Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe fietsbroek, HELP!

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 03 jun 2019 16:24

Goedemiddag allen,


Inmiddels ben ik een week of 6 aan het fietsen en zo'n 650 km afgelegd op de racefiets. Alles bevalt prima, maar ik zit erg te klooien met de fietsbroek. Ik ben begonnen met fietsen in de Castelli Evoluzione 2. Helaas moest deze terug naar de winkel ivm garantie want stiksel en letters lieten los. Dit kwam mij niet slecht uit. want ik vond deze zeem prima (qua comfort), maar hij was wat aan de kleine kant. (ik ben 190cm en weeg ca. 101KG dus wellicht dat ik simpelweg een te ''dikke'' reet heb voor dit italiaanse zeempje)

Enfin, na het retourneren van mijn castelli ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe broek. Inmiddels heb ik een Sportful Total Comfort geprobeerd en een Assos S7 mileshort. De sportful was al meteen na de eerste paar KM afgekeurd doordat ik hier teveel zadelpijn kreeg op de drukpunten van de zitbotjes. Een hele dikke zeem, maar ook heel (te) zacht.
De assos is opzich prima, maar ook hier fiets ik niet pijnvrij mee en deze zeem lijkt mij ook aan de kleine kant.

Nu weet ik dat het erg persoonlijk is wat betreft een ''goede'' of ''slechte' bibshort, maar ik hoop dat iemand hier wellicht toch nog wat kan adviseren hierin of iemand die wellicht in dezelfde ''zoekende'' fase heeft gezeten als ik.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groet,
Bart

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 03 jun 2019 16:28

Futurum? Maatvoering is meer Nederlands zal ik maar zeggen.

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 03 jun 2019 16:54

devriesman schreef: 03 jun 2019 16:28 Futurum? Maatvoering is meer Nederlands zal ik maar zeggen.
Bedankt voor de snelle reactie. Futurum prijst deze zelf (uiteraard) ook aan als beste fietsbroek uit de top10. Maargoed dat valt voor mij een beetje in de categorie ''wij van WC-eend adviseren WC-eend''.

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 03 jun 2019 18:03

Wij waren zwaar Castelli fan maar sinds van 1 broek de rits kapot ging, een andere broek ongeveer vanzelf uit elkaar viel na 2 seizoenen en het bijpassende shirt in die zelfde 2 seizoenen van zwart naar licht grijs verkleurde ff wat anders.
Rij al 3 winters met 4seasons broek en beenstukken. Kwaliteit is goed.
Winterjas en dikke jerseys van Castelli. Pasvorm en kwaliteit is prima.
Heb denk ik pech gehad met die broeken.
Mijn driekwart broek is uiteraard ook Castelli, niets mee te doen, heerlijk ding.
Een bib van Sigr al 2 seizoenen, ook die gedraagt zich voorlopig zoals het hoort.
Shirts nu uitsluitend Torm, sportwool dus ( zelfde als Rapha). Lange en korte mouwen. Heb het gevoel dat deze jaren mee gaan.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 jun 2019 18:52

Futurum een meer Nederlandse maatvoering? Dat wens ik te betwijfelen. Ik zelf 1.78 bij 84kg, redelijk gespierd (niet dik) zou in een L moeten passen. Deze echter heel snel om geruild voor een XL die eigenlijk ook nog veel te strak is.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 03 jun 2019 19:07

Waar heb je precies last van met deze broeken en is het niet gewoon je zadel, zadelhoogte of gewichtsverdeling op de fiets die problemen veroorzaakt? 650 km in 6 weken is dikke prima, keep it up, maar als je eerder nooit op een fiets gezeten hebt is het nog niet bijster veel natuurlijk.

Zelf rij ik ook met de Total Comfort van Sportful en S5 en S7 zemen van Assos. Die laatste vind ik wel de minste, maar je hebt het hier al over de fijnste broeken die er zijn.

