Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ondershirt

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 15 jun 2019 14:46

Goedendag!

Wat is nu het nut van ondershirts?

Overal worden deze shirts aangeraden, maar ik zie er het nut niet echt van in. Over wordt gezegd dat je alleen bij hele hoge temperaturen er geen kan dragen, maar in alle andere gevallen er eigenlijk altijd wel een moet dragen.

Tegenwoordig fiets ik juist meestal zonder. Meestal is het ondershirt zeiknat. Als ik zonder ondershirt fiets, heb ik nergens last van. Overal lees ik dat een ondershirt juist goed is in het afvoeren van vocht. Maar ik heb dat nooit gemerkt. Naar mijn idee trekken ze juist enorm veel vocht aan. Je krijgt dan zo'n klamme lap om je lichaam. Echt geen succes, vind ik.

Ben ik de enige die hier zo over denk? Wat zijn jullie ervaringen met ondershirts?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15825
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 jun 2019 15:21

Als jij je er niet goed bij voelt dan moet je het niet dragen.
Maar mogelijk heb je een verkeerd model gekocht.
Ik heb er meerdere in gebruik.
Alle soorten, zonder mouwen, korte en lange mouwen.
Dunnere en dikkere.
Ik draag er wel altijd een, een luchtig bij hoge temperaturen en een dikker met lange mouwen bij (erg) koude temperaturen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 jun 2019 16:03

Ik twijfelde eerst ook aan het nut van een ondershirt. Toen ik voor 'iets voor in de winter' bij mijn FM kwam, adviseerde hij een goed thermohemd en een goed jack. Dat bleek voldoende voor fietsen met temperaturen van -10 tot +10grC. Ik zweet nogal snel maar heb daar met dat thermohemd geen last van (en geen last van de kou).

Voor de zomer adviseerde hij me een, in mijn ogen toen nog, duur ondershirt, een 'Coolmax' van Craft. Ik dacht dat ik beter zonder zou kunnen fietsen maar hij vroeg me de proef op de som te nemen en ik moet zeggen … hij had gelijk. Ik fiets nu altijd met en ondershirt, Ik transpireer behoorlijk maar heb daar absoluut geen last van. Ja … als je stopt met fietsen en je houdt het shirt aan, dan wordt je wel nat. Maar na het fietsen (als ik nog niet kan douchen) vervang ik boven- en ondershrit zo snel mogelijk.

Als experiment heb ik ook een 'coolmax' shirt bij Ali besteld voor een tientje en guesss what … ook dat shirt 'werkt' prima. Daarna nog een goedkoper shirtje gekocht (€7,95 bij Decathlon) maar dat ding werkt niet!
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 15 jun 2019 18:30

Fiets altijd met ondershirt. Ook bij enorme hitte. Zomers eentje van Decathlon zonder mouwen en in de winter een warme lange mouwen versie van Castelli.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 15 jun 2019 19:15

Wat is nu het nut van ondershirts?

Een goede ondershirt zorgt ervoor dat je een droog gevoel hebt.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 15 jun 2019 20:24

Ik fiets alleen met ondershirt als het kouder is. Bij warmte nooit.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 15 jun 2019 20:28

De Tukker schreef: 15 jun 2019 16:03mogelijk.

Als experiment heb ik ook een 'coolmax' shirt bij Ali besteld voor een tientje en guesss what … ook dat shirt 'werkt' prima.
Link?

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 15 jun 2019 20:52

Djemz schreef: 15 jun 2019 20:28
De Tukker schreef: 15 jun 2019 16:03mogelijk.

Als experiment heb ik ook een 'coolmax' shirt bij Ali besteld voor een tientje en guesss what … ook dat shirt 'werkt' prima.
Link?
Wordt kennelijk niet meer geleverd. Als ik op mijn bestelling klik, blijkt het artikel niet meer aanwezig te zijn.
ale.png
Even doorzoeken leidt er toe dat ik denk dat die van een winkel met de naam FUALRNY komt. Zoek je op 'FUALRNY base layer' dan vind je er wel een paar (maar niet meer voor die prijs :-( )

Maar … oorspronkelijk vond ik het shirt ook door te zoeken op 'cool max' of op 'base layer'. Geen hand vol maar een land vol :-)

Jans schreef: 15 jun 2019 20:24 Ik fiets alleen met ondershirt als het kouder is. Bij warmte nooit.
Grappig, ik heb er juist veel baat bij als het warm is. Zonder shirt zweet ik me rot, met shirt heb ik nergens last van :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 16 jun 2019 00:07

De Tukker schreef: 15 jun 2019 20:52
Djemz schreef: 15 jun 2019 20:28
De Tukker schreef: 15 jun 2019 16:03mogelijk.

Als experiment heb ik ook een 'coolmax' shirt bij Ali besteld voor een tientje en guesss what … ook dat shirt 'werkt' prima.
Link?
Wordt kennelijk niet meer geleverd. Als ik op mijn bestelling klik, blijkt het artikel niet meer aanwezig te zijn.

ale.png

Even doorzoeken leidt er toe dat ik denk dat die van een winkel met de naam FUALRNY komt. Zoek je op 'FUALRNY base layer' dan vind je er wel een paar (maar niet meer voor die prijs :-( )

Maar … oorspronkelijk vond ik het shirt ook door te zoeken op 'cool max' of op 'base layer'. Geen hand vol maar een land vol :-)

Jans schreef: 15 jun 2019 20:24 Ik fiets alleen met ondershirt als het kouder is. Bij warmte nooit.
Grappig, ik heb er juist veel baat bij als het warm is. Zonder shirt zweet ik me rot, met shirt heb ik nergens last van :-)
Ah Thx, ik wist nooit hoe ik ondershirts kon zoeken op Ali.. Nooit gedacht aan baselayer :)

walters
Forum-lid
Berichten: 943
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 16 jun 2019 12:55

Draag altijd een ondershirt, ook in de zomer bij 30 graden. Alle merken geprobeerd inmiddels. Craft, odlo, Futurumshop en sinds 2 jaar ook mavic hotride. Dit laatste is een fantastisch shirt, doet ook echt wat mavic op de site zet. Geprobeerd in Italie bij 30 graden dezelfde beklimming een dag met ondershirt en zonder ondershirt van dit merk. Wereld van verschil !
Moet er wel bij vermelden dat ik snel sterk transpireer, dus wat voor mij geldt hoeft niet voor iemand anders te gelden.

marin30
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 mei 2018 19:13

marin30 16 jun 2019 13:01

Ik merk geen verschil tussen gewone katoenen witte t-shirtjes en een officieel ondershirt. Gaat allebei prima.

Bikey
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 jun 2019 14:39

Bikey 16 jun 2019 13:30

Wat is nu het doel van het ondershirt? Is het logisch dat zo'n ondershirt zeiknat is na een uurtje fietsen?

Plaats reactie