Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Bibshort landschap anno 2017

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 19 mei 2017 22:02

Een aantal jaren geleden was het broekenlandschap als volgt:

Goedkope broeken van 20 a 40 euro, middenklasse broeken tussen de 50 en 100 Euro en daarna had je eigenlijk alleen Assos en een paar ander exoten. Wilde je zeker iets echt goeds dan was het makkelijk voor mij, ik kocht gewoon Assos.

Maar als ik nu naar de winkel ga dan kan ik kiezen uit heel veel merken die (zogenaamde?) high end broeken hebben boven de 100 euro maar eigenlijk neig ik toch maar weer naar Assos.
Hoe zit het nu: kan ik een dure Castelli, Ale, Sportful, Rapha etc vergelijken met een Assos?
Afbeelding

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 20 mei 2017 08:09

Ik heb het idee dat Assos nog steeds het beste is, maar ook nog altijd persoonlijk. Ik ben wel te spreken over de Cytech zemen in de Rapha broekjes, maar die broekjes zijn weer iets gevoeliger voor fabricagedingetjes/losse naden (wat Rapha trouwens prima oplost voor je). Bij andere merken zie ik (maar dat is een beperkt zicht) vaak toch iets te veel vroegtijdige slijtage.

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 20 mei 2017 08:10

Overigens is je vraag zeker wel relevant, want met de opkomst van allerlei online boutique achtige merkjes, is het allemaal nog moeilijker te peilen. Daar heb je vooral het idee dat je kwaliteit koopt als de prijs hoog is maar van de fabrikant weet je meestal niets :).

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2017 09:41

Bij een aantal dure merken komt het ook aan op persoonlijke pasvorm.
Assos is voor mij top, Ale ook meer dan prima.
Castelli zit mij niet perfect, maar je voelt wel de kwaliteit.
Rapha is overhyped en alleen voor baardmansen ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
rondje
Forum-lid
Berichten: 429
Lid geworden op: 07 aug 2010 14:04
Contact

Gebruikersavatar rondje 20 mei 2017 15:07

Ik vind Assos ook nog steeds de beste, maar vind wel 1 zwakte punt in het nieuwe design. Sinds de zeem niet meer helemaal rond om vast zit maar aan de zijkanten los is, heb ik al bij 2 broekjes gehad waarbij er gaatjes in de broek kwamen op de hoeken waar de zeem aan de voorkant zit vast gestikt. Beetje lastig uit te leggen, maar dus op het laatste stik puntje aan de voorkant waar hij vast zit.

Voor de rest:
Castelli is mijn pasvorm niet en heb 2x een kapotte zeem gehad in korte tijd + dat logo's op de broek gaan rafelen na paar keer wassen.
Ik heb een Isadore wat ik tot voor kort een heerlijke broek vond, maar nu zit hij ineens te ruim om mijn kont. Alsof de rek er uit is ofzo.
Heb een ouder Rapha broekje waarbij ik datzelfde probleem heb, al is die wel aangekocht toen ik nog een stukje zwaarder was.
Ik heb afgelopen winter een Sportful no rain bib gekocht en vind die ondanks zijn goedkopere prijs prima zitten, maar kan nog niks zeggen over de duurzaamheid.
Ik heb ook nog een POC broekje, maar van die hele fit snap ik niks. Zit losser om het bovenlichaam/schouders en erg strak op de benen en lijkt ook korter dan de meeste bibs.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 20 mei 2017 18:33

Eens met mijn voorgangers, ik rij graag met Assos omdat de broek mij goed zit en ik daadwerkelijk voordeel merk boven andere merken op de 150 km en meer ritten.
Castelli indertijd wel gepast maar dat zie ik meer als broeken voor Italianen en niet voor Hollanders.

Omdat Assos mij goed bevalt ga ik niet experimenteren met andere merken.
Meer dan genoeg verschillende merken broeken gehad om te weten hoe blij een mens wordt van een lekker zittende koersbroek.

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1532
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 20 mei 2017 19:29

ericpeters schreef: 19 mei 2017 22:02 Maar als ik nu naar de winkel ga dan kan ik kiezen uit heel veel merken die (zogenaamde?) high end broeken hebben boven de 100 euro maar eigenlijk neig ik toch maar weer naar Assos.
Hoe zit het nu: kan ik een dure Castelli, Ale, Sportful, Rapha etc vergelijken met een Assos?
Vermarck, Bioracer en Craft zijn gewoon goede broeken. Via mijn club koop ik die broeken en ze zijn erg fijn.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 20 mei 2017 20:26

Het probleem met de huidige generatie Assos is die loszittende zeem. Er zijn dagen dat ik daar stevig door geïrriteerd ben. Maar voor lange ritten kan het ook de perfecte broek zijn. Een haat liefde verhouding dus.

Ik heb daarom naast clubkleding en Assos nu ook Pearl Izumi p.r.o. als bib. En dat is m'n fijnste.

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 20 mei 2017 22:48

Ik bezit ook tal van verschillende merken broeken,van goedkoop naar duur. (een twaalftal)
Van de merken; sportful,nalini,santini,caisse d'épargne lidl enz...
Mijn fijnste broeken (=persoonlijk) zijn Vermarck in de uitvoering van etixx/lidl en een decathlon broek met onderaan de pijpen de Belgisch driekleur.

Gebruikersavatar
LucasJJ
Forum-lid
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 apr 2012 01:12

Gebruikersavatar LucasJJ 21 mei 2017 23:34

NicoNB schreef: 20 mei 2017 18:33 Eens met mijn voorgangers, ik rij graag met Assos omdat de broek mij goed zit en ik daadwerkelijk voordeel merk boven andere merken op de 150 km en meer ritten.
Castelli indertijd wel gepast maar dat zie ik meer als broeken voor Italianen en niet voor Hollanders.
Volledig mee eens, Castelli heeft wel de looks, dat zeker! Echter je moet niet "hollands" zijn qua lichaamsbouw voor een goede pasvorm. Assos past mij beter.

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 22 mei 2017 00:46

Ik heb jaren assos gereden maar die paarse zeem geeft mij enorme irritatie in m'n bilspleet. Het zeem van de equipe kruipt er gewoon in. Ritten van meer dan 5 uur zijn simpelweg lijdenswegen geworden. Ik draag graag castelli, zowel de progretto als de kiss zeem. Onlangs heb ik een mavic ksyrium gekregen en die heeft me aangenaam verrast. De assos prijspolitiek had me langzaam al andere merken doen evalueren. Die groene assos zeem heb ik nog in de winterbroeken en dat zit prima.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 22 mei 2017 10:41

Winterbroeken; diverse lange broeken gehad van fijn naar minder fijn. Castelli, shimano, bioracer, BBB, goedkope broeken

Bibs; van fijn naar minder fijn; Castelli, santini, craft, sportful, forte clubkleding, bioracer, bbb, instap modellen waarvan ik de merken niet weet.

Ik ben dus iemand die beaamt dat de duurdere broeken vaak ook het lekkerst zitten. De craft blijft het langste zonder slijtage en van de BBB en Bioracer slijten de zemen gevoelsmatig het snelst (echter ook een stuk goedkoper dan de rest).

Plaats reactie