Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Veiligere wielrenkleding

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 18 aug 2019 16:56

Zelfs motorcrossers zijn minder beschermd dan jij. Die gasten rijden zaak alleen met knie beschermers/brace en een impact vestje, niet eens een body protector.

En waar bescherm je je tegen? Schaafwonden zijn niet zo erg. Breuken krijg je met dit soort beschermers ook.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 18 aug 2019 17:02

Het is allemaal erg persoonlijk. Mij zit je niet in de weg...

Voor mij zouden de nadelen (minder comfort door beperktere bewegingsvrijheid en minder ventilatie/warmer) niet opwegen tegen de voordelen, staat ook tegenover dat ik de kans op vallen met lichamelijk letsel daarbij toch wel aanzienlijk kleiner inschat dan jij.

Als je dit trouwens al aandoet op de racefiets... hoe wil je dan wel niet gekleed gaan op een mountainbike? De valkans is daar toch wel aanzienlijk groter dan op de weg...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 aug 2019 17:21

Meeste mensen overlijden in en rond hun huis. Werk van groot naar klein en begin bij de grootste risico’s die dichtbij liggen.

Gebruikersavatar
Veiligheidsfreak
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48

Gebruikersavatar Veiligheidsfreak 18 aug 2019 17:27

Moutainbiken 1 x gedaan, heel rustig, maar niet voor herhaling vatbaar. Schaatsen durf ik eigenlijk niet meer na die 2 bevroren schouders na een val, maar wielrennen doe ik alleen op het vlak in de polder. 1 x Alpe d'Huez, Gladon en Croix de Fer beklommen, maar omdat ze vonden dat ik te onzeker op m'n fiets zat mocht ik niet (meer) afdalen van de organisatie waar ik mee was bij de Alpe D'huez. En wat nog erger was, ik mocht m'n ruimtepak niet aan.
Afbeelding

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 18 aug 2019 19:08

Heerlijk dit :mrgreen:

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 aug 2019 20:20

Veiligheidsfreak schreef: 17 aug 2019 19:19 Afbeelding
Ik heb geen last van m'n kniebeschermers onder m'n BMX-broek, omdat ik ze niet zo strak doe. M'n broekspijpen rol ik een beetje op vooral in de zomer, maar zelfs met deze uitrusting heb ik het zomers niet eens te warm, omdat de wind door m'n downhillpak heen waait. Met ons groepje rijden we 75/80 km op zondag en dat gaat best in deze outfit. Gelukkig ben ik nog nooit gevallen, maar wel met schaatsen, als ik dit ook allemaal aan heb. Ik de winter doe ik er nog een trainingsjasje of trui onder. Intussen heb ik allang klikschoenen ipv gympies in toeclips.
Manmanman je lijkt wel Robocop

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 aug 2019 20:26

Men kan hier veel van vinden..

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 18 aug 2019 20:49

Veiligheidsfreak schreef: 18 aug 2019 17:27 ...maar omdat ze vonden dat ik te onzeker op m'n fiets zat...
Dat snap ik wel... de onzekerheid blijkt uit al je berichten. Misschien een idee om een "start2bike" fietscursus van NTFU te doen? Wordt in heel het land gegeven.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 18 aug 2019 20:49

Mooie stuurpen.. Maar mss heb je de functie van een stuurpen een beetje verkeerd begrepen.

Maar dat is niet het enige dat je verkeerd begrepen hebt.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 18 aug 2019 20:53

Eind mei, ging ik de bocht door,. op het laatst zag ik veel grid liggen.. ik had 2 opties of onderuit glijden en tegen het asfalt klappen. Of de fiets opheffen en rechtdoor het boerenveld in. Ik koos split second het laatste al was het maar om de fiets krasvrij te houden :mrgreen: anyway het voorwiel hapte gelijk vast, ik over het stuur heen, klapte op de grond en brak een paar ribben.. gewoon weer verder fietsen dat dan weer wel :roll:

Maargoed mijn dochter op school tegen haar meester (groep 8) mijn vader is ook weer eens gevallen en hij heeft zijn ribben gebroken.. owh niet zo best zei de meester. Best gevaarlijk dat fietsen.. De volgende dag gaat de meester op school tijdens de les naar de WC.. haakt met zijn voet over de drempel komt heel vervelend te vallen en breekt zijn heupkom.. resultaat flinke operatie en 8 weken bedrust.. vakantie in het water gevallen etc echt sneu voor die man..

Maargoed ik zat na 2 dagen weer op de fiets en meester ligt ondertussen nog steeds in bed...

Nu is mijn vraag? Zou meester niet beter zo’n robocop pak aan kunnen trekken als hij de volgende keer weer naar de WC gaat op school?

Ik denk dat “veiligheidsfreak” gewoon heel onzeker is op de fiets. (Zoals die zelf ook beaamt) Als ik zo naar de afstelling kijk van de fiets dan klopt er werkelijk echt helemaal niets van.

Jezelf in zo’n outfit steken is jezelf voor de gek houden. Goed en veilig fietsen begint bij een optimale fietsbeheersing. Probeer eerst de basis onder de knie te krijgen. Want zo’n uitrusting maakt je zeker geen betere dan wel veilige fietser.

hayes

hayes 18 aug 2019 21:09

Hm, dit topic...

Afbeelding

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 18 aug 2019 21:13

"Veiligheidsfreak" is volgens mij zo onzeker dat deze uitrusting ook draagt als hij een potje gaat dammen.

Plaats reactie