Marathonloper gaat maximaal 21 km/uur Bescherming korte broek/shirt
BMX-er, mountainbiker gaat met enorme sprongen 50 km/uur Bescherming imperiaalhelm
Beroepswielrenner gaat 70 km/uur in massasprint en 100 km/uur in afdaling Bescherming korte broek/shirt, gewone helm zonder kinbescherming, dus geen imperiaalhelm
Motorrijder gaat 250 km/uur? Bescherming motorpak met knie-, schouder- en elleboogbescherming imperiaalhelm
Personenauto autogordel voor en achter, verstevigde deuren, airbags, geen persoonlijke bescherming 120 km/uur
Racewagens 250 km/uur? autogordel, van buizen gelaste kooiconstructie, imperiaalhelm.
Formule1 gaat 350 km/uur Bescherming brandwerende kleding, imperiaalhelm, kooiconstructie met weinig ruimte links en rechts, slipper (naar aanleiding van een dode, die tegen een takelwagen opvloog), en autogordels
Je ziet steeds meer bescherming bij steeds hogere snelheden. Uiteindelijk houdt al die bescherming het aantal blessures, botbreuken en dooien nooit helemaal tegen, maar zorgt wel voor een vermindering van dit soort ongevallen.
Zoals ik begon houdt alle bescherming in een fabriek ook lang niet alle kleine en grote ongelukken en aantal dooien tegen, maar zorgt wel voor een vermindering = reductie.
Als je het lijstje hierboven bekijkt zie je dat de bescherming bij wegwielrennerij te beperkt is. Dat stak ook een andere forumTS-er 3 jaar geleden :Veiligheidsfreak schreef: ↑17 aug 2019 17:36 .... Als je in een fabriek werkt moet je van de ARBO ook schoenen met stalen neuzen aan ter bescherming van je tenen, beschermende kleding, gasmasker, veiligheidsbril, oordoppen, geluiddichte soundbarrier koptelefoons en als je op hoogte werkt moet je gezekerd zijn. Maar ja er zullen vast meer kalveren moeten verdrinken voordat wat met de put wordt gedaan...
In dit linkje viewtopic.php?f=13&t=80096&hilit=Dyneema
Bij het marathonschaatsen zijn er nu ook maatregelen genomen en zijn helmen en snijvaste pakken verplicht, net als bij het shorttrack. Taak voor de UCI om voor wegwielrenners ook voor meer veiligheid te zorgen, ondanks de aardsconservatieve non-innovatieve houding van beroepswielrenners. Je merkt die houding op dit forum ook bij amateurwielrenners, die teugen veranderingen of verbeteringen zijn en niet verder komen dan te reageren op mijn persoontje, waarbij ik een randgeval ben, maar het gaat erom dat ik veiligere wielersport van beroeps op tv wil zien in verhouding met andere sporten, zie lijstje hierboven.munkienl schreef: ↑08 aug 2016 15:46 De Olympische wegraces gevolgd dames en heren? Gebroken bekkens, gebroken sleutelbeenderen, hersenschuddingen, scheurtjes in de wervelkolom...
MTB-ers moeten toch ook kunnen bewegen en fietsen? Waarom is er voor de wegrennerij dan niet dat soort beschermende kleding met moderne materialen die in principe zacht zijn en meebewegen maar bij impact hard worden en energie absorberen?
Toen Casartelli overleden was, mochten de beroepswielrenners eerst bergop nog zonder helm rijden. Nu houden ze de hele wedstrijd de helm op en is dat protest gelukkig ook verstomd. Maar er moet nog veel meer gebeuren.