Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Elektrische sokken

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2016 16:16

Zoals sommigen misschien wel weten heb ik enorm snel last van koude voeten. In de 11 jaar die ik nu fiets heb ik werkelijk al van alles geprobeerd

- een heel scala aan sokken, w.o. sealskin, skisokken en geitenwol
- een zeer warme winterbroek
- diverse dikke neopreen overschoenen
- ruim zittende winterschoenen (Northwave Fahrenheit) > ook i.c.m. overschoenen
- speciale thermozooltjes
- noppenfolie
- boterhamzakjes
- insmeren van voeten met vaseline

Sommige maatregelen hielpen een beetje, maar niks hielp genoeg om te zorgen voor 2-4 uur warme voeten. Het is duidelijk: isoleren helpt niet genoeg. Er moet warmte worden toegevoegd.

Mijn nieuwste wapen is derhalve een setje verwarmde sokken van Lenz.

Afbeelding

Ik kocht ze in de aanbieding voor ca. 120 euro. Een hoop geld voor een setje sokken, maar je kunt gerust zeggen dat ik ten einde raad ben :D

Gisteren en vandaag heb ik ze 2x3 uur getest en eerste indrukken zijn goed. Gisteren waren ze vrij snel leeg, maar dat kwam omdat ik ruim een week geleden had opgeladen. Toen ik vandaag na ca. 3 uur thuiskwam, brandde het lampje nog steeds. Volgens de specs zouden ze tot een uur of 4 moeten meegaan. Voeten heerlijk warm. Beide keren overigens geen overschoenen gebruikt, maar alleen winterschoenen.

De echte test moet natuurlijk nog komen als het écht koud wordt.

Het systeem zelf is doodsimpel. De accu's laad je op met de bijgeleverd lader. Dat duurt wel een paar uur. Op adapter zit een lampje waaraan je kunt zien dat de boel vol is. De accu's klik je m.b.v. 3 drukknopen op de sokken (zelfde systeem als bij een hartslagband). Er zit een lampje op de accu waaraan je kunt zien dat de boel werkt. Vervolgens klap je de sok terug zodat de accu netjes op z'n plek blijft. Tijdens het fietsen heb je er totaal geen last van. Het ziet er wel een beetje gek uit, maar de accu's zijn niet heel groot (iets kleiner dan een luciferdoosje) dus het valt niet echt op.

Lenz heeft overigens nog meer modellen in het assortiment. Daaraan kun je m.b.v. een app op je telefoon het e.e.a. instellen (o.a. 3 standen). Ook zijn de accu's van dit type wat zwaarder. Het model dat ik heb is het meest simpele model. Er valt niks aan in stellen; de accu vastklikken en de boel begint te werken.
Laatst gewijzigd door havana op 24 nov 2016 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 24 nov 2016 16:47

Dat zal wel lekker gaan stinken? Of kun ze ze gewoon in de wasmachien gooien?

Ik heb hetzelfde probleem maar ik heb dit soort draconische maatregelen nooit geprobeerd. Tussen -10(!) en 0 graden draag ik respectievelijk dunne sokken, winddichte sokken, winterschoenen en neopreen overschoenen. Als het kouder is dan rijd ik liever niet. Is het warmer dan laat ik een laagje weg.

Het helpt allemaal meer een beetje.Zeker in cominatie met water maar dan zullen die electrische sokken ook niet echt helpen. Meestal rijd ik gewoon door met een paar ijsklompen aan mijn onderbenen. Als ik thuiskom dan vul ik een teil met ijskoud water ga daar met mijn voeten in onder de douche staan. Meestal moet ik de teil nog een of twee keer opnieuw voorzien van koud water.

Groter probleem is dan eigenlijk het uitkleden want mijn vingers zijn er meestal nog erger aan toe.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2016 16:50

Ze kunnen gewoon in de wasmachine op 30 graden.

Ik hoef ze niet vaak te wassen. Mijn voeten zweten namelijk nauwelijks.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 24 nov 2016 17:11

Ik ben niet een echte koude voeten man maar toevallig vanmorgen op de markt een paar sokken gekocht met pure Wol aan de binnenkant.Net 3 uur gereden en nog geen seconden koude tenen gehad of nat maar alles droog gebleven.Enige buitenzijde protectie was een tie cover op de neus van de schoen.
Prijs was €10,- enige wat op het kaartje staat is http://www.angro.nl. xtreme sockwear.
Bij vandaag gefietst staat een foto van de sokken.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Rootland
Forum-lid
Berichten: 331
Lid geworden op: 10 okt 2016 18:59

Rootland 24 nov 2016 18:19

Dit is wellicht ook nog een optie, inlegzolen met een verwarmingselement (en aanzienlijk goedkoper dan je sokken, al zullen die niet meer terug kunnen): https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Verwarm ... sport&ar=1

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 24 nov 2016 19:56

Een tacx neo helpt denk ik wel :p

Ben je eigenlijk een mooiweer winterfietser? (=wel kou maar alleen als het droog is)
Ik was ook nooit van de kou. Sinds ik het hele jaar 60% van de woonwerk kilometers op de fiets zit ben ik aan kou gaan wennen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2016 20:00

Wennen aan de kou zal voor sommigen zo werken, maar voor mij niet. Ik heb t al bijna 35 jr de helft van het jaar koud.

