Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Windstopper: onderaan of bovenaan?

hayes

hayes 19 mar 2018 21:14

Ik ben op zoek naar een deftige (maar iefst goedkope) windstopper. Ik vraag me af of je best een winstopper onderlaag aantrekt of beter een windstopper licht jack?

Een jack kan ook een regenjack zijn, maar ik denk me te zullen storen ana het materiaal en eventueel geflapper. Ook qua maat, neem je dan groot genoeg om in de winter genoeg laagjes eronder te kunnen dragen? Maar dan zit hij bij een of twee laagjes minder toch te los?

Werkt een winstopper ondershirt met lange mouwen even goed?

Na enkele ijskoude ritjes met een ijzige wind de laatste maanden ga ik me toch een winstopper aanschaffen ook al gebruik ik die misschien maar 5 of 10 keer per jaar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8544
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 mar 2018 21:31

Ik heb deze www.mantel.com/ale-clima-protection-20-icona-windjack kan je als onderlaag of als bovenlaag dragen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1072
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 19 mar 2018 22:17

In principe kan je een windstopper het beste als bovenlaag dragen, dan zorg je er voor dat de warme lucht van je onderlaag niet wegwaait.

Echo
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 13 sep 2013 21:50
Locatie: Gorinchem

Echo 19 mar 2018 22:30

Ik heb een craft ondershirt met lange mouwen met een windstopperlaag aan de voorzijde
https://cyclewear.eu/craft-active-extre ... gLZL_D_BwE
vind het niet heel prettig. Windstopper werkt goed maar zweet kan niet echt weg, heb het gevoel dat het gaat condenseren aan de binnenkant, blijft klam (en dus koud tijdens een rust).
Windstopper als buitenste laag werkt inderdaad beter.
Cannondale Synapse Carbon 2RL(E)
Happy Karoo2 user :like:

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 19 mar 2018 23:13

Ik heb een Castelli Mortirolo. Windstopper aan de voorkant. Je merkt dat de wind door het achterpand vliegt. Daarmee raak je dus wel warmte maar ook vocht kwijt. Helemaal windstopper lijkt me vreselijk, dan plof je zodra je te warm wordt.
Afgelopen weekend draag ik een mouwloos zweetshirtje en een lang warm ondershirt. Meer is niet nodig. Boven op de Posbank was het alles behalve warm met die enorme wind.
Ik zou geen windstopper ondershirt gebruiken, die laag werkt 2 kanten op. Mocht je toch je warmte kwijt willen gaat dat niet.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 20 mar 2018 05:55

Ik heb een winstopper jersey (rapha brevet). Windstopper zit alleen aan de voorkant en daardoor ademt het prima. Werkt goed in voor en najaar. Bij extremere omstandigheden zoals afgelopen weekend (-4 NO6) trek ik deze onder mijn gabba aan. Houdt je dan mooi warm. In beide gevallen zit er nog een gewoon zweetshirt onder. Vocht moet in mijn beleving eerst weg kunnen van je lichaam. Zweetshirt met windstopper lijkt mij daardoor niet de juiste oplossing.
o'7o

walters
Forum-lid
Berichten: 945
Lid geworden op: 01 jan 2009 17:51

walters 20 mar 2018 09:22

Gebruik de Craft ondershirt met windstopper enkel in de zomer anders altijd een losse windstopper. Heb ook lange mouw Craft met windstopper, maar gebruik ze nooit meer, blijft te nat er onder, dus m.a.w. Je koelt af.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 20 mar 2018 10:58

Ik gebruik in de winter een windstopper body van Lawi. Die is aan de voorkant dicht en op het rugpaneel zit er gaas, zo voor je dat je jezelf opblaast. Als het te warm is steek je de body eenvoudig in je zakje of doe je alleen de rits open. Ik neem ook eigenlijk ook altijd de windstopper in mijn zakje mee, voor het geval ik lek rij of het opeens afkoelt avonds.

Gebruikersavatar
ridefreeordie
Forum-lid
Berichten: 466
Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15

Gebruikersavatar ridefreeordie 20 mar 2018 12:08

Windstopper als buitenlaag is wat breder inzetbaar.
Ik rij ook met de windstopper ondershirts van Craft, maar alleen op van die dagen dat een gewoon korte mouwen ondershirt net te koud is. Zo rond de 15 graden :?
Qua pasvorm en comfort vind ik ze heel fijn, Inderdaad geen geflapper en lekker aansluitend, maar dus beperkt bruikbaar.
Laatst gewijzigd door ridefreeordie op 20 mar 2018 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 20 mar 2018 12:08

Mijn voorkeur gaat uit naar een windstopper aan de buitenkant. Functioneert net zo goed maar je onderlaag ademt/absorbeert beter. Heb zowel een Gore Windstopper (fijnste kledingstuk in de kast) die van 0-15 graden lekker zit en een los windjackje voor de wat warmere dagen (12+ graden).

hayes

hayes 20 mar 2018 13:09

Het is inderdaad vooral je borst die beschermt moet worden. Vorig weekend met 4-5 Beaufort wind van voren, was echt ijzig koud. Ik denk da ik dan misschien eerder naar een mouwloos exemplaar ga kijken. Aan m'n armen heb ik zelden te koud.

ane
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 sep 2014 16:25

ane 20 mar 2018 14:44

Bij een serieuze inspanning wil je geen dikke jas aan, zoals een wedstrijdje in het voorjaar. Het ondergoed van Craft is dan ideaal.

Anders kun je beter een winddicht jack aan doen.

Plaats reactie