Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Veiligere wielrenkleding

Gebruikersavatar
Veiligheidsfreak
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48

Gebruikersavatar Veiligheidsfreak 17 aug 2019 17:36

Na de dood van wielrenner Casartelli in de Tour de France is de helmplicht ingevoerd. Dat dat niet genoeg bescherming bood, bleek in een afdaling waar de wielrenner Wouter Weylandt de dood vond en nu weer een dodelijk slachtoffer Bjorn Lambrechts. Wielrenners halen snelheden van 70 km/uur in de massaprint en in de afdaling 100 km/uur. Toch hebben ze slechts een dun broekje en shirtje aan zonder kevlar of verdere bescherming alsof ze met 20 km/uur een marathon lopen, waarbij je je amper kan verwonden ook als je struikelt. Bij een confrontatie met het asfalt in het wielrennen scheurt het broekje en shirt en laat rode vleeswonden zien. De helft van het peloton in de Tour de France rijdt met gaasjes rond na de 1e week en alle wielrenners lopen diverse botbreuken op aan sleutelbeen, heup, been, etc alsof dat “normale” blessures zijn. 1 x hard op je knie vallen zoals bij Gesink een aantal jaar geleden of nu bij Tom Dumoulin en het hele seizoen is voorbij. Er vallen meer dooien dan in de Formule1 of in de motorsport (eiland van Man uitgezonderd, maar dan ben je niet goed snik als je tussen die stenen muurtjes gaat racen met je motor). De wielrenwereld is aardsconservatief, maar zou betere bescherming kunnen krijgen. Bij BMX hebben de wielrenners op het heuvelige bottenbreekparcours een helm met kinbescherming op en een BMX-broek van kevlar. Bij elkaar een soort veredeld motorpak met integraalhelm. In het downhill mountainbike heb je een downhillpak aan met rugbescherming, schouder- en elleboogbescherming. Amateurskeeleraars hebben kniebescherming aan en polsbeschermers. IJshockeyers hebben een ijshockeyprotector aan om armen en borst te beschermen bij bodychecks. De UCI zou voor de wegwielrennerij dit soort bescherming verplicht moeten gaan stellen. Als je in een fabriek werkt moet je van de ARBO ook schoenen met stalen neuzen aan ter bescherming van je tenen, beschermende kleding, gasmasker, veiligheidsbril, oordoppen, geluiddichte soundbarrier koptelefoons en als je op hoogte werkt moet je gezekerd zijn. Maar ja er zullen vast meer kalveren moeten verdrinken voordat wat met de put wordt gedaan.
Ik zelf rij als goed beschermde amateurwielrenner met polsbeschermers, kniebeschermers, snijvaste schaatshandschoenen, wielrenhandschoenen, BMX-broek met extra heupbescherming, downhillpak met rug- en schouder- en elleboogbeschermers, ijshockeyprotector, helm, veiligheidsbril. :roll: Mensen zullen mij wel een gekke Henkie vinden, maar ik wil niet op dit wiki-lijstje komen :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _hun_sport
Er is voor het wielrennen nog veel te winnen door beter beschermde kleding om het aantal blessures en doden terug te dringen, maar dan is wel een mentaliteitsslag nodig, waar het niet alleen om aerodinamica gaat.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8293
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 17 aug 2019 18:31

Laat ik nou toch liever het risico nemen dan zo rond te gaan rijden als jij zou adviseren. Je kunt toch niet fatsoenlijk ik noem maar 80km fietsen met kniebeschermers. Wat denk je wat dat voor blessures zal geven?
Heb je met jouw uitrusting al eens een paar dagen bij plus 30 graden een bergje meegepikt?
Trouwens de autoracerij met wielrennen vergelijk heeft geen zin. Moet je eens uitzoeken heeveel mensen hun brood verdienen met de wielrensport en hoevelen er voor de lol fietsen.

p.s. Van de lijst van Wikipedia van na 2000, dus diegenen boven Casartelli staan is bijna de helft niet door een val overleden.
Laatst gewijzigd door Jans op 17 aug 2019 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 aug 2019 18:36

Veiligheidsfreak schreef: 17 aug 2019 17:36 ............
Ik zelf rij als goed beschermde amateurwielrenner met polsbeschermers, kniebeschermers, snijvaste schaatshandschoenen, wielrenhandschoenen, BMX-broek met extra heupbescherming, downhillpak met rug- en schouder- en elleboogbeschermers, ijshockeyprotector, helm, veiligheidsbril.......................
Je kan ook gewoon in je zetel blijven zitten. :mrgreen:
Heb je een foto van jezelf in "vol ornaat"?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 aug 2019 18:42

Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 aug 2019 18:53

Zo rondfietsen zou ik never nooit doen, maar je hebt wel een punt.

