Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Sidi Wire 4e schroefdingetje, waar dient het voor

Udo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014 11:47

Udo 26 mei 2019 15:17

Ik heb Sidi Wire schoenen. Al een jaar of 4 maak ik er met veel plezier gebruik van.
De laatste twee jaar had ik een raar geluidje in mijn fiets. Fiets schoonmaken, fiets uit elkaar voor zover ik dat durf en weer in elkaar. Ik vermoedde dat het rond mijn trapas zat.

Tot ik gisteren naar de schuur liep op mijn fietsschoenen en hetzelfde geluid hoorde...
Blijkt het een dingetje te zijn dat in mijn zool zit verwerkt. En dat kennelijk gaat schuiven zodra ik begin te klimmen.
Nu heb ik twee vragen. Wat is dat voor dingetje. Er zit schroefdraad in. Ik vermoed dat gebruikt kan worden in combinatie met andere plaatjes dan SPD-SL.
Is er een manier om het vast te zetten. Of is een druppel lijm de logische oplossing?
Bijlagen
IMG_3389.jpg

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 mei 2019 15:25

Udo schreef: 26 mei 2019 15:17 Ik heb Sidi Wire schoenen. Al een jaar of 4 maak ik er met veel plezier gebruik van.
De laatste twee jaar had ik een raar geluidje in mijn fiets. Fiets schoonmaken, fiets uit elkaar voor zover ik dat durf en weer in elkaar. Ik vermoedde dat het rond mijn trapas zat.

Tot ik gisteren naar de schuur liep op mijn fietsschoenen en hetzelfde geluid hoorde...
Blijkt het een dingetje te zijn dat in mijn zool zit verwerkt. En dat kennelijk gaat schuiven zodra ik begin te klimmen.
Nu heb ik twee vragen. Wat is dat voor dingetje. Er zit schroefdraad in. Ik vermoed dat gebruikt kan worden in combinatie met andere plaatjes dan SPD-SL.
Is er een manier om het vast te zetten. Of is een druppel lijm de logische oplossing?
Ik dacht dat het voor look plaatjes was, als je nieuwe plaatjes erop zet dat je ze daarmee exact hetzelfde kan zetten als de oudere.

Ik heb daar gewoon niks mee gedaan.. Waarom zou je dat vastlijmen?

Udo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014 11:47

Udo 26 mei 2019 15:31

Het schuift zodra ik begin te klimmen en ik vind dat een irritant geluid. Bij elke trap hoor ik dan een tik, mijn fietsmaat vroeg laatst ook al of er iets los zat aan mijn fiets. Bij mijn rechterschoen blijft het vastzitten, maar de linker zit los.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 26 mei 2019 16:18

Udo schreef: 26 mei 2019 15:31 Het schuift zodra ik begin te klimmen en ik vind dat een irritant geluid. Bij elke trap hoor ik dan een tik, mijn fietsmaat vroeg laatst ook al of er iets los zat aan mijn fiets. Bij mijn rechterschoen blijft het vastzitten, maar de linker zit los.
Ah bij mij maakt dat geen geluid. Dan zou ik eerder voor tape gaan ofzo, je weet nooit dat je toch eens naar look systeem overschakelt en je het kan gebruiken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 mei 2019 17:12

Udo schreef: 26 mei 2019 15:31 Het schuift zodra ik begin te klimmen en ik vind dat een irritant geluid. Bij elke trap hoor ik dan een tik, mijn fietsmaat vroeg laatst ook al of er iets los zat aan mijn fiets. Bij mijn rechterschoen blijft het vastzitten, maar de linker zit los.
Ik heb ook altijd last van dat ding en idd vooral bij klimmen. Ik zet het altijd vast met een stukje tape die ik wat in dat gleufje duw. Daarna geen last meer van.

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 26 mei 2019 19:41

Wat siliconekit gebruiken?
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

mimoza
Forum-lid
Berichten: 335
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 26 mei 2019 21:27

Kan je dat er niet van de binnenkant van je schoen uithalen?
Even zooltje er uit en eens kijken!

senior
Forum-lid
Berichten: 2198
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 26 mei 2019 22:15

Dat "dingetje" is bedoeld voor een zg. geheugenplaatje waarmee je eenvoudig nieuwe look-plaatjes in exact dezelfde positie onder je schoen kan zetten als de oude plaatjes (althans, dat zegt Look).

Udo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014 11:47

Udo 26 mei 2019 22:17

mimoza schreef: 26 mei 2019 21:27 Kan je dat er niet van de binnenkant van je schoen uithalen?
Even zooltje er uit en eens kijken!
Had ik inderdaad ook bedacht. Maar het lijkt in het carbon verwerkt te zijn. In ieder geval kun je er niet bij als je de zool eruit haalt.
Maar verder bedankt allemaal. Ik ga er een beetje lijm bij doen. Kans is wel heel klein dat ik ooit met iets anders dan Shimano ga rijden.

Udo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 mei 2014 11:47

Udo 26 mei 2019 22:18

senior schreef: 26 mei 2019 22:15 Dat "dingetje" is bedoeld voor een zg. geheugenplaatje waarmee je eenvoudig nieuwe look-plaatjes in exact dezelfde positie onder je schoen kan zetten als de oude plaatjes (althans, dat zegt Look).
Bedankt Senior. Dat vermoedde ik wel, maar kon zo snel geen bevestiging vinden. Wel vreemd dat het dan kennelijk maar een beetje los zit te wezen onder je zool als je Shimano plaatjes gebruikt.

Critic
Forum-lid
Berichten: 896
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 27 mei 2019 11:24

Even in je oude rommelbak zoeken naar een passend schroefje kan ook..

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8926
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 27 mei 2019 11:51

senior schreef: 26 mei 2019 22:15 Dat "dingetje" is bedoeld voor een zg. geheugenplaatje waarmee je eenvoudig nieuwe look-plaatjes in exact dezelfde positie onder je schoen kan zetten als de oude plaatjes (althans, dat zegt Look).
Klopt! Werkt heel goed, zeker bij een carbon zool, waar geen afdruk van je oude plaatje in achter blijft (die je in andere gevallen zou gebruiken om je nieuwe plaatje uit te lijnen).
Maar dan moet je wel look hebben blijkbaar...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie