Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Met of zonder handschoenen

Ik draag wel/geen handschoenen in de zomer

Nooit
65
27%
Altijd
147
62%
Alleen bij evenementen/wedstrijden
26
11%
 
Totaal aantal stemmen: 238

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2017 15:47

Sieper schreef: 31 jul 2017 15:38 gisteren weer terug naar binnen (had ze vergeten na een weekje niet fietsen even uit mijn aankleed ritme) je zal maar vallen.
Heb je dan ook knie- en armbeschermers aan? Die keer dat ik wel op mijn hand lande was die niet kapot, mijn schouder wel. Toen ik laatst viel, niet heel erg, wel mijn arm een beetje ontveld en bij mijn knie, maar mijn hand niet. (Mijn pols wel gekneusd).Ik wil niet ontkennen dat je je handen aardig open kunt vallen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 jul 2017 16:21

Nee, natuurlijk niet, lees ik daar een enigszins hatelijke toon in je openingszin waar je dan weer snel op terug komt? Ik lees er weer te veel in heh!

Ik heb al gezegd op pagina 3 geloof ik waarom ik vooral handschoenen draag (zit lekker vind ik) val ik op mijn knie dan val ik op mijn knie.

Gek genoeg droeg ik vroeger bij volleyball wel knie beschermers en geen handschoenen, wat een gekkie ben ik toch! Bedankt Jans! de vriendelijek groeten hoor!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 31 jul 2017 16:30

@Sieper je moet niet overal wat achter zoeken. Ik schrijf alleen maar op dat ik ook viel, en totaal andere blessures kreeg dan mijn handen.
En iedereen moet toch aan doen wat hij/zij zelf fijn vindt?

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 31 jul 2017 16:37

Met wat verbazing heb ik dit topic gelezen. Wielerhandschoentjes zijn volgens mij van oorsprong VAL-handschoenen en stammen uiteraard uit het wegwielrennen (de MTB moest toen nog uitgevonden worden). Ontvelde handpalmen zijn geen pretje. Daarnaast lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het schoonvegen van je banden met de handschoen in de oertijd een belangrijke functie was.
Wat ik niet goed begrijp is de tendens om op de MTB altijd handschoenen te dragen en op de weg soms. Ik rij alléén op de weg, maar mijn neiging zou precies omgekeerd zijn. In het bos val je toch niet zo snel je handpalmen stuk ?
Misschien kan de "jonge" :-) generatie mij hierop een logisch antwoord geven ?

PS. Die bruine rondjes op je handen vond ik altijd wel mooi, daar herkende je de wielrenner aan na de zomer.
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 jul 2017 16:55

Ik draag zelden handschoenen en bij m'n valpartijtjes vroeger en recent heb ik nooit geschaafde handpalmen opgelopen, voor wat het waard is.
Schoonvegen van de banden was vroeger inderdaad een functie.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 jul 2017 17:24

snot en zweet blijft ook prima plakken. Sorry Jans, wat overgevoelig gereageert (ben erg moe :( )
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3120
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 jul 2017 18:55

Lekker zonder, maar soms bij lange toertochten met....
YFood !!!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3107
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 31 jul 2017 20:45

wido schreef: 31 jul 2017 16:37 Met wat verbazing heb ik dit topic gelezen. Wielerhandschoentjes zijn volgens mij van oorsprong VAL-handschoenen en stammen uiteraard uit het wegwielrennen (de MTB moest toen nog uitgevonden worden). Ontvelde handpalmen zijn geen pretje. Daarnaast lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat het schoonvegen van je banden met de handschoen in de oertijd een belangrijke functie was.
Wat ik niet goed begrijp is de tendens om op de MTB altijd handschoenen te dragen en op de weg soms. Ik rij alléén op de weg, maar mijn neiging zou precies omgekeerd zijn. In het bos val je toch niet zo snel je handpalmen stuk ?
Misschien kan de "jonge" :-) generatie mij hierop een logisch antwoord geven ?

PS. Die bruine rondjes op je handen vond ik altijd wel mooi, daar herkende je de wielrenner aan na de zomer.
Gripshift schakelen en af en toe een tak schampen is voor mij de reden op de MTB.
Op de racer ben ik nu zonder gaan fietsen behalve als het regent of als ik bezwete handen krijg door de warmte.

jeroen@tajoby.com
Forum-lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 apr 2008 00:49

jeroen@tajoby.com 31 jul 2017 22:01

Draag nooit handschoenen op de racefiets, alleen op de MTB als ik door begroeing met naalden moet.

Net een zware val gemaakt, zonder helm was ik nu een kasplantje geweest, zou iedereen een mips helm aanraden, dat heeft bij mij zeker geholpen.

Onderarm verbrijzeld, neus gebroken (door mijn bril), schaafwonden op mijn benen, rug en hoofd, maar handen onbeschadigd.

Denk wel dat handschoenen handig kunnen zijn bij andere valpartijen, in wedstrijden zou ik ze zeker dragen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 01 aug 2017 11:29

djeez, sterke Jeroen. Ik heb idd ook sinds kort een mips helm (eentje die als zodanig ook ontworpen is, niet al afterthought). Beterschap!!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8358
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 01 aug 2017 11:40

jeroen@tajoby.com schreef: 31 jul 2017 22:01 Onderarm verbrijzeld, neus gebroken (door mijn bril), schaafwonden op mijn benen, rug en hoofd, maar handen onbeschadigd.
Hoe gaat dat voorlopig verder met verbrijzelde onderarm? Hopen dat de stukjes voldoende aan elkaar groeien?
Veel sterkte.

Allround-Amateur
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 aug 2015 09:52

Allround-Amateur 14 aug 2017 08:15

Duidelijk altijd met handschoenen, zowel mtb als op de road. Het voelt gewoon prettiger als ik met handschoen op de fiets zit. Niet alleen voor mogelijke vallen maar ook voor het comfort tijdens het fietsen.
ik denk dat dit redelijk een persoonlijke kwestie is, ik zag er gisteren nog een leeftijdgenoot (25) zonder helm :O, Dat is echt niet meer acceptabel in deze tijden naar mijn mening!

Plaats reactie