben ik een paar maanden terug naar de Noordkaap gefietst met de Habu als warmste jack plus 2 onderlagen en een dun regenjack.

De fit van Assos is naast de fiets een beetje vaag, maar als je eenmaal op je zadel zit snap je waarom. Niets dan lof voor het merk, behalve dat het extreem duur is (ik wacht altijd tot er 30-60% korting op zit).

Om te reageren op je vraag: het lijkt erop alsof ze van 3 jacks in hun range 2 hebben gemaakt. De winter zal dus tussen de Habu en Bonka invallen, en het Spring/Fall jack tussen de Tiburu en Habu. Als je nog geen puur winter jack hebt, het hele jaar doorrijdt en in de winter geen 33+ met hartslag 170 gemiddeld rijdt maar gewoon op het gemakkie, dan is de Winter een optie. Als ik naar mijn eigen kledingkast kijk dan zijn het vooral de Habu/Tiburu die ik veel draag (minstens net zoveel als mijn zomer jerseys), terwijl het echte winterjack al ruim een jaar niet uit de kast is geweest. Ik zou dus voor de spring/fall gaan en er eventueel later nog een goedkoop winterjack of een dikke baselayer + wind/regenshell bijkopen.

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 03 okt 2019 22:52

Ik heb zowel de winter als de spring/fall GT jas. De winter is prima, niet extreem warm. De spring/fall is gelijk aan de iets oudere intermediate s7, kun je de https://cyclewear.eu/assos-campionissim ... 86742.html nog krijgen vind ik die prettiger. Hals sluit iets hoger en hele voorkant windblocker en rug is iets langer.
Als Assos liefhebber heb ik vorig jaar toch een Castelli Ros light gekocht, perfecte jas zeker eens naar kijken, is breder inzetbaar dan de Habu (wat ook een prettige jas is).
Bij alle jassen is de baselayer toch wel erg belangrijk. Ik transpireer snel, met als gevolg snel kou op de rug. Vandaag voor de eerste keer een Brynje super thermo shirt gedragen onder een merino ondershirt. Het lijkt een grote stap voorwaarts het gebruik van het Brynje ondershirt (van alles nu al in de kast liggen, vele type craft, futurum shirts, Mavic, Assos. Maar allemaal houden ze toch vocht vast, deze Brynje lijkt dat beduidend minder te doen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2384
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 okt 2019 22:53

Ik heb meer dan 10 jaar geleden een Assos Winterjack gekocht, volgens mij wat nu de Habu is/was. Zwart met een stukje windblocker in je nek aan de voorzijde. Die draag ik nog steeds in de winter en is alleen wat vaal geworden. Bij echt gure koude dagen draag ik er een windvest overheen. Een van de betere aankopen ooit.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 okt 2019 23:01

@walters, die link naar CycleWear lijkt gewoon de Habu onder een andere naam te zijn? Dat is ook mijn meest favoriete kledingstuk in de kast.

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 03 okt 2019 23:21

Beste Ypuh is anders dan de Habu. De habu is dikker/zwaarder, armen zijn windblocker, deze S7 black series heeft dat niet. Is duidelijk voor 5 graden meer ontworpen. Vanavond mee gefietst , 8-9 graden, Brynje ondershirt en daarover merinowol met lange mouw en dan dit jack > precies goed voor mij!

Plaats reactie