Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe winterbroek: wel of geen windstopper?

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 05 okt 2018 15:43

Ik ben aan het rondneuzen voor een nieuwe fietsbroek voor de koude winterdagen en twijfel tussen wel of geen windstopper. Heb tot nu toe altijd een fietsbroek gehad zonder windstopper. Als het echt koud was, dan deed ik hieronder nog beenwarmers aan.

Wat werkt het beste voor temperaturen onder pakweg 4 graden? Een ademende broek met meerdere laagjes? Of een broek met windstopper? En boven welke temperatuur wordt een broek met windstopper te warm?

Broek is vooral bedoeld voor lage intensiteit (rustige duurriten en woon-werk verkeer).

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 05 okt 2018 16:21

Ik heb 3 lange broeken, waarvan eentje met windstopper die inmiddels versleten is. Persoonlijk vind ik het niet nodig om WS te hebben (wel in het jack), vooral omdat het vrij stugge stof is en bij temperaturen rond de 10 graden al snel te warm. Bij extreme kou doe ik inderdaad ook een paar kniestukken er overheen, maar zo heel vaak is het niet <4 graden in Nederland.

Wel heb ik een broek met NoRain stof van Sportful voor de vochtige/regenachtige dagen. Deze stof is net zo flexibel als normaal, maar dan met zo'n DWR proofing. Je wordt bij een lange rit dan nog steeds wel nat, maar nooit echt koud/last van windchill.

Ps. Mijn broek met WS sleet ook vrij snel omdat hij wat stugger was (had van die WS panelen voorop). Is inmiddels wel 5+ jaar oud en was niet zo duur, dus mogelijk dat je met een Assos ofzo beter uit bent. Dan moet je je afvragen of je de broek vaak genoeg gebruikt om €200+ er voor neer te leggen. Ik mis hem niet in ieder geval (maar rij ook niet dagelijks in de winter).

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 05 okt 2018 18:24

Op de meeste winterdagen zul je hem niet nodig hebben. Voor mij geldt dat het niet de benen zijn die als eerste onderkoeld raken. Je handen en voeten geven als eerste aan dat het tijd is om naar huis te gaan. Eventueel nog je gezicht. De benen doen het werk en genereren dus ook de warmte.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 05 okt 2018 18:53

Bij echte koude dagen (<5 graden) en een beetje wind vind ik een windstoppende laag lekker. Assos heeft/had model Bonka, heerlijke broek (zonder zeem) en daaronder een korte of bij echt koud weer een 3/4 broek. Ik heb niet snel koude benen maar transpireer wel snel, mogelijk dat ik daarom wat sneller afkoel bij een duurtraining van 3-4 uur.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 05 okt 2018 18:57

Koop gewoon een windstopper boxer voor eronder, want op die plek vang je de meeste wind, en heb je het het eerste koud. Dan kun je die aan doen als het nodig is. Een (extra) lange broek met WS is dan overbodig. Ik heb de Craft Active Extreme 2.0 Boxer WS, werkt perfect.

way2go
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 09 jun 2011 14:39

way2go 06 okt 2018 13:19

Bedankt voor de reacties. Ik neig dan naar een ademende broek zonder windstopper, maar als ik nog een mooie aanbieding vind voor een broek met windstopper, dan wil ik dat toch wel eens proberen.
Nee_Nee schreef: 05 okt 2018 18:24 Voor mij geldt dat het niet de benen zijn die als eerste onderkoeld raken. Je handen en voeten geven als eerste aan dat het tijd is om naar huis te gaan.
Ja klopt, voeten zijn de bottleneck. Maar ik denk dat je voeten ook wel sneller koud worden als je veel warmte verliest op je benen.
rovar schreef: 05 okt 2018 18:57 Koop gewoon een windstopper boxer voor eronder, want op die plek vang je de meeste wind, en heb je het het eerste koud. Dan kun je die aan doen als het nodig is. Een (extra) lange broek met WS is dan overbodig. Ik heb de Craft Active Extreme 2.0 Boxer WS, werkt perfect.
Hoe werkt dat dan? Doe je die dan onder je zeem?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 okt 2018 14:09

