Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Reflecterende fietskleding

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 27 okt 2018 17:27

mhr-zip schreef:
Wat is het voordeel van het vragen van een vestje (behalve als hij reflecterend is)?

Als het koud is, krijg ik altijd koude armen. Als het regent worden je armen nat en ook koud.

Dus wanneer dragen jullie ze?
Een hesje steek ik altijd bij me in tussen seizoen,voor wanneer het weer mij kan verrassen; of aan tijdens warm up of na training richting huis.
Dan kan je overwegen om een jasje met lange mouwen te dragen. Enkel wordt het of een enorme wind vanger of snel te warm. De hesjes zijn eerder een soort windblocker/isolator en heerlijk in de tussen seizoenen. In combinatie met waterbestendige werkstukken, perfect.

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 28 okt 2018 19:24

Felle neo kleuren en wit lijk me ook een goede optie.
Ik heb zelf vaak een witte jacket aan als ik een tocht in het donker maakt, nadeel is dat je eerder spatborden nodig heb.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 okt 2018 19:27

mhr-zip schreef: 24 okt 2018 20:27 Wat is het voordeel van het vragen van een vestje (behalve als hij reflecterend is)?

Als het koud is, krijg ik altijd koude armen. Als het regent worden je armen nat en ook koud.

Dus wanneer dragen jullie ze?
Op zo'n dag als vandaag blijft je lichaam lekker warm.
Onder het vestje heb ik wel een warme jack, maar op lichaam zelf is een windstopper vestje erg prettig.

En mocht het toch wat warmer worden kan je zo'n vestje opvouwen en in zakje proppen.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 28 okt 2018 19:33

Zie tijdens mijn woon-werkritjes af en toe mensen fietsen met een softshell in “kadasterjas”-motief. Vind zoiets nergens bij de mij bekende shops. Iemand een hint?
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15934
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 28 okt 2018 19:49

cm punk schreef: 28 okt 2018 19:24 Felle neo kleuren en wit lijk me ook een goede optie.
.................
Fluo, felle neo? maakt in het donker geen fluit uit.
Als je beter gezien wil worden moet je reflecterende kledij aandoen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 28 okt 2018 19:59

klopt, maar fluo helpt wel overdag.

in londen hadden ze onderzoek gedaan:
"fluo kleding werkt niet! bestuurders van autos/busjes kijken niet. Of je nu zwart of geel draagt het is allemaal onveilig."

hayes

hayes 28 okt 2018 20:04

Gisteren op Kijk Uit (Belgisch verkeersprogramma) gezien, situatie in het donker en in de lichten van een auto:

Reflecterend: zichtbaar vanaf ca. 300m
Wit: zichtbaar vanaf ca 50m
zwart:zichtbaar vanaf ca 20m

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 okt 2018 09:19

Als het donker is gaat functie boven vorm. (niemand die je goed kan zien, ze zien alleen de reflecterende strepen) Ik trek daarom vaak zoiets aan over mijn fietskleding. https://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/ref ... t-m-l.html Kost geen drol, maar werkt uitmuntend. Wanneer je perse iets wilt dat beter aansluit omdat je geen geflapper om je lijf wilt, dan is een hardloopvest een beter item.

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 29 okt 2018 09:31

Een gilet trek je ook al rijdend makkelijker aan en uit dan iets met mouwen.
Het is niet goedkoop, maar mijn Rapha Insulated Brevet gilet gaat altijd (tenzij het echt warm is) mee. Absoluut het meest veelzijdige wielerkledingstuk dat ik heb. Tijdens het inrijden en uitrijden draag ik het vaak en ook tijdens (ongeplande) stops. Ook als je tot op de draad natregent, blijft die Polartec Alpha isoleren. En de reflecterende strepen doen hun werk. Puik ding. Krijg je geen spijt van. Ik zie dat de high vis promo nu nog online staat.

karl
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 09 sep 2010 01:44

karl 29 okt 2018 19:46

Vanmiddag bij Van Eyck in Geel (BE) langs geweest,
en finaal het product Flandrien van Wowow gekocht.
https://www.wowow.be/products/details/flandrien/

Het is een gilet met de nodige reflectiemateriaal en een ingewerkt setje van 5 LED lampjes.

Ter plaatse ook gekeken naar de gilets van Sportful.
Zagen er zeker ook goed uit, maar waren echt wel volledig uit polyester vervaardigd. Licht, maar dus niet ademend volgens mij. Het product van Wowow lijkt dit alvast wel te doen.

Have a safe ride !

Plaats reactie