Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Duurzame fietskleding(?)

RGG91
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:07

RGG91 31 jul 2019 10:08

Na enige tijd fanatiek te hebben meegelezen op het forum ben ik het antwoord op een vraag die ik heb nog niet tegengekomen. Fietsen is wanneer we niet teveel nieuwe spulletjes kopen een hobby die relatief milieuvriendelijk is. Een heikel punt is echter nog de kleding die we met zijn allen dragen terwijl we onze hobby uitvoeren. Tegen de professionals zijn natuurlijk nog talloze andere milieubezwaren te maken maar ik ga er gemakshalve vanuit dat de meesten op dit forum geen volgwagens en reclamekaravaan meenemen als ze een rondje om de kerk trappen.

De meeste fietstruien worden gemaakt van polyester (gemaakt van olie, verven moet met zware kleurstoffen die erg vervuilend zijn) en elastaan ook bekend als lycra (veel grondstoffen nodig, ecologisch giftig, plastic soep).

Nou ben ik best wel bereid wat meer te betalen zodat ik niet in een milieubelastend pakje hoef rond te fietsen, maar ik kan ze niet vinden. Het enige voorlopig nog Europese alternatief dat ik ben tegengekomen is GRN (https://www.grnsportswear.com/).

Tuurlijk ben ik me ervan bewust dat mijn gedrag geen invloed heeft op de massale, goedkope en ontzettend vervuilende productie van spotgoedkope/imitatie kleding die vanuit verre landen ook nog eens de wereld over moet worden verscheept, maar met de cijfers betreffende de uitstoot van de mode-industrie in mijn achterhoofd staat het me ontzettend tegen om hier nog verder aan bij te dragen
(link: https://quantis-intl.com/wp-content/upl ... _2018a.pdf).

Nu vraag ik me af of er inmiddels producenten van fietskleding zijn die zich volledig toeleggen op het produceren van duurzame producten. Dus niet bekende merken die een keer een milieuvriendelijk truitje maken uit marketing overwegingen. Concreet is mijn vraag:

Kent iemand van jullie een Europese producent van duurzame fietskleding en zo ja, wat zijn jullie ervaringen met deze bedrijven?

Hopelijk zijn er forumleden die me hier wat meer over kunnen vertellen!

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 31 jul 2019 10:36

Terug naar de merinowollen-truitjes en echt zeem-leren inleg in de koersbroek. Vast wel ergens nog te vinden.

cemaster
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2007 00:53

cemaster 31 jul 2019 11:10

Ik heb de afgelopen tijd dezelfde zoektocht gehad. En vooral de keuze van Europa maakt het erg lastig. Echter een groot gedeelte van de Europese fabrikanten laten de kleding alsnog ergens anders maken.

Zelf heb ik wat kleding van Norrøna, voornamelijk jassen en onderkoeling. Bevalt mij heel erg goed zowel fietskleding als wintersport spul.

Daarnaast heb ik een fietsbroek van Howies. Is inderdaad veel merino wol. Fijne materialen maar de broekspijpen zijn heel kort.

Overigens is de onbetwiste koploper op duurzaamheid Vaude. Voor meer info en een lijstje van buitensport merken vind je hier:

https://rankabrand.org/sustainable-outdoor-clothing

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2019 11:35

@cemaster, niet boos worden, maar ik moest toch wel even glimlachen, duurzaam en wintersport gaan voor mij niet echt samen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je voor mij de wintersport achterwege zou moeten laten.

cemaster
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2007 00:53

cemaster 31 jul 2019 11:43

Jans schreef: 31 jul 2019 11:35 @cemaster, niet boos worden, maar ik moest toch wel even glimlachen, duurzaam en wintersport gaan voor mij niet echt samen.
Nee klopt, maar dat betekent niet dat je daarin geen duurzame keuzes kunt maken. Ik denk dat we daarin al een verschil kunnen maken, kleine dingen veranderen zonder allemaal alles resoluut over een andere boeg te gooien.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4454
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 31 jul 2019 11:57

zolang NL massaal naar de winkel rent om n airco te kopen als t 3 dagen warm is, is t n illusie dat we klimaat gaan redden met duurzame wielertruitjes...

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6056
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 jul 2019 12:17

Dat geeft TS toch al direct aan...?
Maar het gaat hem (of haar) vooral om in ieder geval zelf keuzes te maken die goed voelen. Niet om het klimaatprobleem even op te lossen met wielertruitjes.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8290
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2019 12:45

kxlight schreef: 31 jul 2019 11:57 zolang NL massaal naar de winkel rent om n airco te kopen als t 3 dagen warm is, is t n illusie dat we klimaat gaan redden met duurzame wielertruitjes...
Daar heb je dan weer zonnepanelen voor.

RGG91
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 jul 2019 11:07

RGG91 31 jul 2019 13:13

@cemaster, bedankt voor de tip! Vaude had ik op een of andere manier nog niet op de radar.

Ze hebben blijkbaar zelfs een 'Made in Europe' lijn, hopelijk komen er binnenkort weer meer maten beschikbaar.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 31 jul 2019 13:18

Inderdaad.
Merinowollen truitjes kopen.
Zijn er volop. Ietsje duurder.
Hoe het met een. Roek moet weet ik niet echt.

Maar het beste is vooral NIETS kopen.
Jou oude spullen opdragen/oprijden.
.................

PierreW
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 sep 2018 20:42

PierreW 31 jul 2019 14:10

Löffler heeft duurzaamheid ook hoog in het vaandel staan.
Lokale productie, minder milieubelastende materialen en kleurstoffen zijn hun aandachtspunten. In hoeverre het vooral marketingpraat is ??? Voor een oordeel heb ik te weinig verstand van materialen en productiemethoden.
Persoonlijk vind ik hun fietskleding wel van zeer goede kwaliteit en met mooie designs.

Henkie284
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 17 jun 2017 13:13

Henkie284 31 jul 2019 17:58

Een paar jaar geleden had je recycling wear. Die maakten tot 2017 fietskleding van pet-flessen. Ik heb zo'n shirt. Geen topkwaliteit qua comfort en pasvorm, maar goed genoeg. Na een korte zoektocht op Google zag ik dat er nog wel gerecyclede kleding bestaat, bijvoorbeeld van grn, het Franse Matchy en het Duitse Triple2. Ik heb geen ervaring met die merken. Biehler was ook ooit een bedrijf dat zo verantwoord mogelijk bezig was, maar ik kan er weinig meer over terugvinden op hun site.

Plaats reactie