Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Verschil ademend vermogen windstoppers

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 31 okt 2018 20:48

Met de dalende temperaturen trek ik graag de warme kleding uit de kast. Ik grijp dan als koukleum al snel naar een windstopper want dat scheelt een hoop t.o.v. mijn andere jacks. Halverwege de woonwerkrit heb ik dan alweer spijt: ik zweet als een otter.

Het is niet dat ik het veel te warm heb, maar het vocht kan blijkbaar niet weg. Nou zijn de windstopper shirt en jack die ik heb niet van de duurste merken dus ik vroeg me af of er tussen de verschillende soorten winddichte stof nog grote verschillen zitten. Zijn er winddichte jacks die wel goed ademen of verschilt dat onderling niet veel?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 okt 2018 21:01

Windvestje die aan de voorkant de wind tegenhoudt en aan de achterkant wat gaas heeft zitten zodat je daar het vocht kan afvoeren ?
En zorgen dat je armen niet te warm ingepakt zitten. (dus daar niet 3 lagen, tenzij het echt -5 is ofzo)

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 31 okt 2018 21:29

Ik denk dat als je inspanning hoog is dat geen enkele windstopper functioneert,help wel een stukje de rits open doen zodat je enigszins de warmte weg kan.
Zelf rij ik met een Alé windstopper die je als 2de laag kan aan doen en doet het prima in dit jaargetijde,maar ook als ik een zware inspanning doe ga ik zweten maar voel geen kou op de borst met bijvoorbeeld korte afdaling.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 31 okt 2018 22:00

Wat DDX zegt, de Decathlon heeft ook wel een felgeel 'daalhesje' (voor *niet* ademend, achter gaas, geen mouwen) voor een paar tientjes.
Als dat niet is wat je zoekt helpt het welllicht als je een windstopper hebt waar je op meerdere plekken ritsen kunt opendoen? Er zijn er ook met geritste 'luchtinlaten' aan de zijkant (zoals de Mortirolo van Castelli, maar ook de Btwin 500 en 520 jacks van dit seizoen).

Ik denk dat de gebruikte stoffen (Goretex type X of Y) van de meeste merken wel op elkaar lijken. Maar de precieze samenstelling van een jas zal ook wel enig verschil maken tussen 'OK' en 'goed' functioneren.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 okt 2018 22:26

Wat versta je onder dalende temperaturen? Zondagochtend was het net boven het vriespunt met een harde noord-oosten wind, dan trek ik ook wel een windstopper/softshell aan. Maar vandaag was het ruim boven de 10 graden, dan is het simpelweg veel te warm.

Daarnaast is de rits essentieel, die op tijd een beetje open doen zodat je je temperatuur kunt reguleren voordat je gaat zweten als een otter.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 01 nov 2018 09:01

Bedankt voor de reacties. Voor het beeld: toen ik gistermorgen weg ging was het een graad of 4 dus leek de softshell me wel gepast. Met een dun niet-thermisch shirt eronder. Lekker warm, maar de binnenkant van de softshell en het shirt waren echt helemaal nat toen ik aankwam (kleine 3 kwartier later). Ik trap niet als een gek door, maar door de hoogteverschillen onderweg kan het niet freewheelend. Althans, niet omhoog. Vanochtend met 9 graden de deur uitgegaan in een thermo ondershirt en een niet-winddicht jack. Gevolg was dat ik het de hele weg eigenlijk niet behaaglijk had qua temperatuur, maar dat het ondershirt bij aankomst amper klam aanvoelde. Een combi van beide zou ideaal zijn, maar iets ertussenin zou ook al mooi zijn.

Ik zal de volgende keer met de softshell eens wat spelen met de rits. Helaas zitten er geen extra ontluchtingsmogelijkheden in de jas dus zal ik het met de rits voor moeten doen. Anders maar eens op zoek naar een vestje of ondershirt dat alleen aan de voorkant winddicht is. Met de positieve verhalen die ik over b.v. Gabba’s lees dacht ik dat een duurder/beter jack wellicht een oplossing zou zijn, maar ik zie dat hier dus niet echt als optie voorbij komen.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6102
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 nov 2018 11:56

Als je wegfietst moet je het net ff koud hebben.. zodra je lichaam door inspanning dan op temperatuur komt zit je goed. (voeten en handen zijn super persoonlijk hoe dat werkt en wat daarvoor werkt).
Dus als je behaaglijk ingepakt op stapt, ga je het sowieso te warm krijgen.

Ik weet niet wat je onder de softshell volstaat. Is dat een volledige jas? Of bedoel je daar in feite ook een bodywarmer/windbody mee?

