Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

pedaal + schoenplaatje

haesendo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019 23:06

haesendo 25 aug 2019 20:18

Ik heb recent mijn racefiets uitgerust met Shimano Ultegra PD-R8000 race pedalen.
Onder mijn fietsschoenen plaatste ik de mij aanbevolen Shimano SPD-SL schoenplaatjes met speling naar weerszijden(SM-SH11 geel).
Het inklikken werkt voorbeeldig in tegentelling tot het uitklikken wat normaal moet bewerkstelligd worden door de hiel naar buiten te draaien. Met mijn rechtervoet lukt dat na heel wat wrikken.
De linker voet kan ik met die beweging helemaal niet losklikken maar hij komt wel los als ik met het nodige wrikken mijn linkerhiel naar binnen draai hetgeen onnatuurlijk is omdat bij mijn MTB-pedalen naar linksbuiten de gebruikelijke gang van zaken is . Vanmorgen moest er abrupt gestopt worden en ik zet gewoonlijk mijn linkervoet aan de grond. Niks losgeklikt, fiets wel in stilstand: berijder op de grond.
Heeft dit nukkig losklikken op links te maken met de nieuwe staat van pedaal en schoenplaatje of heeft het te maken met een foute montage van het plaatje onderaan de schoen?
De veerspanning van het linkerpedaal is al maximaal verminderd met behulp van het instelschroefje achteraan het pedaal
Wie behoedt mijn voor toekomstige geschaafde knieën?

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 27 aug 2019 06:29

Het lijkt me de moeite waard om de werking met de schoenen in de hand uit te proberen.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 27 aug 2019 11:28

@TS Lekker handig ook dat dubbelposten!

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 27 aug 2019 12:24

Ik herken dit probleem helemaal niet. Bij mij hebben nieuwe pedalen (altijd shimano) altijd probleemloos gewerkt. Een plaatje zo fout monteren dat je niet kunt uitklikken me nauwelijks mogelijk. Testen met de hand is sowieso een goed idee. Even oefenen in stilstand (vasthouden aan muurtje) ook. Als het dan niet werkt, dan vermoed ik een defect pedaal. Even langs de winkel om daar eea te laten checken lijkt me de beste oplossing.

haesendo
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jun 2019 23:06

haesendo 28 aug 2019 08:38

Uitklikprobleem verholpen met dank aan Shimano Service center van Niels Albert in Tremelo;

klaarblijkelijk gebruikte ik niet de juiste uitkliktechniek: voet vrijwel horizontaal, hak laten zakken zodat je meer druk kan zetten op achterkant van het pedaal en dan naar buiten draaien: los

Plaats reactie