Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe fietsbroek, HELP!

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 04 jun 2019 07:56

Op een rijtje de mogelijkheden:
- stand van het zadel
- vorm van het zadel
- houding op de fiets
- lichaam moet wennen aan de druk op de zitbotjes

Ga naar een goede rijwielzaak en laat even naar je houding en zadel kijken. Herken het probleem wel, toen ik startte met fietsen, je zoekt het eerst in de broeken, maar zadel was de echte oplossing . Rij nu voornamelijk met Assos, maar heb ook bioracer en Castelli, geen punt meer.
Vergeet niet dat je lichaam moet wennen aan een totaal andere belasting.
Succes.

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 04 jun 2019 08:31

Hartelijk dank voor alle tips.
Ik rijdt vooral ritjes van 35-40 km op dit moment en probeer dat stap voor stap uit te breiden door eerst op dezelfde afstand een hoger gemiddelde te halen en dan de afstand te vergroten, etc. etc.

Op zich kan ik nu probleemloos 45km rijden op 31-32 km/h gemiddeld (los van de pijnlijke kont).

Mijn eerste stap zal, als ook de futurum broek niet bevalt, zijn dat ik het zadel iets naar voren ga kantelen. Misschien helpt dat. Echter nogmaals: het voelt principieel gek om wat aan de fiets te veranderen want met de Castelli zeem had ik niet de problemen die ik nu heb met zadelpijn, behalve dus dat die zeem aan de kleine kant was.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 jun 2019 10:28

31-32 km/u solo is denk ik ook nog te snel voor jouw niveau. Ik fiets zo'n 10 dkm per jaar en 35+ gemiddeld is ook geen probleem, maar rij solo zelden 31+ waar ik er vanuit ga dat je dan ook bekaf bent na 45km.

Als ik het een beetje inschat moet je gewoon nog wennen aan het wielrennen en duurt het bij jou gewoon wat langer dan gemiddeld (bij sommige mensen past elke broek/houding/zadel).

Het onderstaande rijtje van walters lijkt me een hele goed om in je komende ritjes op te letten. De stand van het zadel kun je al een beetje mee spelen, evenals je houding op de fiets (kun je bijvoorbeeld comfortabel onderin de beugel rijden, of krijg je dan juist meer last wat duidt op een te vlak zadel of bij een slaapzak verkeerde drukpunten).

Te smal kun je ook vrij snel merken als je zitbotjes te dicht bij de uiteinden zitten, of als je niet 'stevig' zit terwijl je benen vrij kunnen bewegen. Een ronder zadel geeft je juist wat meer bewegingsvrijheid als je dat nodig bent, en een vlak zadel kan ervoor zorgen dat je bekken onvoldoende kan kantelen en/of je benen tegen het zadel schuren.
walters schreef: 04 jun 2019 07:56 Op een rijtje de mogelijkheden:
- stand van het zadel
- vorm van het zadel
- houding op de fiets
- lichaam moet wennen aan de druk op de zitbotjes
Voor wat betreft rondjes van 45km en dan elke week 10km langer zit je op de goede weg .

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 04 jun 2019 10:51

Bart1990 schreef: 04 jun 2019 08:31 Hartelijk dank voor alle tips.
Ik rijdt vooral ritjes van 35-40 km op dit moment en probeer dat stap voor stap uit te breiden door eerst op dezelfde afstand een hoger gemiddelde te halen en dan de afstand te vergroten, etc. etc.

Op zich kan ik nu probleemloos 45km rijden op 31-32 km/h gemiddeld (los van de pijnlijke kont).

Mijn eerste stap zal, als ook de futurum broek niet bevalt, zijn dat ik het zadel iets naar voren ga kantelen. Misschien helpt dat. Echter nogmaals: het voelt principieel gek om wat aan de fiets te veranderen want met de Castelli zeem had ik niet de problemen die ik nu heb met zadelpijn, behalve dus dat die zeem aan de kleine kant was.
32 gemiddeld als beginner met dat gewicht.. 10kg afvallen en je bent prof.

Ik weeg 20kg minder, rij 3 tot 4 keer per week al 2 jaar en ga Mss dit jaar ook rondjes van 30 gemiddeld halen. Wat doe ik verkeerd?

Als je na 40km zadelpijn hebt moet je gewoon nog wennen. Als het na enkele maanden nog zo is dan ligt het aan je zadel. Ik kan met de goedkoopste flutbroek 40km fietsen zonder zadelpijn.

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 04 jun 2019 12:01

Wederom bedankt voor alle reacties. Fijn dat iedereen zo behulpzaam is in alle adviezen!
De zadelpijn komt niet na 40 km, maar juist al binnen de eerste 10 KM. Dit was dus niet met de castelli broek vandaar dat ik het gek vindt dat ik nu ineens zou moeten wennen of mijn zadel (afstelling) moet veranderen.