Ik zou zelf altijd voor een dunne windstopper/body zonder mouwen gaan als buitenste laag. open gaas structuur op de achterkant. kan gewoon cheap zijn, het moet namelijk de wind tegenhouden en aan de achterkant redelijk open zijn. En verder niet teveel flapperen.
Daaronder, al naar gelang de temperatuur, lange mouwen shirt/thermo/armstukken/zweethemden etc. Maar in ieder geval lagen die vanuit zichzelf wel vocht door kunnen laten. En dan is een 2, of 3 (of meer) lagen systeem altijd beter dan een enkele laag. zodat het vocht in ieder geval van je lijf af kan. En hoeveel lagen je dan pakt, hangt van jezelf en het weer af maar daar gebruik ik de stelregel voor waar ik mee begon, net wat arelaxed koud bij het wegfietsen. Regent het? dan kan een regenjasje wel fijn zijn. Is het buiig, dan is een regenjasje niet fijn. Laat dan lekker je armstukken natregenen, dat fungeert wel weer als een soort wetsuit tussen de buien door.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 537
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 01 nov 2018 12:23

@MarkVeenstra: dank voor je uitgebreide reactie. De basis van het kleden is me wel bekend. Wat ik echter merk is dat ik het vaak of te koud heb (zonder windstopper) of te veel zweet (met windstopper). En een half uur opwarmtijd is voor de woon-werkritten waar ik het over heb net wat aan de lange kant, want dan blijft er maar 10 minuten over waarop ik het aangenaam heb. Ik heb dan liever het 1e half uur een beetje aangenaam en de laatste 10 minuten iets te warm. ;) Ook houd ik het met het oog op omkleden op het werk (en het uithangen van kleding) liefst zo simpel mogelijk qua laagjes. Vandaar mijn vraag of er ook winddichte jassen zijn die wel fatsoenlijk vocht afvoeren. Wellicht dat een softshell die alleen aan de voorkant winddicht is een betere optie zou zijn. Of een hesje idd dat dan direct ook dienst kan doen als een veiligheidsvest.

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 01 nov 2018 13:04

Mogelijk is een assos habu 5 Jack iets voor je, Bevalt mij heel goed.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 01 nov 2018 14:58

Mijn ervaringen:

De ondershirts zijn zo goed ontwikkeld.......... dat ze het zweet bijna geheel naar buiten werken. Als je dan net als ik ben een koukleum eerste klas bent en dan ook een softshell jack aantrekt.Dan heb je bijna altijd ...dat het zweet niet 100% door het softshell jack heen kan en van binnen het softjack wordt het dan wat nat. Van de week fietste ik met nog een fietsjack over mijn softshell jack en dan wordt het echt nat van binnen.Zweet smoort als het ware volkomen.Boven een softshell jack kan echt helemaal niets meer qua jack.(Ik fiets reakreatief met 70-80% inspanning zeg maar)
Zo lang je je inspant op hoge frequentie(90-100% en daarmee je lichaam doet inspannen)....... dan merk je van de kou niet zo veel.Pas als je stilgaat staan dan bemerkt je dat heel goed.

Ik zou kiezen voor een goed niet Te dik ondershirt. Zeker niet van die warme met lange mouwen van craft(heb ik ook wel). En helemaal geen windstopper.

Ik heb een heel goed (nauw aansluitend ) Sportfull softshell en een heel goed(recreatieve pasvorm zeg maar) Vaude winterjack en die laatste laat veel meer vocht/zweet door.Komt ook omdat die wat ruimer om mijn lichaam zit.

Softshell(geruwde fleece ) is altijd warm(is mijn ervaring) en je moet wel zeer grote meshgedeeltes in dat softshelljack hebben, om goed te ontluchten.Softshell is zweet ook in verhouding gauw.

Neem een wat grotere zadeltas of een losse frametas(op Ali kosten die dingen een paar euro)en stop daar bv een losse zomerjersey met lange mouwen in, en die kan je dan aan-of uittrekken als je dat zou willen omdat je koud bent of andersom.

De gevoelstemperaturen zijn ook erg verschillend gedurende een lange rit deze tijd en in de wintermaanden (bewolkt of met zon,voor of tegen een harde koude noordelijke wind, morgens nog vroeg of tussen de middag of juist later op de middag als het weer gauw fris wordt).

Janar
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 26 mei 2017 10:18

Janar 01 nov 2018 21:18

Zelf ben ik fan van Goretex softshell, maar een windstopper(al dan niet waterdicht) is altijd minder ademend dan gewoon doorlatende stof. De lagen onder de softshell bepalen hoe warm ik het moet hebben. Meestal dunner/lichter dan ik denk nodig te hebben.

En even de rits 10 cm open helpt bij mij inderdaad ook al veel om temperatuur aan te passen..
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 01 nov 2018 22:54

Bij mij werkt het als volgt:
1) Regen (vrij constant) niet al te koud: korte mouwen merino plus softshell (in mijn geval Rapha PT softste. Goed ding)
2) Regen en koud: lange mouwen merino, evt iets dikker laagje, plus softshell.
3) Wind, koud, droog (graad of 5 plus NO wind bijvoorbeeld): lange mouwen merino plus windstopper (in mijn geval Rapha Brevet windblock jersey: voorkant torso plus voorkant armen windstopper, achterkant geheel merino: topding)
4) Koud, droog, geen wind: lange mouwen merino, evt dikker laagje (260gr/m2) plus normale LM koerstrui (in mijn geval bijvoorbeeld Brevet long sleeve)

Dan gaat vervolgens ALTIJD mee: Rapha insulated brevet gilet voor de eerste 10 minuten (zo nodig), voor pauzes en bij pech onderweg.
En inderdaad, ritsen zijn er om te ventileren. Hoewel ik in het normale leven vaak mutsen draag, doe ik dat op de fiets meestal niet, of het moet een heel dun merino bivakmutsje zijn. Col altijd als het onder de 10 graden is.

Plaats reactie