Veiligere wielrenkleding
BMX/downhillen en wielrennen zijn dan ook totaal onvergelijkbaar qua risico's. Zeker als het gaat over de gemiddelde wielertoerist die zijn of haar wekelijkse rondjes door de polder fietst.Veiligheidsfreak schreef: ↑18 aug 2019 09:10 [...]
Soms zie ik wel eens een motorrijder op de snelweg rijden met alleen een korte broek aan en T-shirt, kennelijk onder het motto : als je onderuit gaat ben je toch de klos, dus alleen een helm is wel ok. Die mentaltiet is er ook in het wegwielrennen, maar niet bij BMX of downhill-moutainbiken.
[...]
Als je zo'n uitrusting op de racefiets aan moet om je veilig te voelen, dan zou ik het altijd maar aan houden. Want de kans dat je op een zebrapad wordt aangereden of thuis van een trapje valt lijkt me niet veel kleiner dan dat je van je racefiets valt op een manier dat dat pak veel toevoegt aan je veiligheid.
Het ziet er uit als een grap. Zo niet, dan respect dat je zo graag fietst dat het dragen van zo'n uitrusting je niet tegenhoudt!
Strava
- Veiligheidsfreak
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48
Net reed ik lek. Ik klungelen met de achterband weer terugzetten, komen er 2 wielrenners aan die daarmee hielpen, zegt 1 : "Jij ziet er goed beschermd uit". Hij vertelde dat hij z'n heup had gebroken op de racefiets en sindsdien rustiger ging rijden. Heup breken, dan moet ik denken aan 80-plussers, die slecht ter been zijn en thuis vallen.
Deze outfit heb ik ook aan als ik ging schaatsen met m'n matige techniek, maar 1 keer hard gevallen op de ijsbaan en ik had een frozen shoulder. Maanden naar de fysio. Ik besloot niet meer op kunstijs te gaan schaatsen, maar bij de volgende natuurijsperiode had ik een frozen shoulder bij m'n andere schouder na een val. Ook weer maanden naar de fysio om het weer goed te krijgen. Maar ja, zonder die bescherming was het arm uit de kom of gebroken sleutelbeen. Bij fietsen ben ik tot nu toe nog niet gevallen en je leert je fiets steeds beter kennen ook bij noodstops en natte bochten, dus ik zit nu minder verkrampt op m'n fiets dan vroeger. Maar een ongelukje zit in een klein hoekje, dus als ik iets ga breken, kap ik en ga ik weer hardlopen. Maar voorlopig gaat het al 8 jaar goed.
Een aantal jaar geleden was ik op vakantie in Kopenhagen en alle huis- tuin en keukenfietsers reden daar toen met wielrenhelmen. Ik vond dat toen een beetje onzin, dat kinderen en bejaarden en leeftijden daar tussenin zo beschermd rondreden op een gewone fiets, maar later ging je dat ook zien in Nederland.
Deze outfit heb ik ook aan als ik ging schaatsen met m'n matige techniek, maar 1 keer hard gevallen op de ijsbaan en ik had een frozen shoulder. Maanden naar de fysio. Ik besloot niet meer op kunstijs te gaan schaatsen, maar bij de volgende natuurijsperiode had ik een frozen shoulder bij m'n andere schouder na een val. Ook weer maanden naar de fysio om het weer goed te krijgen. Maar ja, zonder die bescherming was het arm uit de kom of gebroken sleutelbeen. Bij fietsen ben ik tot nu toe nog niet gevallen en je leert je fiets steeds beter kennen ook bij noodstops en natte bochten, dus ik zit nu minder verkrampt op m'n fiets dan vroeger. Maar een ongelukje zit in een klein hoekje, dus als ik iets ga breken, kap ik en ga ik weer hardlopen. Maar voorlopig gaat het al 8 jaar goed.
Een aantal jaar geleden was ik op vakantie in Kopenhagen en alle huis- tuin en keukenfietsers reden daar toen met wielrenhelmen. Ik vond dat toen een beetje onzin, dat kinderen en bejaarden en leeftijden daar tussenin zo beschermd rondreden op een gewone fiets, maar later ging je dat ook zien in Nederland.