Ik dacht dat ze bezig waren om een soort kledij te maken die meer bescherming bieden tegen schaafwonden.

Een motor rijder is verplicht van motorkledij te dragen, maar een fietser mag aan 80,90 km/h naar beneden met een beetje lycra om het lijf op een carbon driehoek en 25mm bandjes.

Ik vind wel dat er toch iets mag uitgevonden worden die het wat veiliger maakt zonder dat je er als een Michelin popje moet bij lopen. Maar er moet toch iets bestaan die de kledij dezelfde eigenschappen als lycra kan geven maar toch steviger is?

Gebruikersavatar
Veiligheidsfreak
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48

Gebruikersavatar Veiligheidsfreak 17 aug 2019 19:19

Afbeelding
Ik heb geen last van m'n kniebeschermers onder m'n BMX-broek, omdat ik ze niet zo strak doe. M'n broekspijpen rol ik een beetje op vooral in de zomer, maar zelfs met deze uitrusting heb ik het zomers niet eens te warm, omdat de wind door m'n downhillpak heen waait. Met ons groepje rijden we 75/80 km op zondag en dat gaat best in deze outfit. Gelukkig ben ik nog nooit gevallen, maar wel met schaatsen, als ik dit ook allemaal aan heb. Ik de winter doe ik er nog een trainingsjasje of trui onder. Intussen heb ik allang klikschoenen ipv gympies in toeclips.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 aug 2019 19:26

In de 1e plaats denk ik niet dat gekke heniek daadwerkelijk zo rond rijdt als beschreven.... Maar is dit bedoeld om een discussie op te starten (of te trollen).

In de 2e plaats zijn de meeste slachtoffers bij 't wielrennen, door niet valpartijen. Dus die lijst erbij halen zonder verdere schifting is onzinnig.

In de 3e plaats is de vergelijking met bmx best leuk. Die gasten zijn goed beschermd (volgens het pleidooi van TS), maar toch zijn botbreuken daar nog aan de orde van de dag. Gevolgd naar hersenschudding en ernstigere letsels (kettinkje vergeten weg te halen....) voor meer uitzonderlijke gevallen. De beschermende kleding zal de schade ed vast iets beperken, maar voorkomen doet 't dat allerminst.

4e plaats, de auto en motorsportvergelijking. Daar zijn ook met enige regelmaat nog dodelijke slachtoffers (vorige week nog op tt circuit assen). Vergelijk dan even het aantal race uren van die gasten met de veelvoud aan raceuren van profwielrenners. En het verschil in aantal profrenners (mondiaal) tov autocoureur en motorcoureurs, laten we zeggen op niveau worldtour en pro continentaal, versus formule 1,2 wrc rally, Nascar, indycar, dtm, motogp en Superbike...

Ten 5e de stevigere kleding. Je wil geen stevige kleding, je wilt sterke kleding. Een vol persoon is stevig ;). Sterkere kleding zal direct minder soepel zijn, en/of zwaarder, en/of warmer. In mijn ogen compromissen die prima gesloten kunnen worden. Gevolg is dat je ter plekke van je kleding wat minder schaafwonden gaat krijgen. Maar het gaat je niet de botbreuken en dodelijke slachtoffers inperken. Voorbeeld marathonschaatsen die na 3 serieuze incidenten vlak na elkaar over gegaan zijn op snijvaste pakken. Minder comfortabel, warmer, maar veiliger bij een val... In de reglementen opgenomen en binnen 2 jaar is de klaagzang wel verstomd. Het hoort erbij.

6e, kniez, pols en elleboog bescherming. De vergelijking met skeeleren... Op topniveau is die bescherming grootdeels afwezig. Je kunt eens gaan fietsen met volleybal kniebescherming. Lekker warm. Bij een val een redelijke kans dat 't direct verschuift. En de vraag blijft achter waar het voordeel ook alweer was.

