Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Hoofdpijn door opzetten helm

jkreijkamp
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2018 20:00

jkreijkamp 17 sep 2018 20:19

Besten,

Ik moet mijn helm vervangen (>10 jr oud) maar heb problemen met een nieuwe vinden.

Ik krijg al hoofdpijn bij het opzetten van verschillende helmen en met een tweetal helmen, die volgens deskundige in een winkel qua maat goed zijn , heb ik veel hoofdpijn na het fietsen.

Heeft iemand een idee om dit aan te pakken? Heeft dit misschien te maken met drukpunten op je hoofd?

veel dank!

Gebruikersavatar
tinoh
Forum-lid
Berichten: 573
Lid geworden op: 13 mei 2011 10:48

Gebruikersavatar tinoh 17 sep 2018 21:18

Ik herken wel hoofdpijn klachten bij dragen fietshelmen. Bij mij kwam het door het plastic verstelmechanisme aan de achterkant van de helm. Als die bij mij te laag zit dan drukt het bij het vastzetten tegen de nekspieren aan en daar krijg je hoofdpijn van. Oplossing is geweest een helm die zit niet vast zit op de bovenkant van de nekspieren. Kan ook verstelbaar zijn.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 17 sep 2018 21:24

Als ik een paar weken geleden geen helm had gedragen, dan zou ik nu zeker weten nog steeds hele erge hoofdpijn hebben gehad. Dat is een ding dat ik zeker weet. Hoofdpijn kan idd veroorzaakt worden door stress in de nekspieren. Mogelijk veranderd je houding door het dragen van een helm.
Verder zou ik het niet kunnen verzinnen. Gewicht van de helm kan het niet zijn.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6085
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 sep 2018 21:31

Blijven zoeken naar een fijn zittend model... Zou zomaar drukpunten kunnen zijn (voorkant, achterkant of juist de zijkanten).
Waarschijnlijk helpt een andere maat niet, maar alleen een ander model of zelfs ander merk (misschien een merk dat iets ronder model helmen maakt, of net even anders de sluiting heeft zitten).

En volgens mij heeft casco helmen in het assortiment die met een soort net werken Ipv met kussentjes rondom. Je zou eens in een winkel zo'n helm kunnen proberen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Arjan
Forum-lid
Berichten: 771
Lid geworden op: 09 apr 2004 19:55

Gebruikersavatar Arjan 18 sep 2018 09:22

Probleem is herkenbaar. Bij mij zijn het de drukpunten aan de zijkant mijn voorhoofd.
Zoals Mark Veenstra al zegt, een andere maat helpt niet. Alleen een ander model of eigenlijk meer nog een ander merk.

Gebruikersavatar
jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

Gebruikersavatar jwkeij 18 sep 2018 09:41

Als je al hoofdpijn krijgt bij het opzetten, dan zou ik uitkijken naar een ander merk.
Veel passen, al zegt dat natuurlijk nog niets. Een helm moet ook na 8 uur fietsen nog lekker zitten....

PS. Je had je vraag over de Casco natuurlijk ook hier kunnen stellen. ;)
Ik heb 'm gehad en hij zit voor mij erg goed. Wel een wat ronder model binnenin. Een winkel zou ik zo niet weten helaas...
WiND 56 - 2020

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 18 sep 2018 18:34

Blijven proberen. En als je huidige helm al tien jaar mee gaat, dan is vervangen wel aan de orde.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4350
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 18 sep 2018 19:30

Voor mij is Giro een no go wat helmen betreft. Verschillende modellen geprobeerd, maar allemaal waren ze niet voor mijn hoofd geschikt door drukpunten.
Nu al mijn 2e Las helm en nergens last van.
Kortom net als de overige reageerders: ga op zoek naar een merk en model die wel goed zit, die is echt te vinden.

Gebruikersavatar
Martin78
Forum-lid
Berichten: 638
Lid geworden op: 16 apr 2016 18:11
Locatie: Omg Arnhem

Gebruikersavatar Martin78 21 sep 2018 16:58

Ik heb zelf al jaren een cannondale helm, maar ik merk ook dat ik wat vaker een stekende hoofdpijn heb na het fietsen. Nu heb ik geprobeerd de achterkant het draaisysteem wat losser te laten maar dan zit de helm niet netjes vast op mijn hoofd....
Maar ook helaas bij de helm is het vaak lastig van een keer passen te bepalen of het daadwerkelijk ook de juiste helm is :(

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 22 sep 2018 09:26

Die van Lazer hebben een ander verstel mechanisme (bovenop de helm ipv achteraan) dat werkt voor mij wel (al heb ik nu een Giro Synthe en MET Rivale die ook erg goed zitten)
Afbeelding

C3H6O3 AD
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 sep 2018 20:03

C3H6O3 AD 25 sep 2018 20:08

Probeer een CASCO speedairo. Uit vele tests ook uitgebreide test in UK kwam die meestal als beste eruit. Ik heb hem ook en pavorm is perfect omdat je niet direct met jé hoofd tegen de buitenschaal zit maar in een soort net wat je af kunt stellen.

Bij vallen is dit nog veiliger. Minder impact. En het is koeler omdat je de helm niet direct op jenhoofd hebt.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 26 sep 2018 06:01

C3H6O3 AD schreef: 25 sep 2018 20:08 Probeer een CASCO speedairo. Uit vele tests ook uitgebreide test in UK kwam die meestal als beste eruit. Ik heb hem ook en pavorm is perfect omdat je niet direct met jé hoofd tegen de buitenschaal zit maar in een soort net wat je af kunt stellen.

Bij vallen is dit nog veiliger. Minder impact. En het is koeler omdat je de helm niet direct op jenhoofd hebt.
Z’on ‘binnen net’ heeft de giro ook. En vele andere. Essentie is volgens mij dat elk hoofd anders is en niet altijd matched met de helm. Passen in een winkel lijkt me het beste advies.
o'7o

Plaats reactie