Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

noodzaak helm vervangen na bepaalde tijd?

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 18 jul 2019 20:20

Ik heb al jaren een giro helm. Omdat het padset van de binnen helm gedeeltelijk weg is, heb ik de dealer benaderd of er een nieuwe padset verkrijgbaar is. De helm is nog prima.
De dealer gaf aan dat hij een andere padset kan leveren, maar schreef ook:
"k zie wel in het label staan dat uw helm uit 2007 is.

Het advies is om uw helm om de 5 jaar te vervangen voor optimale bescherming."

Ik heb dit nog niet eerder gehoord, maar dat zegt niks. Vervangen jullie om de zoveel jaar je helm?

ik kan voor 8 euro een padset krijgen, of voor 85 euro een andere helm (maar dan heb ik wel gelijk met MIPS).
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

thominator_cycling
Forum-lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 okt 2018 19:51

thominator_cycling 18 jul 2019 20:36

Heb de mijne vervangen na drie jaar, maar die was dan ook, door glibberige handjes, een paar keer van de tafel gekletterd. Nooit mee gevallen tijdens het fietsen gelukkig, helm zag er nog mooi uit, maar uit voorzorg gewoon de boel vervangen. Dat de helm er nog prima uit ziet zegt natuurlijk niks over de staat van het binnenwerk (die kan bijvoorbeeld poreus zijn geworden zonder dat je het ziet).
IG: _superver

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 18 jul 2019 21:11

Link naar een onderzoekje

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 jul 2019 21:32

afrit13 schreef: 18 jul 2019 21:11 Link naar een onderzoekje
Samengevat: onzin dus om je helm te vervangen om de x jaar.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 481
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 18 jul 2019 21:46

Misschien is het inderdaad niet nodig om je helm om de x (3 - 5- ..) te vervangen. Maar een helm die reeds 12 jaar meegaat zou bij mij zeker in aanmerking komen om te vervangen.
Ook bij helmen hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Ik denk dat een hedendaagse helm lichter, komfortabler, veiliger (MIPs) , aerodynamischer, ... zal zijn.
En 10€ per jaar voor je veiligheid en comfort lijkt me ook niet overdreven.
Ik ben 2 maanden geleden aangereden door een auto, met heel wat lichamelijke schade (klaplong, sleutelbeenbreuk, 6 ribben gebroken). Als ik mijn helm terug in handen kreeg, kan ik met zekerheid zeggen dat deze mij voor veel erger heeft behoed, want hij was volledig door in de lengte.

Mijn advies : nieuwe helm, want geen excuus om hem niet te dragen.

Dirk

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 18 jul 2019 22:13

ddetaey schreef: 18 jul 2019 21:46 Misschien is het inderdaad niet nodig om je helm om de x (3 - 5- ..) te vervangen. Maar een helm die reeds 12 jaar meegaat zou bij mij zeker in aanmerking komen om te vervangen.
Ook bij helmen hebben de ontwikkelingen niet stilgestaan. Ik denk dat een hedendaagse helm lichter, komfortabler, veiliger (MIPs) , aerodynamischer, ... zal zijn.
En 10€ per jaar voor je veiligheid en comfort lijkt me ook niet overdreven.
Ik ben 2 maanden geleden aangereden door een auto, met heel wat lichamelijke schade (klaplong, sleutelbeenbreuk, 6 ribben gebroken). Als ik mijn helm terug in handen kreeg, kan ik met zekerheid zeggen dat deze mij voor veel erger heeft behoed, want hij was volledig door in de lengte.

Mijn advies : nieuwe helm, want geen excuus om hem niet te dragen.

Dirk
Ik ben her roerend met je eens … geen enkel excuus om geen helm te dragen (hoewel je ze kost zou moeten geven op dit forum die er anders over denken ;) ).

Maar … daar gaat het hier niet over. De vraag is of je een helm die nooit is beschadigd op welke manier dan ook, val, ongeluk etc., zou moeten vervangen. En daarop luidt het antwoord dus ondubbelzinnig: nee, dat is niet nodig!
Zelf zou ik de helm wel vervangen, maar alleen maar omdat ik na x jaar gewoon wel weer eens wat nieuws wil :lol:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jul 2019 22:50

Wie wil er nu 12 jaar met dezelfde helm rijden.
Hetzelfde als jaren met een en dezelfde broek rondrijden.
Je wil toch ook gewoon af en toe iets nieuws kopen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16202
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 19 jul 2019 07:58

En bij een bepaalde fietsenwinkel in het zuiden zijn de helmen ook niet duur ;) .
Campagnolo Ultra Dork

heikoarjen
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 aug 2018 13:03

heikoarjen 19 jul 2019 08:19

Wat is MIPS???

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 19 jul 2019 08:47

Ernie C. schreef: 19 jul 2019 07:58 En bij een bepaalde fietsenwinkel in het zuiden zijn de helmen ook niet duur ;) .
Oh vertel...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8940
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 19 jul 2019 08:47

De Tukker schreef: 18 jul 2019 22:13 (...)
Maar … daar gaat het hier niet over. De vraag is of je een helm die nooit is beschadigd op welke manier dan ook, val, ongeluk etc., zou moeten vervangen. En daarop luidt het antwoord dus ondubbelzinnig: nee, dat is niet nodig!
Zelf zou ik de helm wel vervangen, maar alleen maar omdat ik na x jaar gewoon wel weer eens wat nieuws wil :lol:
Zo dacht ik er ook over. Totdat ik bij mijn oude helm wat druk zette op de schaal met beide handen en de helm zo door midden duwde. Blijkbaar had UV licht de helm toch zwak gemaakt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 19 jul 2019 09:27

heikoarjen schreef: 19 jul 2019 08:19 Wat is MIPS???
Multi Impact Protection System:
https://www.mantel.com/blog/mips/

Wie wil er nu 12 jaar met dezelfde helm rijden.
Hetzelfde als jaren met een en dezelfde broek rondrijden.
Je wil toch ook gewoon af en toe iets nieuws kopen.
Dat is persoonlijk en een kwestie van eigen smaak. Ik vind het niet noodzakelijk als het product nog goed is. Maar daar gaat mijn vraag verder niet over, ik wilde vooral weten of het noodzakelijk is ivm veiligheid. Dat is toch de enige reden dat ik met een helm fiets :-)

Ik ben her roerend met je eens … geen enkel excuus om geen helm te dragen (hoewel je ze kost zou moeten geven op dit forum die er anders over denken ;) ).
Mijn advies : nieuwe helm, want geen excuus om hem niet te dragen.

ik draag sowieso die helm. Ook al is die padset gedeeltelijk verdwenen. Het harde kunststof binnenin de helm drukte nogal in mijn hoofd, dus heb nu zo'n bandana over mijn hoofd. dat wilde ik toch al ivm zweetopname. Maar ik rij sowieso met helm...

Heb gisteren dankzij de extra 15% korting op alle helmen van 100,- of meer van een bepaalde fiets webshop in oost nederland 2 exemplaren van de giro cinder mips besteld. kijken welke kleur ik hou :-)
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

Plaats reactie