Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Sportful Fiandre Ultimate WS Jacket

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 28 sep 2018 20:20

Hallo,

Gister heb ik in de sale bij Mantel dit jack gekocht en hij is zojuist binnengekomen. Het is de bedoeling om hem als winterjack te gebruiken maar hij is zo ontzettend dun (Sportful geeft zelf op de website een temperatuurbereik op van 0 tot 20 graden) dat ik me toch afvraag wat ik nou precies heb gekocht. Is het inderdaad een winterjack voor direct over m'n baselayer of meer een regenjasje / windbreaker (als derde laag)?

Ongetwijfeld een domme vraag maar gezien de prijs wil ik geen risico op een miskoop lopen. Mijn referentie is een polyester / merino herfst longsleeve van Isadore die drie maal zo dik lijkt.

Dank alvast!

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 28 sep 2018 21:09

Sportful heeft echt wel een hele hoop artikelen in de Fiandre lijn zitten met allemaal namen die op elkaar lijken, niet te doen imo. ik ben eigenaar van een Sportful Fiandre Light No-Rain "jacket" wat echt wel flinterdun is. in de winter of als het echt al kouder is of er staat harde wind (en eventueel regen), dan doe ik het aan boven mijn tussenseizoen outfit (lange mouwen baselayer, tussenseizoen jersey met lange mouwen en fleece binnenin). maar dat is dus een ander jasje waar ik het over heb...

me dunkt dat jouw jacket zeker wel beter isoleert dan het mijne. er zitten zakken achterop? ik zou het eens proberen met een goede baselayer. nu zijn de temperaturen nog mild, ideaal om dat zo eens te testen.
het zijn overigens wel goede producten, die van Sportful.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 sep 2018 21:46

Als warm winterjack kan je bijvoorbeeld beter voor Sportful R&D Zero Fietsjack gaan. Maar die ga je niet aantrekken als het 15 graden is, want dan wordt 't een zwembad.

Houdt er rekening mee dat Sportful een Italiaans merk is en dat Italianen het een stuk eerder koud hebben dan laaglanders.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 28 sep 2018 22:14

Thnx voor de reacties. Ik kan er inderdaad een stukje mee fietsen maar ik vind het niet heel netjes voor een eventuele volgende koper mocht ik hem toch retourneren. Wel zitten er inderdaad zakken achterop.

Die R&D Zero zag ik inderdaad al maar dan ga ik inleveren op waterbestendigheid en voor mij niet onbelangrijk, is echt veel duurder :-(

Ik had gehoopt dat dit de ultieme oplossing was omdat ik een hekel heb aan laagjes opbouwen. Baselayer, jersey en daarboven deze heb ik liever niet.

Overigens een Sportful fan hier, 2 tights, 2 bibs en handschoenen.

@amclassic-fan:

Kan ik de conclusie trekken dat het geen winterjack is maar een windjack en ik een verkeerde keuze heb gemaakt?

Dank!

rovar
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 jun 2018 14:17

rovar 28 sep 2018 22:47

het is een functioneel jack, licht van gewicht met wind- en regenstopper en super ademend. het enige wat je moet doen is je baselayer/ondershirt aanpassen aan de omstandigheden. absoluut geen miskoop dus en geschikt voor hollandse winters boven 0 graden. je hebt alleen een gevoerd jack nodig als het echt heel koud en nat is, onder 0. maar dan moet je sowieso een bikkel zijn.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 28 sep 2018 23:50

Een van de fijnste jacks die ik heb. Licht, warm en redelijk waterdicht. Als de hemelsluizen echt opengaan, dan heb je gewoon een echt regenjack nodig.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1114
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 29 sep 2018 09:39

dit staat er op de website van Sportful over:

Concept:
Using the next generation of Gore Windstopper fabrics combined with proprietary no-rain fabric and strategic seam sealing. The perfect combination of a highly breathable jacket for nice sunny winter days that will also offer serious protection when the weather is wetter.

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 29 sep 2018 14:44

Thnx voor de reacties allemaal! Zorgen zijn weggenomen. Morgenochtend een flinke rit gepland, dus tijd om hem te testen met een korte mouw base layer.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 okt 2018 17:12

franciscus82 schreef: 29 sep 2018 14:44 Thnx voor de reacties allemaal! Zorgen zijn weggenomen. Morgenochtend een flinke rit gepland, dus tijd om hem te testen met een korte mouw base layer.
En, hoe is het geweest?
I know myself like no one else
Nothing to defend

franciscus82
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 27 mar 2017 07:51

franciscus82 02 okt 2018 20:12

Lcsmet schreef: 02 okt 2018 17:12
franciscus82 schreef: 29 sep 2018 14:44 Thnx voor de reacties allemaal! Zorgen zijn weggenomen. Morgenochtend een flinke rit gepland, dus tijd om hem te testen met een korte mouw base layer.
En, hoe is het geweest?
Vertrokken met circa 6 graden en geëindigd met 15 graden (tochtje van 90 KM). Eronder een baselayer korte mouw (half merino half polyester) en geen seconde te koud of te warm gehad. Wind perfect geblokt en goed ademend. Kan niet anders zeggen dan top aankoop en elke cent waard! Regenbestendigheid niet kunnen testen. Met een dikkere lange mouwen baselayer ga ik er inderdaad van uit dat ik prima vanaf 0 graden hier voldoende aan heb. Misschien nog in het geel aanschaffen voor de veiligheid :-)

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 02 okt 2018 22:58

Vanwege je lovende woorden toch ook besteld, ben benieuwd!

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8545
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 02 okt 2018 23:11

franciscus82 schreef: 02 okt 2018 20:12
Lcsmet schreef: 02 okt 2018 17:12
franciscus82 schreef: 29 sep 2018 14:44 Thnx voor de reacties allemaal! Zorgen zijn weggenomen. Morgenochtend een flinke rit gepland, dus tijd om hem te testen met een korte mouw base layer.
En, hoe is het geweest?
Vertrokken met circa 6 graden en geëindigd met 15 graden (tochtje van 90 KM). Eronder een baselayer korte mouw (half merino half polyester) en geen seconde te koud of te warm gehad. Wind perfect geblokt en goed ademend. Kan niet anders zeggen dan top aankoop en elke cent waard! Regenbestendigheid niet kunnen testen. Met een dikkere lange mouwen baselayer ga ik er inderdaad van uit dat ik prima vanaf 0 graden hier voldoende aan heb. Misschien nog in het geel aanschaffen voor de veiligheid :-)
Wat was de gevoelstemperatuur?
Met welke intensiteit heb je gefietst?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Plaats reactie