Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Advies helm

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 18 jul 2017 10:03

Naast de noodzakelijke functionaliteit is een helm bij uitstek een modeartikel.
Als een bepaald model maar genoeg op TV gezien wordt zal Janmetdepet er ook zo 1 willen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
DrBibber
Forum-lid
Berichten: 286
Lid geworden op: 07 sep 2012 23:10

Gebruikersavatar DrBibber 19 jul 2017 21:13

Bedankt voor alle adviezen!
Vandaag maar even naar de lokale FM geweest maar die had weinig modellen en niet echt mijn smaak. Ik vrees toch dat het een webshop gaat worden. Pak ik wel Futurumshop, terugsturen gratis vind ik altijd wel een groot voordeel.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 19 jul 2017 21:48

Ik weet niet waar je woont maar met futurumshop kun je naar zo'n soort winkel. Daar kun je dan artikelen die je bestelt hebt ophalen en als je dan 2 maten bestelt van een helm kun je ze gewoon even makkelijk passen.
Maak joe woar

DrvC
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:14

DrvC 25 jul 2017 17:12

Wat denken jullie van de Abus Gamechanger?
Ook ik ben op zoek en dat leek mij ook wel wat. Niet volledig aero, meer geïnspireerd op.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1260
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 25 jul 2017 22:04

Daar denk ik niets positiefs van, wat een lelijk ding!

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 jul 2017 11:03

DrvC schreef: 25 jul 2017 17:12 Wat denken jullie van de Abus Gamechanger?
Ook ik ben op zoek en dat leek mij ook wel wat. Niet volledig aero, meer geïnspireerd op.
Duur!

Anyways, om de vijf jaar vervangen, maar vooral omdat helmen na vijf jaar uit de mode zijn en naar zweet ruiken, dat geneuzel over UV geloof ik niet zo veel van. Tenzij je in Australië woont en je helm altijd buiten laat liggen.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8292
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 jul 2017 11:23

vermeulen schreef: 26 jul 2017 11:03 Anyways, om de vijf jaar vervangen, maar vooral omdat helmen na vijf jaar uit de mode zijn en naar zweet ruiken,
Als je een helm na 5 jaar wilt vervangen omdat hij naar zweet zou ruiken, dan zou ik het toch wat eerder doen. ;)

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6058
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 jul 2017 11:44

vermeulen schreef: 26 jul 2017 11:03

dat geneuzel over UV geloof ik niet zo veel van. Tenzij je in Australië woont en je helm altijd buiten laat liggen.
Dat UV, (en vocht, zweet, chemicalien en warmte) het polystyreen uitdroogt en daarmee poreus maakt, dat is toch niet een kwestie van geloof?
Het is zo, of het is niet zo. Als het zo is, kan je betwisten hoe snel het gebeurd en hoe ernstig het gevolg is. Maar niet geloven dat je helm aangetast wordt in de loop vd tijd is net zoiets als niet geloven dat de aarde rond is.

Bij motorhelmen ligt vervangtermijn advies op 3, 5 of 10 jaar, afhankelijk van de buitenlaag. En natuurlijk wil een fabrikant het liefst vaker wat verkopen, en is het prima om die 5 jaar regel niet te starrig vast te houden. Fiets je 1x per week in de zomer heb je veel minder vocht en zweet in je helm dan 4x per week het jaar rond ermee fietsen bijv.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 26 jul 2017 11:58

MarkVeenstra schreef: 26 jul 2017 11:44
vermeulen schreef: 26 jul 2017 11:03

dat geneuzel over UV geloof ik niet zo veel van. Tenzij je in Australië woont en je helm altijd buiten laat liggen.
Dat UV, (en vocht, zweet, chemicalien en warmte) het polystyreen uitdroogt en daarmee poreus maakt, dat is toch niet een kwestie van geloof?
Het is zo, of het is niet zo. Als het zo is, kan je betwisten hoe snel het gebeurd en hoe ernstig het gevolg is. Maar niet geloven dat je helm aangetast wordt in de loop vd tijd is net zoiets als niet geloven dat de aarde rond is.

Bij motorhelmen ligt vervangtermijn advies op 3, 5 of 10 jaar, afhankelijk van de buitenlaag. En natuurlijk wil een fabrikant het liefst vaker wat verkopen, en is het prima om die 5 jaar regel niet te starrig vast te houden. Fiets je 1x per week in de zomer heb je veel minder vocht en zweet in je helm dan 4x per week het jaar rond ermee fietsen bijv.
Ik betwist niet dat UV je helm aantast, anders zou het ook in Australië niet uitmaken.
En over vocht, chemicaliën en warmte heb ik niets gezegd.

Ik beweer alleen dat het UV praatje geneuzel is, omdat de blootstelling aan UV straling niet te meten valt in aantal jaren gebruik.
Het verschil in UV blootstelling tussen fietsers die in zonnige landen wonen en iedere dag op de fiets zitten, en Nederlandse amateurs die twee keer per week op de fiets stappen is enorm.
Als de fabrikant dan een termijn van vijf jaar geeft, dan zal dit op de hoogst mogelijk blootstelling gebaseerd zijn, en dan hoeven wij ons er geen zorgen om te maken, omdat onze jaarlijkse blootstelling zo een factor 10 minder is dan die van een Australische profwielrenner.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 26 jul 2017 12:46

DrvC schreef: 25 jul 2017 17:12 Wat denken jullie van de Abus Gamechanger?
Ook ik ben op zoek en dat leek mij ook wel wat. Niet volledig aero, meer geïnspireerd op.
Vind m wel leuk maar ook wel duur.
Maak joe woar

Kleomantre
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 aug 2016 16:53

Kleomantre 28 jul 2017 21:59

Ik ben voor een hele lichte met veel ventilatie gegaan. Veel te duur voor het niveau dat ik heb, maar met die zware instapmodellen kan ik niet uit de voeten. Gaat m'n kop serieus van broeien, zou dan nog liever zonder helm rijden. Als ik alleen reed in de zomer zette ik dan ook vaak geen helm op, alleen met z'n drieen en toenemende snelheden moest het wel.

Nu heb ik dus deze hier onder. Denk dat er qua pasvorm wel een idealer hoofddeksel te vinden is,maar krijg 'm goed vast en heb helemaal geen last van die helm, dus ik ben tevreden.

https://www.12gobiking.nl/giro-aeon-racehelm-2016

Plaats reactie