Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Fotochromatische fietsbril in het donker

Gebruikersavatar
PietH
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jun 2018 10:18
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar PietH 04 apr 2019 20:02

Volgens mij hebben zo'n beetje alle zonnebrillen vandaag de dag wel een uv filter, dus zou me daar niet al te veel zorgen over maken.
🚴🏻Strava

hayes

hayes 04 apr 2019 20:17

Volgens mijn opticien helpt het om na een tijd de bril een nachtje in de diepvries te leggen. Dat zou er voor zorgen dat de glazen weer wat beter en sneller verkleuren.

rovi
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 mar 2007 20:54

rovi 05 apr 2019 00:53

walter- schreef: 04 apr 2019 14:17 Wel even oppassen met licht en uv licht.

Wij ervaren fel licht als iets vervelend en zullen als mens onze ogen beschermen tegen fel licht. Maar het is niet dat wat wij als vervelend fel licht ervaren datgene is wat schadelijk is voor onze ogen. Dat is namelijkhet uv licht. En dat zie je zelf niet. Dus het kan zijn dat een zonnebril het zichtbare licht tegenhoudt maar niet het uv licht. Dan zet je wel je ogen ver open maar komt het schadelijke uv licht wel binnen.
Een goede zonnebrillen zal daarom altijd 100% infrarood tegen houden. Hoeveel zichtbaar licht de bril ook doorlaat.

Walter

Update; en toen bedacht ik dat het niet infrarood is maar uv dat schadelijk is.
Daar had ik natuurlijk niet op gelet maar gelukkig heeft mijn BBB impulse dat (uiteraard) ook gewoon.

Plaats reactie