Kortom.. De meeste vergelijkingen lopen mank. De meeste oplossingen gaan je hooguit de oppervlakkige schades beperken (wat prima argument is) maar net niet de botbreuken en fatale valpartijen..waar TS zijn betoog over begon. Elke verandering zullen renners eerst tegen zijn (en verwijzen naar parcoursen, motoren, auto's in de koers, voordat ze zelf weer stap veiliger gaan rijden), dus als er iets veranderd moet worden, dan op reglementair niveau verplichten. (kunnen ze de maximale sokhoogte regel ook weer wegdoen wat mij betreft).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Veiligheidsfreak
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48

Gebruikersavatar Veiligheidsfreak 17 aug 2019 19:39

Als we de hartaanvallen uit het lijstje weghalen https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... _hun_sport komen we vanaf Casartekki (helmplicht) op :
1) Fabio Casartelli 1995-07-18 24 Col de Portet-d'Aspet Vlag van Frankrijk
Frankrijk 15e etappe van de Ronde van Frankrijk schedelfractuur door val in afdaling
2) Danny Jonckheere 1996-08-28 22 Roeselare Vlag van België
België wedstrijd in Roeselare val
3) Manuel Sanromà 1999-06-19 22 Sant Pere de Ribes (Barcelona) Vlag van Spanje
Spanje Ronde van Catalonië val
4) Saúl Morales Corral 2000-02-28 27 Caucete Vlag van Argentinië
Argentinië 7e etappe Ronde van Argentinië aangereden door vrachtwagen tijdens de rit
5) Nicole Reinhart 2001-09-17 29 Arlington, Massachusetts Vlag van Verenigde Staten
Verenigde Staten 2000 BMC Software Cycling Grand Prix val
6) Andrej Kivilev 2003-03-12 29 Saint-Étienne Vlag van Frankrijk
Frankrijk 2e etappe Parijs-Nice schedelfractuur door val
7) Tim Pauwels 2004-09-26 22 Erpe-Mere Vlag van België
België veldrit Erpe-Mere hartaderbreuk na val in haag
8) Isaac Gálvez 2006-11-26 31 Gent Vlag van België
België Zesdaagse van Gent val tegen balustrade van het Kuipke
9) Thomas Casarotto 2010-09-15 19 Udine Vlag van Italië
Italië Giro del Friuli Venezia Giulia botsing tegen auto tijdens afdaling
10) Wouter Weylandt 2011-05-09 26 Bedonia Vlag van Italië
Italië 3e etappe van de Ronde van Italië 2011 val tijdens afdaling
11) Antoine Demoitié 2016-03-27 25 Rijsel Vlag van Frankrijk
Frankrijk Gent-Wevelgem 2016 aangereden door motard
12) Mike Hall 2017-03-31 35 Canberra Vlag van Australië
Australië Indian Pacific Wheel Race aangereden door auto
13) Chad Young 2017-04-28 21 Tucson Vlag van Verenigde Staten
Verenigde Staten Ronde van de Gila val
14) Bjorg Lambrecht 2019-08-05 22 Bełk (duiker)
Rybnik (ziekenhuis) Ronde van Polen val

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 17 aug 2019 20:05

Ergens heb ik in mijn herinnering een beeld van deze discussie. Is dit een aantal jaren al niet eens eerder ergens langsgekomen? Overigens denk ik dat er ook genoeg ongevallen in andere sporten te vinden zijn waarbij wel bescherming werd gedragen en de gevolgen, door samenloop van omstandigheden, toch heel ernstig waren. Een voorbeeld daarvan is Wayne Rainy, die in beschermende kleding, inclusief rug protector over de kerbs gleed en sindsdien in een rolstoel zit. Overigens is het niet verplicht om met 100 km/u naar beneden te gaan. Het is toegestaan om te remmen als je vindt dat het te hard gaat.

Gebruikersavatar
Veiligheidsfreak
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48

Gebruikersavatar Veiligheidsfreak 17 aug 2019 20:16

MarkVeenstra schreef: 17 aug 2019 19:26 .....
In de 3e plaats is de vergelijking met bmx best leuk. Die gasten zijn goed beschermd (volgens het pleidooi van TS), maar toch zijn botbreuken daar nog aan de orde van de dag. Gevolgd naar hersenschudding en ernstigere letsels (kettinkje vergeten weg te halen....) voor meer uitzonderlijke gevallen. De beschermende kleding zal de schade ed vast iets beperken, maar voorkomen doet 't dat allerminst.
...
Sterkere kleding zal direct minder soepel zijn, en/of zwaarder, en/of warmer. In mijn ogen compromissen die prima gesloten kunnen worden. Gevolg is dat je ter plekke van je kleding wat minder schaafwonden gaat krijgen. Maar het gaat je niet de botbreuken en dodelijke slachtoffers inperken. Voorbeeld marathonschaatsen die na 3 serieuze incidenten vlak na elkaar over gegaan zijn op snijvaste pakken. Minder comfortabel, warmer, maar veiliger bij een val... In de reglementen opgenomen en binnen 2 jaar is de klaagzang wel verstomd. Het hoort erbij.

... Je kunt eens gaan fietsen met volleybal kniebescherming. Lekker warm. Bij een val een redelijke kans dat 't direct verschuift. En de vraag blijft achter waar het voordeel ook alweer was.