way2go schreef: 06 okt 2018 13:19 Bedankt voor de reacties. Ik neig dan naar een ademende broek zonder windstopper, maar als ik nog een mooie aanbieding vind voor een broek met windstopper, dan wil ik dat toch wel eens proberen.
Nee_Nee schreef: 05 okt 2018 18:24 Voor mij geldt dat het niet de benen zijn die als eerste onderkoeld raken. Je handen en voeten geven als eerste aan dat het tijd is om naar huis te gaan.
Ja klopt, voeten zijn de bottleneck. Maar ik denk dat je voeten ook wel sneller koud worden als je veel warmte verliest op je benen.
rovar schreef: 05 okt 2018 18:57 Koop gewoon een windstopper boxer voor eronder, want op die plek vang je de meeste wind, en heb je het het eerste koud. Dan kun je die aan doen als het nodig is. Een (extra) lange broek met WS is dan overbodig. Ik heb de Craft Active Extreme 2.0 Boxer WS, werkt perfect.
Hoe werkt dat dan? Doe je die dan onder je zeem?
Dat vraag ik me ook af. En ook hoe je daar koud kunt hebben.. Als je beenwarmers aanhebt en je trekt die tot in je lies, en vanaf daar begint je zeem. Kun je toch niet zo koud hebben?

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 06 okt 2018 15:59

rovar schreef: 05 okt 2018 18:57 Koop gewoon een windstopper boxer voor eronder, want op die plek vang je de meeste wind, en heb je het het eerste koud.
Volgens mij vang je daar zeker niet de meeste wind... de knieën zijn de windvangers naar mijn idee.
Overigens is wel/geen windstopper en bij welke temperaturen natuurlijk erg persoonlijk. Voor temperaturen onder 0 gebruik ik wel een broek met windstopper (Gore). Daarboven voor mij veel te warm en volstaat een gewone broek met lange broek er over of beenstukken.
Maar niets is zo persoonlijk als temperatuur en kleding.... oh ja, zadels natuurlijk ook.

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 06 okt 2018 16:19

Je draagt een boxer WS onder de zeem.
Als je dan nog koude knieën hebt, kun je nog beenwarmers eronder doen zoals je zelf al voorstelde. Maar ja, als je geld over hebt voor een extra lange broek met WS van minstens 150 euri, dan hou ik je niet tegen. Een WS broek voor normale winterse temperaturen boven de 5/10 graden lijkt mij namelijk al snel te warm.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 06 okt 2018 16:47

Buddo, correctie reactie.
Laatst gewijzigd door walters op 07 okt 2018 06:55, 1 keer totaal gewijzigd.

walters
Forum-lid
Berichten: 944
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 06 okt 2018 16:48

Buddo, correctie reactie, niets zo persoonlijk als kleding. Hoeveel transpireer je, wat zijn voor jou gevoelige punten (artrose etc.). Uiteindelijk maakt iedereen zijn keuze. In de 25 jaar dat ik nu fiets heb ik veel geprobeerd en uiteindelijk voor mij het prettige gevonden.
Als voorbeeld: iedereen moet altijd lachen om zijn zoolverwarmers op accu, maar zijn voor mij heerlijk, anders ijskoude voeten. Geluk is dat de accu tegenwoordig zo groot is als een lucifersdoosje, dus die past gewoon rond de enkel! Gek? Iedereen heeft recht op zijn eigen afwijking!

JC80
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 okt 2017 17:14

JC80 06 okt 2018 18:40

Als je een broek met WS koopt, kijk dan even op skate-dump.nl. Daar vind je allerlei betaalbare broeken zonder zeem. Ik gebruik de mijne alleen als het echt koud en/of nat is. De rest van de tijd volstaan warme beenstukken (sportful no rain) en hardloopbroeken of schaatsbroeken in diverse diktes.

Plaats reactie