Maargoed, Ik ga de futurum broek afwachten om vervolgens ook het ''zitvlees'' geduld op te brengen. Daarnaast zal ik proberen mijn zadel 1-2 graden naar voren te kantelen. Mocht dit alles op termijn niet gaan werken dan zal ik mij eens gaan verdiepen in een ander zadel.

sensa LTD
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mei 2019 22:07

sensa LTD 04 jun 2019 12:25

Ik ben sinds maart ook begonnen met fietsen op een racefiets. Eerst wat woon werk ritjes van 7 km 1 keer in de week en dat steeds een beetje op bouwen naar wat meer kilometers. Zondag mijn eerste lang dit van 20 km gemaakt. Maar op het laatst voelde ik me achterwerk wel bij de laatste kilometers. Ik heb zelf een Santini broek. Zit fijn alleen je achterwerk moet er aan wennen aan zo veel fietsen.

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 06 jun 2019 21:16

Nieuwe futurm joris broek getest.
Te veel zeem die in mijn lies ophoopt en de zeem loopt niet ver genoeg door naar achter dus ik zit als het ware met mn zitbotjes “achter” de zeem...
Wordt echt een beetje hopeloos ervan.

Ook het zadel iets naar voren gekanteld dat helpt wel overigens in de gewichtsverdeling maar broek blijft heel moeilijk.

Kan iemand me nog verder helpen?

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 07 jun 2019 00:03

Ikke wel.
Broekzemen: Wat de marketeers en de ervaringsdeskundologen er ook van zeggen het is allemaal onzin; gewoon omdat de ene kont de andere niet is.
Als je denkt zadelpijn te kunnen voorkomen door een zeem overschat je de invloed van een zeem.
Een goede zeem - in mijn optiek - is niet te dun maar vooral niet te dik.
Een zeem is vooral om vocht af te voeren en ervoor de zorgen dat je je huid niet kapot trekt.
Een heel, heel, heel klein beetje helpt een zeem om de druk te verdelen maar die werking valt eigenlijk binnen de kwakzalverij: onmeetbaar en zeker niet aantoonbaar.
Als je dus denkt kontpijn te bestrijden met een zeem ben je op het verkeerde pad; helaas.
Kontpijn onstaat door houding, conditie, gebrek aan kilometers, verkeerde zadels en pech. Niet door een zeem.
Oeh! en nog één afsluitende kletser waar je echt helemaal niets aan hebt: pijn hoort bij wielrennen, meer dan bij de meeste andere sporten. Ik houd van die pijn :P

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 jun 2019 07:12

Ik ben het gedeeltelijk eens met de laatste opmerking. Ik heb vier verschillende broeken en ze zitten allemaal veel lekkerder, de een meer dan de andere, sinds ik mijn zit botjes heb laten opmeten en een andere zadel kocht.
Mijn mening waar je niets aan hebt ;):
Begin bij de basis en zorg voor een goed passende en ingestelde zadel.

Bart1990
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 mar 2019 13:22

Bart1990 07 jun 2019 07:21

Allemaal weer bedankt voor de reactie.

Ergens kan ik mij vinden in deze tips maar zoals reeds meerdere keren eerder verteld: ik heb nooit last gehad, er is niks aan de fiets en houding veranderd alleen de broek omdat de castelli net te klein was...

Ik ga mij dus niet keer op keer laten wijs maken dat mijn houding of zadel niet oke zou zijn want het probleem is ontstaan nadat ik opzoek ging naar een nieuwe broek....

statusquooh
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2016 09:04

statusquooh 07 jun 2019 07:41

[/quote]

De beste broek die ik heb is een craft met C2 zeem. Kan je probleemloos een paar honderd kilometer per rit op fietsen zonder dat het inzakt of schuurt.
Ook prijstechnisch vaak beter dan castelli wat er mooi uitziet, goed zit maar veel te duur is en niet lang meegaat.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 07 jun 2019 07:54

Bart1990 schreef: 07 jun 2019 07:21 Allemaal weer bedankt voor de reactie.

Ergens kan ik mij vinden in deze tips maar zoals reeds meerdere keren eerder verteld: ik heb nooit last gehad, er is niks aan de fiets en houding veranderd alleen de broek omdat de castelli net te klein was...

Ik ga mij dus niet keer op keer laten wijs maken dat mijn houding of zadel niet oke zou zijn want het probleem is ontstaan nadat ik opzoek ging naar een nieuwe broek....
Als iedere reactie dat je krijgt is dat je een ander zadel nodig hebt en je wilt het niet geloven dan stopt het natuurlijk..

Moest je een zadeldrukmeting laten doen dan ga je zelf wel zien dat je Zadeldruk niet goed is, mss ga je het dan wel geloven?

Plaats reactie