Kortom.. De meeste vergelijkingen lopen mank. De meeste oplossingen gaan je hooguit de oppervlakkige schades beperken (wat prima argument is) maar net niet de botbreuken en fatale valpartijen..waar TS zijn betoog over begon. Elke verandering zullen renners eerst tegen zijn (en verwijzen naar parcoursen, motoren, auto's in de koers, voordat ze zelf weer stap veiliger gaan rijden), dus als er iets veranderd moet worden, dan op reglementair niveau verplichten. (kunnen ze de maximale sokhoogte regel ook weer wegdoen wat mij betreft).
Je noemde de volleybalkniebeschermers. Ik heb voor mijn (overdreven) veiligheid van verschillende sporten mijn harnas in vol ornaat samengesteld. Daar valt nog veel aan te verbeteren. Op hoog nivo in het skeeleren heb je idd geen kniebeschermers, maar dat het toch nuttig is voor prof. wielrenners, die het wel kinderachtig en voor amateurs zullen vinden, blijkt nu aan de kie van Tom Dumoulin en ook eens een val in de Tour van Robert Gesink op een knie met een te grote snee, waardoor hij moest uitvallen. Die skeelerkniebeschermers zitten beter op z'n plek zonder dat ie strak zit dan een Volleybalkniebeschermer.
Ik vind het raar dat in wielrenbroeken en wielershirts er geen kevlar in is verwerkt en die dingen finaal kapot scheuren bij een val. De BMX-ers met hun steeds gevaarlijkere parcoursen zijn al veel beter beschermd met een soort motorpak en integraalhelm (veel lichter dan uiteraard in de motorsport of Formule1) maar wel met kinbescherming. Een soort motorpak/BMX-kleding gaat denk ik het aantal uitvallers in een Tour door schaafwonden verminderen. Op zo'n motorpak zit ook knie-, elleboog en schouderbescherming. Zo'n pak als uitgangspunt zou er ook moeten komen voor wegwielrenners. Tuurlijk moet het sterk zijn en niet in de weg zitten en liefst aerodynamisch zijn, maar het gaat de schaafwonden verminderen. Door polsbeschermers krijg je ook minder botbreuken in de pols en bij elleboogbeschermers minder elleboogbreuken. Zo'n beschermend pak kan meer opvangen dan nu bij asfaltconfrontaties, die je nog teveel ziet op tv bij beroeps en dus minder oppervlakkige verwondingen, botbreuken en doden als logisch resultaat.
Op het skeeler- en schaatsforum, wat nu niet meer bestaat zat ik steeds "te zeuren" over helmen bij marathonschaatsers, maar ik was weer eens bij een wedstrijd in Den Haag op de Uithof en het bleek nu verplicht, net als die snijvaste pakken nu, na 3 verdronken kalven of snijincidenten bij Mesu (die maar net het bloedverlies overleefde) en nog 2.
Verder is er nog veel te winnen met veiligere parcoursen en geen absurd korte bochten of te smalle wegen, waar een heel peloton door heen moet en onverwachte obstakels, die eigenlijk met opvallende bv blauwe verf aangegeven kunnen worden. Beroepswielrenners klagen daar zelf regelmatig over.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1217
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 17 aug 2019 21:22

In de BMX sport bestaan inderdaad beschermende harnassen en nekbraces ed. Alleen worden die hoofdzakelijk door de jongere rijders gebruikt. Vanaf de junioren rijdt ook bijna iedereen zonder enige bescherming, behalve dan de integraal helm, want die is verplicht.

Veiligheidsfreak doet zijn naam wel eer aan als ik hem zo fraai uitgedost zie poseren.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 17 aug 2019 21:37

Niets meer dan schijnveiligheid. Op mijn motor rijd ik ook altijd in vol ornaat omdat mijn huid me vrij dierbaar is, maar één auto of paal koppen en ook met een integraalhelm kun je dan je muziek gaan uitzoeken.

Zelfde geldt voor zo'n harnas, één keer omvallen en met je knar op een stoeprand komen, en er is alsnog grote schade. Ik denk zelfs dat door het gebrek aan flexibiliteit en kans op warmtestuwing uiteindelijk het risico op een ongeval zelfs groter is met zo'n pak.

Je hebt wel verstevigde broeken van lycra, ik geloof dat sunweb daar nu mee rijdt. Maar daarmee voorkom je ook hooguit wat schaafwonden, bij een impact met 50km/h en hoger helpt niets je om ernstige schade te voorkomen. Anticiperen, ver vooruit kijken en bij twijfel gas eraf is een betere bescherming dan welke kleding ook.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Plaats reactie