Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

noodzaak helm vervangen na bepaalde tijd?

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 24 jul 2019 21:30

Helmen, zijn in de laatste 10 jaar behoorlijk verandert (en zeker qua passing en koeling heel veel verbeterd)
De test zegt inderdaad dat oudere helmen die optisch in goede staat zijn nog steeds voldoen echter als je een helm intersief gebruikt zien ze er na 5 jaar (in ieder geval bij mij optisch niet goed meer uit (bij de laatste twee giro helmen liet na die tijd de buitenschil los en vond ik het zelf niet verantwoord mee om ze nog langer te gebruiken)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 24 jul 2019 23:03

Ernie C. schreef: 19 jul 2019 07:58 En bij een bepaalde fietsenwinkel in het zuiden zijn de helmen ook niet duur ;) .
Ik heb geruime tijd met Bell Gage helmen gereden. Nu heb ik 3 stuks van de Ekoi Corsa Light Evo.

Ekoi is een van oorsprong, en nu nog, Frans merk dat regelmatig 50% korting en gratis verzending op zijn helmen geeft.
Dat ze van ver in het Zuiden moeten komen is niet zo'n probleem. :) :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 24 jul 2019 23:18

In het Duitse blad tour stond een paar jaar geleden een test met vergelijkbare conclusies als in de reeds genoemde test. Uit mijn hoofd met helmen tussen 6 en 9 jaar oud. Alle geteste helmen voldeden probleemloos nog aan de veiligheidsnormen. Vervangen hoeft niet.

Mag wel uiteraard als je een betere of mooiere vindt.

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 25 jul 2019 06:32

53x11 schreef: 19 jul 2019 08:47
Zo dacht ik er ook over. Totdat ik bij mijn oude helm wat druk zette op de schaal met beide handen en de helm zo door midden duwde. Blijkbaar had UV licht de helm toch zwak gemaakt.
UV licht is toch een dingetje bij bouwhelmpjes? (=ander materiaal?)
Toevallig die helm wel eens met schoonmaakmiddelen onder handen gehad?

(fietshelmen zijn volgens mij uit wat in de volksmond piepschuim wordt genoemd vervaardigd, dit zou normaal bestand tegen UV moeten zijn....)

c-ray
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 mei 2018 11:02

c-ray 05 aug 2019 11:15

De Duitse bike heeft lang geleden een jaren (iets van 5) gebruikte Giro helm vergeleken met een nieuw exemplar van hetzelfde model, resultaat; geen significant verschil!
Vervolgens blijven ze schrijven dat het goed is om de helm alle paar jaar te vervangen, adverteerders gaan nu eenmaal boven wetenschap.

Plaats reactie