Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe schoenen--plaatjes monteren

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 04 apr 2019 21:23

Hallo,

Ik ben van plan nieuwe schoenen te kopen, ik heb vorig jaar een bikefit laten doen dus is mijn vraag: Hoe krijg ik de schoenplaatjes op de nieuwe schoenen exact hetzelfde als op mijn oude schoenen?

marcmarc
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 11 okt 2007 14:20

marcmarc 04 apr 2019 21:30


Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 04 apr 2019 23:23

meten?

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 05 apr 2019 07:43

Ergon heeft er een tooltje voor: de Ergon TP1. Zonder die tool zijn er overigens ook diverse manieren.

(Zal er hieronder een beschrijven)
Gazelle Team TVM \'99

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 05 apr 2019 08:29

Methode die ik zelf gebruik.

Benodigdheden:
- tape
- pen / marker
- iets kleins, bijvoorbeeld kabeluiteinde, klein spijkertje of iets dergelijks.

Stappenplan:
1. Breng aan de buitenzijde van de nieuwe en de oude schoenen tape aan ter hoogte van de schoenplaatjes. Dit zowel aan de binnenkant als de buitenkant van je voet. (Ongeveer op de overgang zool - bovenwerk)
2. Breng op je blote voeten een markeerpunt aan ter hoogte van de bal van je voet. Zowel aan de binnenkant als de buitenkant van je voet. Ik neem meestal het binnenste en buitenste kootje.
3. Tape op deze punten iets kleins vast, wat je straks voelt zitten als je de schoenen terug aan doet. Bijvoorbeeld een kabeleinde, klein spijkertje, stukje lucifer of iets dergelijks.
4. Trek de oude schoenen aan. Lokaliseer je 2 markeerpunten en neem over op de tape aan de buitenzijde van de schoenen. Je hebt nu aan de binnenkant en de buitenkant 2 markeerpunten. Doe hetzelfde met de nieuwe schoenen. Je hebt nu 2 identieke referentie punten.
5. Pak de oude schoenen en verbind onderlangs de zool het markeerpunt van de binnenkant met de buitenkant. Doe hetzelfde met de nieuwe schoenen. Markeer ook over het schoenplaatje heen. Het schoenplaatje moet nu bij de nieuwe schoenen op dezelfde lijn worden gebracht als de oude. Ter referentie kun je de diagonale lijn nemen die je bij de oude schoenen over het schoenplaatje hebt aangebracht.

Je hebt de voor achter positie en de rotatie nu over gebracht op de nieuwe schoenen. Als je ook de links rechts positie exact wil kopiëren:
6. Voor het losmaken van de schoenplaatjes van de oude schoenen, de contouren markeren van het plaatje op de zool.
7. Haal de schoenplaatjes los. Trek de diagonale lijn door op de plek waar het plaatje zat. Meet en markeer het midden van de zool op de lijn. Doe hetzelfde op de nieuwe schoenen.
8. Meet aan de hand van de contouren van het oude plaatje, waar het plaatje zich ten opzichte van het midden bevond. (Op de diagonale lijn) Breng deze positie over op de diagonale lijn onder op je nieuwe schoenen.
9. Monteer het schoenplaatje op de nieuwe schoenen. Centreer op de diagonale lijn tussen de zojuist aangebrachte markeringen van stap 8.

Ik hoop dat je er wijs uit kunt.

PS. Je hebt nu de oude schoenplaatjes gebruikt om de positie over te nemen. Wil je er nieuwe onder.. markeer dan de contouren van het oude plaatje op de nieuwe schoenen en vervang het plaatje.
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 apr 2019 10:37

Plaatjes monteren maar niet te strak aandraaien.
Lekker stukje fietsen en kijken of ze goed zitten,doordat ze niet te vast staan kan je ze verschuiven tijdens het fietsen.
Na de rit schoenen in de pedalen laten zitten,aftekenen,los maken en de plaatsjes vastzetten.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 apr 2019 11:28

Lijkt me nou niet heel handig, dan verschuiven ze ook bij het uitklikken/krijg je je voet dan wel los ?

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8520
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 apr 2019 11:36

DDX schreef: 05 apr 2019 11:28 Lijkt me nou niet heel handig, dan verschuiven ze ook bij het uitklikken/krijg je je voet dan wel los ?
Gaat prima,bij look kan je ook alvast 1 schroefje vast draaien als de schoen nog in pedaal zit.En je heb het plaatje ook al afgetekend zover mogelijk.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 05 apr 2019 11:54

Gewoon even een foto met je smartphone maken. Bij voorkeur de raster functie even inschakelen. Die als voorbeeld gebruiken bij montage van de nieuwe schoenplaatjes

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 05 apr 2019 18:54

Als het geen 2 exact dezelfde schoenen zijn moet je iets meer moeite doen dan gewoon meten.
De beginpositie is de plaats waar de bal van je voet zit.
Dan meten hoe ver je huidige plaatjes van deze positie afzitten.
Onder welke hoek je huidige plaatjes in lengterichting op je schoenen gemonteerd zitten.
Dan bij je nieuwe schoenen de positie van de bal van je voet bepalen.
En dan de maten overbrengen.

Eens je nieuwe plaatjes op je nieuwe schoenen staan een korte testrit, meestal oel je direct of je plaatjes goed staan.
Bij je eerste langere rit een inbussleutel meenemen om eventueel nog een beetje te kunnen fine-tunen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 05 apr 2019 19:02

Thx iedereen voor de reacties. En vooral voor de gedetailleerde uitleg van zaballa. Die ga ik zeker eens proberen.

Lukt het me niet deftig ga ik me zo een ergon ding aanschaffen.

rognic
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2019 18:35

rognic 09 apr 2019 18:39

Met dit filmpje heb ik eindelijk de ideale positie op pedaal gevonden.

https://www.cyclingweekly.com/fitness/b ... ctly-23575

Plaats reactie