Mijn gok: Je zit gewoon nog iets te zwaar op je kont/te rechtop. Naarmate je wat meer gewend raakt schuift het gewicht vanzelf wat meer voorover en gaat er meer kracht naar de pedalen waardoor je wat minder zwaar op het zadel hangt. In de tussentijd kweek je ook weer wat meer zitvlees en zou het probleem zichzelf op moeten lossen.

Of gewoon een te smal/vlak zadel.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 03 jun 2019 19:24

Futurum broek vind ik erg goed. Ik heb de gewone zomerbroek (die van rond de 100€, net een tweede besteld met de korting van 20%) en de 4seasons broek voor de winter. Beiden in maat M (1.87m en 87kg, zware bovenbenen) en ze passen perfect (de 4seasons is wel minder elastisch en zit iets minder comfortabel)

Ik had hiervoor steeds Vermarc broeken, die waren ook best goed maar na meer dan 4u in het zadel zat die toch niet meer zo goed.

Ik heb de Assos broek ook geprobeerd (ook die van rond de 100€) maar daar was ik niet zo blij mee, zeem is wat dun en zit niet overal vast waardoor ie soms nogal stevig omhoog kruipt in de uitgang :oops: :o

De Futurum broek heeft een wat dikkere zeem en zit zelfs na 10u in het zadel nog steeds erg goed (en je kan ze 2 weken proberen, niet goed geld terug, Futurum doet daar helemaal niet moeilijk over)
Afbeelding

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 03 jun 2019 20:51

ypuh schreef: 03 jun 2019 19:07 Waar heb je precies last van met deze broeken en is het niet gewoon je zadel, zadelhoogte of gewichtsverdeling op de fiets die problemen veroorzaakt? 650 km in 6 weken is dikke prima, keep it up, maar als je eerder nooit op een fiets gezeten hebt is het nog niet bijster veel natuurlijk.

Zelf rij ik ook met de Total Comfort van Sportful en S5 en S7 zemen van Assos. Die laatste vind ik wel de minste, maar je hebt het hier al over de fijnste broeken die er zijn.

Mijn gok: Je zit gewoon nog iets te zwaar op je kont/te rechtop. Naarmate je wat meer gewend raakt schuift het gewicht vanzelf wat meer voorover en gaat er meer kracht naar de pedalen waardoor je wat minder zwaar op het zadel hangt. In de tussentijd kweek je ook weer wat meer zitvlees en zou het probleem zichzelf op moeten lossen.

Of gewoon een te smal/vlak zadel.
Bedankt voor uw uitgebreide reactie.
Allereerst is die last die ik ervaar vooral extreme druk op beide zitbotten wat resulteert dus in pijn binnen een 30 minuten al waardoor ik veel ga staan of iets verzitten steeds. Na het fietsen is de last wel direct weg en ik hou er ook geen beurse plekken aan over.
Opzich kan ik mij vinden in het feit dat ik moet wennen en zitvlees moet creëren. Echter had ik met de castelli nergens last van (behalve dan dat hij wat klein aanvoelde en ik soms echt op de randen/ naden zat). Daarnaast is er niks veranderd in de afstelling van de fiets sindsdien.. dus mijn gewichtsverdeling is niet veranderd.

Zijn er nog andere manieren om die gewichtsverdeling wel aan te passen?

Ik ga in ieder geval de Assos terug sturen en die futurum Joris dan maar proberen denk ik...

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 03 jun 2019 20:59

TL@ schreef: 03 jun 2019 19:24 Futurum broek vind ik erg goed. Ik heb de gewone zomerbroek (die van rond de 100€, net een tweede besteld met de korting van 20%) en de 4seasons broek voor de winter. Beiden in maat M (1.87m en 87kg, zware bovenbenen) en ze passen perfect (de 4seasons is wel minder elastisch en zit iets minder comfortabel)

Ik had hiervoor steeds Vermarc broeken, die waren ook best goed maar na meer dan 4u in het zadel zat die toch niet meer zo goed.

Ik heb de Assos broek ook geprobeerd (ook die van rond de 100€) maar daar was ik niet zo blij mee, zeem is wat dun en zit niet overal vast waardoor ie soms nogal stevig omhoog kruipt in de uitgang :oops: :o

De Futurum broek heeft een wat dikkere zeem en zit zelfs na 10u in het zadel nog steeds erg goed (en je kan ze 2 weken proberen, niet goed geld terug, Futurum doet daar helemaal niet moeilijk over)
Bedankt voor de reactie.
Zojuist de futurum Joris besteld. ben benieuwd

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 jun 2019 23:37

Bart1990 schreef: 03 jun 2019 20:51
ypuh schreef: 03 jun 2019 19:07 Waar heb je precies last van met deze broeken en is het niet gewoon je zadel, zadelhoogte of gewichtsverdeling op de fiets die problemen veroorzaakt? 650 km in 6 weken is dikke prima, keep it up, maar als je eerder nooit op een fiets gezeten hebt is het nog niet bijster veel natuurlijk.

Zelf rij ik ook met de Total Comfort van Sportful en S5 en S7 zemen van Assos. Die laatste vind ik wel de minste, maar je hebt het hier al over de fijnste broeken die er zijn.

Mijn gok: Je zit gewoon nog iets te zwaar op je kont/te rechtop. Naarmate je wat meer gewend raakt schuift het gewicht vanzelf wat meer voorover en gaat er meer kracht naar de pedalen waardoor je wat minder zwaar op het zadel hangt. In de tussentijd kweek je ook weer wat meer zitvlees en zou het probleem zichzelf op moeten lossen.

Of gewoon een te smal/vlak zadel.
Bedankt voor uw uitgebreide reactie.
Allereerst is die last die ik ervaar vooral extreme druk op beide zitbotten wat resulteert dus in pijn binnen een 30 minuten al waardoor ik veel ga staan of iets verzitten steeds. Na het fietsen is de last wel direct weg en ik hou er ook geen beurse plekken aan over.
Opzich kan ik mij vinden in het feit dat ik moet wennen en zitvlees moet creëren. Echter had ik met de castelli nergens last van (behalve dan dat hij wat klein aanvoelde en ik soms echt op de randen/ naden zat). Daarnaast is er niks veranderd in de afstelling van de fiets sindsdien.. dus mijn gewichtsverdeling is niet veranderd.

Zijn er nog andere manieren om die gewichtsverdeling wel aan te passen?

Ik ga in ieder geval de Assos terug sturen en die futurum Joris dan maar proberen denk ik...
Ik zou toch eerder een ander zadel adviseren dan.. Of je moet nog wennen aan het rijden op een racefiets.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 03 jun 2019 23:50

Bart1990 schreef: 03 jun 2019 16:24 Goedemiddag allen,


Inmiddels ben ik een week of 6 aan het fietsen en zo'n 650 km afgelegd op de racefiets.
Heb je 6 ritjes van 100 km+ gedaan, of meerdere korte?

Wat mij goed hielp was woon-werk ritjes, Ik zat vaak op mijn zadel, maar nooit erg lang. Mijn achterwerk ging er aan wennen, maar er ging nooit iets "kapot".

Is het schraal? Door zweten en bewegen (schuren) kan je ook last krijgen, dan kan je beter chamois creme smeren.

Wat verder nog bij kan dragen aan de oplossing:

Ander breedte zadel.
Stand van zadel, bij mij is hij nu 1 graad naar voren gekanteld. Daardoor is mijn druk veel beter verdeeld. En omdat het maar 1 graad is, ga ik ook niet schuiven ofzo.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 04 jun 2019 06:32

Bart1990 schreef: 03 jun 2019 16:24
Inmiddels heb ik een Sportful Total Comfort geprobeerd en een Assos S7 mileshort. De sportful was al meteen na de eerste paar KM afgekeurd doordat ik hier teveel zadelpijn kreeg op de drukpunten van de zitbotjes.
Mijn eerste idee is ook dat je zadel misschien wel te smal is. Zadels zijn er vaak in meerdere breedte maten. Sommige winkels kunnen de gewenste breedte eenvoudig opmeten door je ergens op te laten zitten. Is geen bikefit voor nodig. Was voor mij destijds een eyeopener.

Plaats reactie