Veiligere wielrenkleding
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
M
Laatst gewijzigd door razenderoeland op 17 aug 2019 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1313
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Misschien een ideetje na wat aanpassingen om in deze hoedanigheid op de racefiets te stappen .
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Hoe veilig zijn die toeclips!?
Ik zou na de fietshelm beginnen met andere pedalen en schoenen.
Daarnaast de brillepootjes niet onder de helmbandjes dragen maar erover.
En je kunt ook overdrijven. Ik mag echt hopen dat er niemand zo gaat fietsen. Als dat wel zo is dan moet je je afvragen of fietsen wel voor jou geschikt is als hobby.
Ik zou na de fietshelm beginnen met andere pedalen en schoenen.
Daarnaast de brillepootjes niet onder de helmbandjes dragen maar erover.
En je kunt ook overdrijven. Ik mag echt hopen dat er niemand zo gaat fietsen. Als dat wel zo is dan moet je je afvragen of fietsen wel voor jou geschikt is als hobby.
- Veiligheidsfreak
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48
Ik heb die toeclips al niet meer, maar klikschoenen.
+1senior schreef: ↑17 aug 2019 20:05 Ergens heb ik in mijn herinnering een beeld van deze discussie. Is dit een aantal jaren al niet eens eerder ergens langsgekomen? Overigens denk ik dat er ook genoeg ongevallen in andere sporten te vinden zijn waarbij wel bescherming werd gedragen en de gevolgen, door samenloop van omstandigheden, toch heel ernstig waren. Een voorbeeld daarvan is Wayne Rainy, die in beschermende kleding, inclusief rug protector over de kerbs gleed en sindsdien in een rolstoel zit. Overigens is het niet verplicht om met 100 km/u naar beneden te gaan. Het is toegestaan om te remmen als je vindt dat het te hard gaat.
Veiligheidsfreak wat je doet is hoogst onconventioneel, je ziet er uit als een gekkie: bravo! Zonder mensen als jij zou de wereld een stuk stommer zijn .
Maar ik vraag me af of de urgentie om de gezondheidsrisico's te beperken wel algemeen gevoeld wordt.
Wat mijzelf betreft vind ik de verhouding fietsuren/beschadigingen wel prima en dat er wel eens mensen in koers sterven, het boeit me nauwelijks. Ik denk dus dat dat de grootste horde is: mensen ervan overtuigen dat er een probleem is dat voldoende groot is om bestreden te moeten worden.
Dat er praktische beschermingsmiddelen bestaan of ontwikkeld kunnen worden geloof ik best. Op de foto is je gebit wel erg onbeschermd.
Maar ik vraag me af of de urgentie om de gezondheidsrisico's te beperken wel algemeen gevoeld wordt.
Wat mijzelf betreft vind ik de verhouding fietsuren/beschadigingen wel prima en dat er wel eens mensen in koers sterven, het boeit me nauwelijks. Ik denk dus dat dat de grootste horde is: mensen ervan overtuigen dat er een probleem is dat voldoende groot is om bestreden te moeten worden.
Dat er praktische beschermingsmiddelen bestaan of ontwikkeld kunnen worden geloof ik best. Op de foto is je gebit wel erg onbeschermd.
o'7o
Dyneema® bestaat uit hoogmoleculairgewicht polyetheen.
Kevlar is een aramidevezel.
Help alleen tegen scheurende kleding en schaafwonden.
- Veiligheidsfreak
- Forum-lid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 17 aug 2019 10:48
Ja, ik zou idd beter met een BMX-helm moeten gaan rijden voor mijn Michelin-imago en voor de veiligheid voor gebit en kaak, want kan allemaal stuk gaan als je een stoeprand gaat koppen. Bij boksen of hockey is een mondbeschermer verplicht.
Vroeger geatletiekt en daar voel je je altijd veilig, zelfs als je over een horde struikelt of bij een steeple-chase over een hindernis.
Soms zie ik wel eens een motorrijder op de snelweg rijden met alleen een korte broek aan en T-shirt, kennelijk onder het motto : als je onderuit gaat ben je toch de klos, dus alleen een helm is wel ok. Die mentaltiet is er ook in het wegwielrennen, maar niet bij BMX of downhill-moutainbiken.
Motorrijders zijn een stuk kwetsbaarder dan automobilisten, die een soort schijnveiligheid hebben van gepansterde deuren, wat je nog niet had in een lelijk eendje, wat een soort koekblik is. Maar ook met die gepantsterde auto, ben je de sjaak als ze met 80 km/uur van de zijkant naar binnen rijden. Motorrijden is daarom ook 13 x zo risicovol vergeleken met autorijden, vanwege je kwetsbaarheid op 2 wielen.
Eevn googlen en dit vind je aan beschermende wielrenkleding, dus er is al het een en ander op de markt voor onconventionele figuren zoals ik.
https://www.bol.com/nl/p/kenny-protecti ... 086910370/
https://www.bikester.nl/fiets-bescherming.html