Dan mis ik vooral dit aan je uitrusting:Veiligheidsfreak schreef: ↑18 aug 2019 09:10 Motorrijden is daarom ook 13 x zo risicovol vergeleken met autorijden, vanwege je kwetsbaarheid op 2 wielen.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 37663
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
En weet je wel hoeveel mensen overlijden in bed?
Less is bore
Veiligheidsfreak schreef: ↑18 aug 2019 11:02 Net reed ik lek. Ik klungelen met de achterband weer terugzetten, komen er 2 wielrenners aan die daarmee hielpen, zegt 1 : "Jij ziet er goed beschermd uit". Hij vertelde dat hij z'n heup had gebroken op de racefiets en sindsdien rustiger ging rijden. Heup breken, dan moet ik denken aan 80-plussers, die slecht ter been zijn en thuis vallen.
Deze outfit heb ik ook aan als ik ging schaatsen met m'n matige techniek, maar 1 keer hard gevallen op de ijsbaan en ik had een frozen shoulder. Maanden naar de fysio. Ik besloot niet meer op kunstijs te gaan schaatsen, maar bij de volgende natuurijsperiode had ik een frozen shoulder bij m'n andere schouder na een val. Ook weer maanden naar de fysio om het weer goed te krijgen. Maar ja, zonder die bescherming was het arm uit de kom of gebroken sleutelbeen. Bij fietsen ben ik tot nu toe nog niet gevallen en je leert je fiets steeds beter kennen ook bij noodstops en natte bochten, dus ik zit nu minder verkrampt op m'n fiets dan vroeger. Maar een ongelukje zit in een klein hoekje, dus als ik iets ga breken, kap ik en ga ik weer hardlopen. Maar voorlopig gaat het al 8 jaar goed.
Een aantal jaar geleden was ik op vakantie in Kopenhagen en alle huis- tuin en keukenfietsers reden daar toen met wielrenhelmen. Ik vond dat toen een beetje onzin, dat kinderen en bejaarden en leeftijden daar tussenin zo beschermd rondreden op een gewone fiets, maar later ging je dat ook zien in Nederland.
Ik heb mijn heup in mei gebroken op 35 jarige leeftijd terwijl ik in een opblaasbare bal zat.. Veel meer bescherming kun je volgens mij niet aan hebben?
- Veiligheidsfreak
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48
Een auto heeft igg wel 4 wielen, wat dus stabieler en veiliger is dan een motor of racefiets met 2 wielen (tenzij je van die zijwieltjes hebt die ErnieC hierboven heeft), maar een lelijk eendje heeft als koekblik minder stevige deuren dan modernere auto's met airbags en zware zijdeuren. Daardoor zijn de autoslachtoffers wel verminderd, net als vergeleken met de tijd dat autogordels niet verplicht waren, die nu ook achterin verplicht zijn. Verplichte autogordels stuitte in de jaren 70 ook op weerzin, maar deed de mortalityrate toch wel even dalen.
Ik fiets in de omgeving van Gouda. Het 75 km-rondje op zondag is van Reeuwijk, Stolwijk, Bergambacht, Schoonhoven, Lopik naar Oudewater na 50 km koffiedrinken bij de tennisvereniging en dan via woerden, Bodegraven terug naar Reeuwijk.
Dyneema is bekend spul . Ik had scheenbeschermers, omdat ik bang was een schaats tegen m'n scheen te krijgen van Dyneema en er zat ook een kniebeschermer in.
Ik fiets in de omgeving van Gouda. Het 75 km-rondje op zondag is van Reeuwijk, Stolwijk, Bergambacht, Schoonhoven, Lopik naar Oudewater na 50 km koffiedrinken bij de tennisvereniging en dan via woerden, Bodegraven terug naar Reeuwijk.
Dyneema is bekend spul . Ik had scheenbeschermers, omdat ik bang was een schaats tegen m'n scheen te krijgen van Dyneema en er zat ook een kniebeschermer in.
- Veiligheidsfreak
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48
Kennelijk wek ik weerstand op als niet-trol. Bij het vorige draadje 3 jaar geleden over wegwielrenners met beschermende kleding, kreeg de initiatiefnemener meer bijval en minder afkeuring viewtopic.php?f=13&t=80096&hilit=Dyneema Vergelijkingen met de motorsport en mountainbike werden toen ook gemaakt.