Ik fiets in de winter in principe wel in elk weertype, het enige dat ik niet doe ik vertrekken bij regen. Onderweg een bui kan ik hebben.

En als er natuurijs ligt fiets ik uiteraard ook niet ;)

Indoor trainen doe ik ook, maar dat doe ik echt alleen als t écht niet anders kan.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 nov 2016 20:16

havana schreef:In de 11 jaar die ik nu fiets heb ik werkelijk al van alles geprobeerd

- een heel scala aan sokken, w.o. sealskin, skisokken en geitenwol
- een zeer warme winterbroek
- diverse dikke neopreen overschoenen
- ruim zittende winterschoenen (Northwave Fahrenheit) > ook i.c.m. overschoenen
- speciale thermozooltjes
- noppenfolie
- boterhamzakjes
- insmeren van voeten met vaseline

Sommige maatregelen hielpen een beetje, maar niks hielp genoeg om te zorgen voor 2-4 uur warme voeten.
In een grijs verleden ontwikkelde en verkocht ik verwarmende kleding en weet dus wel iets van toepassinggebieden.

Wat mij opvalt aan jouw lijstje is dat het allemaal oplossingen zijn om warmte in je voeten vast te houden. Echter, de warmte gaat helemaal niet meer naar je voeten.

Even een korte uitleg over het menselijk lichaam.
Ons lichaam ziet hoofd (hersenen) en de borst (hart en longen) als de prio 1 lichaamsdelen om warm te houden, direct daarop volgend de andere organen. De ledematen zijn uh, niet zo belangrijk.

Dus wat doet ons lichaam als het minder warmte produceert om het gelhee lichaam op core temperatuur te houden, het begint met de bloedtoevoer naar voeten, benen, handen en armen af te sluiten om de beschikbare warmte aan de belangrijke organen door te leveren.

Kortom, koude voeten betekent dat je ergens veel warmte lekt.
Wat je nu doet is een warme deken om een koude radiator terwijl je via het dak waarschijnlijk warmte verliest.

In het Nederlands is er de uitspraak "als je koude voeten hebt dan moet je een muts op zetten" In onze tijd een grap, in vroeger tijden een wijze opmerking.
Via hoofd EN nek verlies je namelijk al snel 25% van de lichaamswarmte, in extreme gevallen nog veel meer.

Mijn advies aan jou, kijk eens welke lichaamsdelen, en dan met name hoofd en nek, je wat beter in kunt pakken zodat je minder warmte verliest. Een sporter zou zeker met intensief fietsen meer dan voldoende warmte moeten produceren om zijn lichaam mee warm te houden en zelfs nog iets over kunnen houden.

Heb je al eens gebruik gemaakt van een muts of helmmuts? En hoe goed is je nek nu beschermt tegen verlies aan warmte?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2016 20:18

Is allemaal al geprobeerd.... helmmuts fiets ik < 10 graden standaard mee. Nek is ook goed ingepakt. Dus dat is ook het probleem niet.

De oorzaak van mijn koude voeten is een aantal zeer nauwe vaten in combinatie met een zeer lage bloeddruk. Heeft dus niks te maken met "lekstroom".

Gebruikersavatar
RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

Gebruikersavatar RKN 24 nov 2016 20:28

Bij de voetbal was het altijd koude voeten = veters te strak (maar zo te zien is dat hier niet voldoende)

Je hebt het geld natuurlijk al uitgegeven, maar Captain Hindsight hier was voor de inlegzooltjes gegaan

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3235
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 24 nov 2016 20:29

Ok, helder, de oorzaak is puur medisch.
Als je al zo goed ingepakt bent dan hou je eigenlijk alleen over wat je al schrijft.

Succes met het vinden van een passende oplossing.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27570
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2016 20:37

RKN schreef: Je hebt het geld natuurlijk al uitgegeven, maar Captain Hindsight hier was voor de inlegzooltjes gegaan
Was nog vergeten te vermelden. De zooltjes heb ik ook al eens geprobeerd. Van Rose om precies te zijn. Was geen succes. Alleen een klein vlakje van misschien 2x3 onder de bal van de voet werd verwarmd. Dat zette dus geen zoden aan de dijk. Heb die dingen meteen teruggestuurd.

Plaats reactie