Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Andere pedalen --> impact op fit?

SSSander
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 jul 2015 10:04

SSSander 30 aug 2019 22:08

Ik wil graag op mijn fiets mijn spd-sl pedalen vervangen door spd pedalen (nieuwe racefiets en de oude wordt nu mijn commuter&winterfiets). Maar heeft er iemand een idee hoe je het verschil in stack van het pedaal in combinatie met de schoen kan meten?

Indien ik dit te weten kan komen, dan kan ik mijn zadelhoogte aanpassen en met dezelfde geometrie op mijn fiets blijven rijden.

SSSander
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 jul 2015 10:04

SSSander 31 aug 2019 09:07

@SpueeZer: Ik snapte jou laatste alinea niet, omdat bij het wisselen van de pedalen de afstand center pedaal tot top zadel hetzelfde zal blijven. Lengte zadelpen en lengte trapas blijven toch gelijk ...

Toch is jou feedback in mijn hoofd blijven hangen en kwam ik deze morgen tot een oplossing. Mijn oude (door de fitter) afgestelde commuter met SPD pedalen staat hier nog. Ik kan hierbij de afstand pedaal-zadel meten en deze toepassen op mijn fiets!

Soms denkt een mens al eens veel te ver door, als het gewoon ook simpel kan ...
Bedankt voor de inspiratie!

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 31 aug 2019 09:44

Afstand hart as tot zool kan wijzigen

Eventueel zadel hoogte dus even bijstellen

Ter verduidelijking:
Afbeelding

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 31 aug 2019 11:39

SqueeZer schreef: 31 aug 2019 10:14 Slechte verwoording van mijzelf, maar ik bedoelde dus ongeveer wat RKN duidelijker uitgelegd krijgt met minder woorden.

Daarbovenop heb je ook het feit dat bij SPD de cleat in de zool verwerkt zit en bij SPD-SL op de zool geplaatst word, dus de afstand hart trapas tot zool wijzigt.

Als je de hoogte van je zadel wijzigt zal ook de afstand tov. je handlebar wijzigen dus niet enkel hoogte moet fijner afgesteld worden.

Hopelijk klinkt mijn redenering nu beter?
SPD zit niet in de zool maar erop alleen bij MTB schoenen lijkt het in de zool te zitten met de nadruk op lijkt.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 aug 2019 11:46

Tegenwoordig scheelt het allemaal niet zo veel meer, meer dan een paar mm is het niet. Vroeger waren de dag verschillen veel groter, omdat sommige pedalen een enorme stack height hadden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 31 aug 2019 18:39

SqueeZer schreef: 31 aug 2019 12:27
sge schreef: 31 aug 2019 11:39
SqueeZer schreef: 31 aug 2019 10:14 Slechte verwoording van mijzelf, maar ik bedoelde dus ongeveer wat RKN duidelijker uitgelegd krijgt met minder woorden.

Daarbovenop heb je ook het feit dat bij SPD de cleat in de zool verwerkt zit en bij SPD-SL op de zool geplaatst word, dus de afstand hart trapas tot zool wijzigt.

Als je de hoogte van je zadel wijzigt zal ook de afstand tov. je handlebar wijzigen dus niet enkel hoogte moet fijner afgesteld worden.

Hopelijk klinkt mijn redenering nu beter?
SPD zit niet in de zool maar erop alleen bij MTB schoenen lijkt het in de zool te zitten met de nadruk op lijkt.
SPD = het type dat gebruikt word met MTB pedalen en dus schoenen ...



SPD-SL = Race pedaal

Afbeelding
Nee SPD kan je ook gewoon op je raceschoenen zetten mits de schoen daarvoor is uitgerust, voorheen dus pre SPD sl en daarvoor SPD r was er bij Shimano uitsluitend SPD voor alles.

Verder is een mbt schoen in de basis niets anders dan een "race" fietsschoen met wat extra rubber op de onderkant van de zool geplakt, hierdoor blijft de afstand tussen onderkant voet en het shoenplaatje cq het pedaal nagenoeg gelijk.

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2240
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 31 aug 2019 19:33

Als het voor jou heel nauw luistert dan zou ik het volgende doen.
Je schoen inklikken en zadel hoogte meten tot op binnenzool schoen. Dit even noteren. Dan de andere pedalen en plaatjes monteren en weer meten tot op binnenzijde zooltje.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie