Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Waterdichte kleding bestaat die wel ?

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 16 aug 2019 14:07

ypuh schreef: 16 aug 2019 13:48 Snap niet zo goed waarom ze nog een stretch model als topmodel hebben? De hele jas bestaat uit het waterdichte shakedry membraam wat inflexibel is, en dat ga je dan vervangen voor stretch materiaal wat waarschijnlijk minder waterdicht is? Met een uurtje zal het niet loslopen, maar als je 8u door de regen fietst zal dat toch verzadigd raken en natte plekken veroorzaken?
Ik ga sowieso geen 8u achter elkaar door de regen rijden dus voor mij is deze vraag überhaupt geen issue. Los daarvan zou het wel erg dom van Gore zijn om juist bij hun topmodel hun zaakjes niet op orde te hebben, ik verwacht dergelijke problemen dus niet eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Stoffa op 16 aug 2019 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 16 aug 2019 19:25

franciscus82 schreef: 15 aug 2019 19:40
sge schreef: 15 aug 2019 14:12
brekson schreef: 15 aug 2019 01:56 neopreen sokken van sealskinz hielpen voor geen km.
De overschoenen van mijn collega's hielpen ook niet.
Hebben jullie betere ervaring ?
Neopreen is niet bedoeld om vocht te weren het is zelfs de bedoeling dat er vocht tussen de huid en het neopreen komt, dit vocht wordt warm waardoor je wel nat bent maar ook warm blijft. Zie wetsuits bij diverse watersporten.

Buiten rubberen doorwerkpakken die men in de b.v visserij gebruiken is niets 100% water dicht. Wat geen probleem is bij onze sport gewoon blijven trappen en je blijft warm, eerder al gemeld je kan beter de wind tegen proberen te houden, doen sealskinsokken of de gemiddelde overschoen overigens prima.
Heb je ervaring met sealskin sokken en zo ja welke? Ik blijf overschoenen echt een verschrikking vinden. Indien de sealskin sokken de prijs waard zijn en echt een alternatief zijn voor dikke overschoenen ga ik het maar eens proberen.
Ja, ik heb de race light of i.d. Zoals ik meld of bedoel te melden krijg je hier bij neerslag (regen hagel sneeuw of slushpuppy) hier zeiknatte voeten in, wat ze wel prima doen is bij droog weer de wind tegen houden en bij miezerig weer blijven de voeten ook droog. Neem de hoge versies en niet hip over de beenstukken dragen. Voor echte slechte omstandigheden moet je aan winter schoenen (deze winter niet nodig gehad) of helaas overschoenen, in beide gevallen droog gaat het niet blijven.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 17 aug 2019 07:44

Nee bestaat niet.

john65
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 11 mei 2016 19:14

john65 17 aug 2019 08:00

bij futurum shop hele kleding lijn die water dicht is

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 17 aug 2019 08:12

john65 schreef: 17 aug 2019 08:00 bij futurum shop hele kleding lijn die water dicht is
Zeggen ze... echt ik heb alles al geprobeerd... niks is waterdicht.. ja jezelf in plastic wikkelen dan word je zeiknat van de zweet, lood om oud ijzer...

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 17 aug 2019 17:24

Nee, waterdichte fietskleding bestaat niet.

Wat voor mij werkt bij echt lage temperaturen zijn spatborden :oops: en gabba spul. Met deze temperaturen boven de 15 graden maak ik me niet druk om een beetje water en is een assaver, vestje en armstukken genoeg.

Gewoon wat harder en eventueel korter gaan fietsen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2019 07:17

Michelheemskerk schreef: 15 aug 2019 14:22
daniel1975 schreef: 15 aug 2019 09:26 Werkt die Shakedry écht zo goed als men overal roept?
Briljant jasje! Het werkt als een dolle

In een hoosbui gefietst (40km) en droog!
Kost wat maar dan heb je zeker wat! Prima klein op te rollen en past in achterzak. Voor €180,- bij de bever bijn a een nobrainer :D (alhoewel het is toch serieus geld..maar prima spul!)
Sommige kleuren van het damesmodel van de C5 shakedry jas staan nu aan 100,57 Euro te koop bij Evans cycles.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Cobus Ridley
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 30 okt 2015 16:38

Cobus Ridley 25 sep 2019 20:02

Ik heb de AGU Secco PRO. Ik ben daar enorm enthousiast over. Voor heel weinig te koop bij Cyclewear.

HM.23
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 nov 2020 21:10

HM.23 21 nov 2020 00:23

Waterdicht bestaat wel. Gore Tex geeft er garantie op, en ook Sealskinz bij zijn Waterproof modellen.

5000mm waterkolom zou naar verluidt prima zijn voor Nederlandse omstandigheden, 10.000mm zie je vaak vermeld op de wat duurdere kledinglijnen binnen een merk dat z'n eigen membraan gebruikt.

Bij (intensief) bewegen zit het issue meer in breathability van het membraan, duurzaamheid van het membraan, bescherming van het membraan en gewicht van de kleding. Hoe lager de waterkolom waterdichtheid, hoe beter in t algemeen de breathability zo heb ik mij laten vertellen.
Pit zips, dubbele rits, ventilatie ritsen aan zijkant voorpand en ventilatiestrook horizontaal op achterpand kunnen enorm helpen qua ademend vermogen van een jas/jacket.

ShakeDry is extreem ademend en prima waterdicht, maar flinterdun en erg kwetsbaar.

2 laags waterdichte jassen hebben een netje in de jas aan de binnenkant om het membraan te beschermen, 2,5 laags een coating aan de binnenkant (en vaak een netje) om het membraan te beschermen, en 3 laags een 'liner' aan de binnenkant tegen het membraan aan geplakt. 3 laags in in z'n algemeenheid het meest duurzaam, 2 laags het minst duurzaam.
De buitenste laag is in het geval van ShakeDry het membraan (en daarmee dus erg kwetsbaar), bij 2, 2,5 en 3 laags zit er nog een beschermende laag aan de buitenkant, welke ook met DWR is behandeld. Afhankelijk van de toepassing en de prijs van de jas is die buitenste laag heel erg stijf/soepel, dik of dun, met/zonder ripstop.

Dikkere laagjes betekent meestal minder ademend (maar niet altijd), hoger gewicht, groter volume opgepropt, duurzamer, duurder.

Als je niet gegarandeerd droog wel blijven zijn er tegenwoordig ook extreem veel sterk waterafstotende softshells. Zie daarvoor Gabba topic. Doel van de Gabba / Perfetto achtige jerseys is zoals al vermeld aangenaam warm blijven bij wind en/of regen terwijl de stof extreem goed ademt, niet gegarandeerd droog blijven.

Sterk waterafstotende Softshells heb je tegenwoordig met membraan, met DWR coating aan de buitenkant, of met DWR coating op elke fibre voordat de stof wordt vervaardigd. DWR op elke fibre zou beter (blijvend) waterafstotend zijn dan DWR coating aan de buitenkant van de stof, maar net zo goed ademend. Alternatief voor DWR coating aan buitenkant kan ook nano-surface zijn, waardoor water zich niet aan de stof kan hechten.

Alle jassen moet je heel goed de was-instructies van lezen en volgen, dan blijven ze het langst echt functioneel. Over t algemeen NOOIT wasverzachter gebruiken.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 21 nov 2020 08:52

Kan goed zijn dat die jas dan waterdicht is, loopt er nog steeds water langs je nek naar binnen (net zoals met waterdichte schoenen, loopt nog steeds water naar binnen langs je benen)

Als je meer dan uur in de regen rijdt, ben je altijd nat. Ik verkies dan de wetsuit achtige aanpak, zorgen dat het dunnen laagje water op je lichaam blijft, eens dat warm is, ga je het in ieder geval niet koud krijgen.
Nog eens veel goedkoper ook.

Ik heb een onderhemdje met winddichte voorkant, dat is bij alles boven de 5° voldoende (voor mij) en ik heb nog een winddicht 'regenjasje' voor de nog koudere dagen (of voor de rustige training ronde de 5° in de regen)

Zo kan ik in de regen toch die duurtraining van 4-5 uur zonder koud te krijgen (geen stops onderweg want dan krijg je toch koud uiteraard)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2848
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 21 nov 2020 11:30

Ik heb zo'n shakedry jasje en ben er heel tevreden over. Bij mij sluit het toevallig goed aan bij mijn hals en dat helpt blijkbaar voldoende.

Uiteindelijk wordt je toch nat. Als je niet nat wilt worden moet je niet gaan fietsen. Het is vooral een mindset. Accepteren en doorgaan. Ook vind ik het makkelijker te accepteren als ik weet dat ik na afloop direct uit de natte en in droge kleren kan.

Wat echt killing is, is een pauze nemen. Mijn ervaring is dat je dan razendsnel afkoelt en dan is het klaar met de pret. Dan fiets ik liever wat rustiger zodat ik niet hoef te stoppen en in een keer door kan naar de eindbestemming.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 21 nov 2020 18:31

Welke broek rijden jullie mee in de regen die een beetje water tegenhoudt?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie