Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Nieuwe schoenen

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 19 apr 2018 16:27

Mijn Sidi Ergo 2 zijn langzaamaan aan vervanging toe.
Ben geneigd om weer Sidi's te kopen met een stevige hak die je kan afstellen en daardoor niet gaan glippen (bij mij dan).

Maar de meer lichtere schoenen zijn ook wel aantrekkelijk. Bijv Northwave Extreme RR en Fizik R3.
Deze hebben geen verstevigde hak.

Zijn er mensen die van Sidi over gestapt zijn naar soortgelijke schoenen en hoe bevallen die?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 20 apr 2018 08:24

Geen antwoord op je vraag, maar toch even mijn ervaring met de zoektocht naar nieuwe schoenen.

Na +- 10 jaar met Sidi's wilde ik dit jaar weer eens nieuwe schoenen kopen en qua 'looks' was ik wel een beetje uitgekeken op Sidi. Het vinden van een paar goed zittende schoenen bleek echter lastiger dan vooraf gedacht. Beperkende factor daarin is overigens dat ik steunzolen draag, die dan ook nog eens in de schoenen moeten passen.

Ik bestelde online achtereenvolgens Fiziki R3, Shimano S-phyre RC9, Lake CX237, DMT R1, paste diverse Northwave's bij Mantel, maar geen van bovenstaande voelde inclusief mijn zooltjes echt super. Uiteindelijk trok ik bij de lokale Specialized dealer een paar slofjes aan, en die zaten als gegoten.

Hoe dan ook, hier mijn ervaring met de andere schoenen qua pasvorm:
- Fizik R3: qua maat min of meer gelijk aan mijn reguliere schoenmaat. Ietsje breder dan Sidi. Zonder m'n zooltjes zaten ze als gegoten. Zagen er daarnaast erg mooi uit.
- Shimano S-phyre: vallen ietsje kleiner dan mijn reguliere schoenmaat. Qua pasvorm een stuk breder dan Sidi.
- Lake CX237: qua maat niet veel kleiner dan mijn reguliere schoenmaat. Qua pasvorm breder dan Sidi.
- DMT R1: vergeten welke maat ik exact heb gepast, maar in ieder geval qua pasvorm breder dan Sidi.
- Northwave: qua maat gelijk aan mijn reguliere schoenmaat, duidelijk ruimer dan Sidi.

Mijn advies: Meet je voeten eens op om te kijken of in verhouding met de lengte smal/normaal/breed zijn. Lees je dan online eens in de pasvorm van de diverse merken en kies er een paar uit waar je fiducie in hebt. Zoek een FM op die een ruim assortiment heeft (i.i.g. van de merken waar jij heil in ziet) en ga passen. FM's met een ruim assortiment schoenen zijn overigens vrij dun bezaaid. Of bestel en masse bij een webshop met goede en gratis retourservice. ;)
Gazelle Team TVM \'99

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8447
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2018 08:34

Hier ook sidi ergo 2 al 7 jaar in bezit.
In bezit Gearne G tornado en de G stilo beide zitten prima zelfde als de Sidi.
Helaas te heet gewassen Giro prolight,hier zaten hele fijne binnenzolen en gebruik ik nog steeds ivm diverse hardheden middenstuk.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 20 apr 2018 09:21

Ik ben laatst overgestapt van Sidi Ergo 2 naar Giro Empire SLX met veters. Vind de pasvorm redelijk vergelijkbaar, misschien vallen de Empires iets breder. De Empires voelen wat zachter en comfortabeler, de Sidi voelt voor mij wat strakker kwa pasvorm.

Moet wel zeggen dat ik de Empires heerlijk vind zitten en dat de veters eigenlijk wel erg praktisch zijn. Zou deze zeker meenemen in je besluitvorming.

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 20 apr 2018 09:42

Hier ervaring Shimano, Sidi en Giro:
Qua lengte allemaal 42, dus vallen allemaal wat kleiner.
Shimano wat breed/hoog voor mijn voeten, maar wel passend en comfortabel.
Sidi zit heerlijk op de bank, maar na 30 minuten fietsen krijg ik stekende pijnen aan de buitenkant van mijn voet (ook bij vrijwel losse gespen), dus die zijn weer weggegaan.
Giro ACC is voor mij bijna perfect aan te snoeren. Je kunt ze echter ook makkelijk té strak zetten en dan zijn veters tijdens het rijden wat minder handig..
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 20 apr 2018 22:42

(Als je lang genoeg wacht komt bijna ieder merk schoen voorbij...) Ik zeg: S-Works 6 (als je ze nog kunt krijgen in jouw maat).

Na 9 jaar Sidi’s (de laatste jaren 2 paar Wire Carbon’s) laatst voor de S-Works 6 gegaan.

Enger vastzittende hak ga je niet snel vinden. Moeilijk aan te krijgen, gevoelig na het aantrekken maar bij het fietsen (heb ik) totaal geen last van de hak. Echter iedereen is anders. YMMV op zijn engels.

Het is nu het uitloopmodel voor 2/3 van de oorspronkelijke prijs. Ze zijn zowieso 2/3 lichter dan de Sidi’s (225 tegen 320gr incl. spd-sl plaatje en schroeven per schoen in maat 41.5 / 42).

Deze week nog een 2e paar in een normale kleur gekocht. Ze zijn en comfortabel en eng zittend. Ventileren nog iets beter zelfs. Sidi’s gaan voorlopig aan de kant. In mijn geval de S-Works een halve maat kleiner genomen dan de Sidi’s.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 apr 2018 07:45

Als Sidi's je goed zitten dan kun je Northwave afstrepen. Zit vele malen ruimer.

JensH
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 18 jan 2018 17:34

JensH 25 apr 2018 19:49

NW extreme RR. Zeer tevreden van zijn wel wat smaller. Maar heb ook fijne voet. Ze zaten beter dan de sidi's voor mij.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 25 apr 2018 22:52

Bedankt voor de reacties.
Ben een mooie aanbieding van Sidi's tegen gekomen op ebay-duitsland.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5017
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 26 apr 2018 13:02

ric schreef: 25 apr 2018 22:52 Bedankt voor de reacties.
Ben een mooie aanbieding van Sidi's tegen gekomen op ebay-duitsland.
Een beetje laat, maar ik heb onlangs de Fizik Aria R3 gekocht. Voorheen reed ik eerst met Sidi ergo 2 en daarna de Sidi Wire. Sidi's bevallen mij altijd erg goed, alleen de wire hebben mij nooit perfect gezeten, misschien iets te ruim (heb kleine voeten met platte wreef).

De Fizik R3 bevallen nu super goed. Mooie strakke schoen en slijten perfect aan bij mijn voeten.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 27 apr 2018 09:05

Heb de Sidi's binnen maar helaas zitten ze niet lekker.
Had voor de Ergo 2 ook maat 45 maar deze zit bij voorvoet iets te ruim en aan zijkant wreef iets te smal.
Baal wel want ik vind ze erg gaaf en prijs was ook erg ok.
Ze staan te koop in het "Te koop aangeboden" forum.

PS: Excuus aan de moderator.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 27 apr 2018 09:10

Iemand ervaring met Gaerne in vergelijk met maatvoering Sidi?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Plaats reactie