Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Jullie ervaringen met Kask helm lederen kinbandjes

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 17 aug 2019 10:49

Ik heb een 6 jaar oude Kask Vertigo(2012/13) helm en daarvan is de zachte lederen(witte) kinband(chinstrap) helemaal afgebrokkeld.(dat begon al vroeg na misschien wel 3 jaar). het lijkt nu nergens meer naar en ik wil dan ook een nieuwe helm kopen.Verder bevalt me de Kask helm me prima .Ik zou graag weer zo'n zachte lederen kinband willen, maar ik vraag me af of ze nog zo slecht zijn en afbrokkelen,.
Vandaar mijn vraag naar ervaringen.

Mijn vraag is dan ook zijn de kwaliteit(kapot/afbrokkelen van de bovenste leren laag) van de zwarte lederen kinbandjes van Kask(bij bv de Protone/Mojoto X) helmen van de afgelopen 2 jaar zeg maar , ook zo slecht. :cry:

Of hebben ze de kwaliteit verbeterd en blijft de lederen band goed en kan ik weer een jaar of 5 vooruit met een nieuwe Kask helm. :idea:

en zijn er meer fabrikanten van helmen met zacht aanvoelende kinbanden :?:

alvast bedankt voor de reakties(ik ben benieuwd).

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 17 aug 2019 11:17

Ik denk dat je een goede kans hebt het kapot gaan van de bandjes te voorkomen door de helm na het sporten mee te nemen onder de douche. Denk dat het zout van het zweten er doorheen vreet namelijk.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 18 aug 2019 13:42

Ja dat schoonmaken van de banden/riempjes...is wel eens wat ik erbij laat, wat de helm betreft.

Maar ik zal daar voortaan beter om denken en ze elke week even goed afvegen/schoonmaken/afspoelen.

Je ziet verder op internet dat er wel meer mensen zijn die gewone strabs wel wat irritant vinden.
Sommigen doen er een soort hoesje over van zachte (fleece) stof tegen irritatie van de bandjes onder de kin.

Voor zo ver als ik weet,is Kask eigenlijk de enige fabrikant die aandacht besteed aan de bandjes/riempjes en daar lederen voor gebruikt.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 18 aug 2019 16:08

codex schreef: 18 aug 2019 13:42 Ja dat schoonmaken van de banden/riempjes...is wel eens wat ik erbij laat, wat de helm betreft.

Maar ik zal daar voortaan beter om denken en ze elke week even goed afvegen/schoonmaken/afspoelen.

Je ziet verder op internet dat er wel meer mensen zijn die gewone strabs wel wat irritant vinden.
Sommigen doen er een soort hoesje over van zachte (fleece) stof tegen irritatie van de bandjes onder de kin.

Voor zo ver als ik weet,is Kask eigenlijk de enige fabrikant die aandacht besteed aan de bandjes/riempjes en daar lederen voor gebruikt.
Ik zou zeggen probeer je helm eens mee onder de douche te nemen na het sporten. Is in mijn ogen de makkelijkste manier om te zorgen dat je helm altijd schoon is.

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 18 aug 2019 16:48

Ik gok dat mijn Mojito helm zo'n 5 jaar oud is, de bandjes maak ik misschien 1 keer per jaar schoon ofzo, krab soms de zoutaanslag er wat af maar that's it. Mijn witte leren bandje is zeker nog niet vergaan.
Zo'n fleece bandje heb ik op mijn ZeroRH+ helm en dat zit met klitteband om het gewone bandje heen, dat gaat ook een keer stuk (in mijn geval eerder dan het leren bandje van de Mojito).

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 18 aug 2019 19:43

Ik heb vanmiddag eens goed het lederen bandje bekenen en de wit geverfde laag op het leren bandje laat los en brokkeld dus af. (tuurlijk wist ik dat wel).

Nu heb ik eens grondig het leren bandje verder goed schoongeboend en alle witte verf "vloog"eraf. Nu is het lederen bandje weer kraakschoon en de leerkleur is gebroken/chreme wit.
Die kleur past goed bij de witte helm.Dat is geen probleem.In elk geval is het nu weer netjes allemaal qua gezicht.

Dus de wit geverfde laag laat los van het leer van de bandjes.

Ik ben op you tube/internet, nog 2 reviews tegen gekomen van fietsers met dezefde afbrokkelende witte verf op het leer.

**Ik vraag me nu af of de zwarte bandjes van leer een beter hechtende verf hebben.
En als die inderdaad afbrokkelen qua verf, wat voor kleur leer er dan onder vandaan komt. :?:

In elk geval.Heb je dit ook met witte bandjes die afbrokkelen(verf) dan krijg je weer netjes door de verf eraf te boenen met een schuursponsje en wat schoonmaakazijn.

In elk geval bedankt voor de reakties.
Ik kan zo weer een jaar of 2 vooruit en dan wil ik een Kask Protone:)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 23 aug 2019 10:01

De nieuwe type bandjes zijn van syntetisch(eco) leer.

Deze zijn van andere type, dan die oudere van mij.

Dat kreeg ik via een door mij gesteld vraag aan Kask.com, te horen.

Kortom ze moeten nu geen probleem meer geven ,(dat de verf afbrokkeld.).

opgelost dus. :)

TheUnexpected
Forum-lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 feb 2019 14:32

TheUnexpected 23 aug 2019 10:43

Stoffa schreef: 17 aug 2019 11:17 Ik denk dat je een goede kans hebt het kapot gaan van de bandjes te voorkomen door de helm na het sporten mee te nemen onder de douche. Denk dat het zout van het zweten er doorheen vreet namelijk.
Zonder een wel of niet doen discussie te starten. Ieder helm fabrikant raadt dit af, net als het in de zon laten opdrogen, en bewaren van een net gebruikte helm in een gesloten doos (of zoals ik, 2 daagjes in de tas, met een geurtje als bonus).
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan..

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 aug 2019 19:42

codex schreef: 23 aug 2019 10:01 De nieuwe type bandjes zijn van syntetisch(eco) leer.
Ah... vandaar dat ik het probleem ook nog niet zo direct herken ;)

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 24 aug 2019 08:19

Eens in de zoveel tijd gaat de helm in de afwasmachine.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 aug 2019 10:14

ncornelisse schreef: 24 aug 2019 08:19 Eens in de zoveel tijd gaat de helm in de afwasmachine.
Welk programma draai je dan, 90, 60, of 30°C.? :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 503
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 24 aug 2019 10:50

Eco stand, met de pannetjes en de kopjes mee.

Plaats reactie