Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MTB Schoenen

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 10 nov 2016 13:58

Kan je MTB schoenen ook gebruiken op de racefiets?

Ik heb nu 2 paar schoenen. Mijn race schoenen zitten niet echt lekker. En mijn MTB schoenen zijn aan vervanging toe. Dus waarom dan niet vervangen door 1 paar schoenen?

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 10 nov 2016 14:39

Op je racefiets ook spd pedalen draaien en dan is dat geen probleem.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15955
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 nov 2016 14:39

Raceschoenen met Look - SPD SL - Time - Speedplay plaatjes voor raceschoenen.
MTB schoenen met SPD - Time - Speedplay plaatjes voor MTB schoenen.

Als je dan met raceplaatjes in de blubber wil rijden dan is dat vragen om moeilijkheden.
Met je MTB schoenen met MTB plaatjes kan je dan weer wel op een racefiets rijden, met de juiste pedalen vanzelfsprekend.
Ik heb echter de ervaring dat SPD pedalen toch iets minder goed is als je lange ritten op de weg fietst.
Edit: "SL" verwijderd in laatste zin.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 10 nov 2016 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

hopjes
Forum-lid
Berichten: 782
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 10 nov 2016 15:40

Ik heb een jaar lang met SPD pedalen op de racefiets gefietst en ik kreeg wat last van mn knieen, op de MTB bijna nooit geen last. Blijkbaar met langere tochten meer last met SPD. Nu met SPD-SL pedalen op racefiets geen last meer.

Ik heb voor beide fietsen nu aparte schoenen en wil niet meer anders... mn mtb schoenen ruiken ook iets minder fris door de modder e.d.

Gebruikersavatar
janlouws
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 okt 2014 15:02
Locatie: Clinge, Zeeuws-Vlaanderen

Gebruikersavatar janlouws 10 nov 2016 15:41

Lcsmet schreef:Ik heb echter de ervaring dat SPD SL pedalen toch iets minder goed is als je lange ritten op de weg fietst.
SPD bedoel je?

Ik ben dan van plan om ook op m'n racefiets shimano XT pedalen te zetten (SPD dus). Hoe bedoel je dat dat 'minder goed' is op lange ritten op de weg? Dat ligt toch meer aan je schoen?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 10 nov 2016 15:48

Veel MTB (spd) schoenen hebben een net wat minder stijve zool, zodat je er ook nog een beetje fatsoenlijk mee kunt lopen. Bij lange ritten op de weg prefereer ik een zo stijf mogelijke zool, om branderige voeten, knieproblemen en peesirritatie te voorkomen.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 10 nov 2016 15:53

Ik rijd al jaren met MTB-schoenen op de racefiets en heb er geen problemen mee, ook niet op de lange ritten (+100). Wat m.i. wel belangrijk is dat je schoenen met harde zolen (carbon) neemt. Zelf heb ik dan ook die van Chain:
Afbeelding
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

swannie
Forum-lid
Berichten: 227
Lid geworden op: 27 okt 2016 14:39

swannie 10 nov 2016 16:02

ophetkantje schreef:Veel MTB (spd) schoenen hebben een net wat minder stijve zool, zodat je er ook nog een beetje fatsoenlijk mee kunt lopen. Bij lange ritten op de weg prefereer ik een zo stijf mogelijke zool, om branderige voeten, knieproblemen en peesirritatie te voorkomen.
nen deftigen mtb schoen, heeft ook een stijve carbon zool, enkel zijn hieronder studs gezet om te kunnen lopen.

Ik vind mtb schoenen op de koersvlo geen zicht.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27553
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 nov 2016 17:01

Het kan prima, mits je kunt leven met het wat kleine oppervlak van SPD-pedalen. Zelf krijg ik dan al snel pijn onder de bal van de voet. Dat het er niet uitziet is zonder meer een feit maar ja dat argument is voor 9 van de 10 mensen niet zo rullevant (Johan Derksen).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 10 nov 2016 17:51

janlouws schreef:Kan je MTB schoenen ook gebruiken op de racefiets?
Nee.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15955
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 10 nov 2016 19:12

janlouws schreef:
Lcsmet schreef:Ik heb echter de ervaring dat SPD SL pedalen toch iets minder goed is als je lange ritten op de weg fietst.
SPD bedoel je?

Ik ben dan van plan om ook op m'n racefiets shimano XT pedalen te zetten (SPD dus). Hoe bedoel je dat dat 'minder goed' is op lange ritten op de weg? Dat ligt toch meer aan je schoen?
Inderdaad zonder SL (bedankt)
Op een racefiets is je houding toch meer vast dan op een MTB waar je veel meer op beweegt.
SPD schoenen/pedalen hebben toch een kleiner contactoppervlak dan racepedalen, bij gelijke kwaliteit schoenen is de kans op "brandende" voetzolen dan merkelijk groter.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 10 nov 2016 19:22

Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en daaruit zal je je eigen keuze moeten maken. ;)
Ik heb jaren met SPD gereden op mijn racefiets en ook grote ritten mee gereden (LBL, AGR,11-steden).
Ik had geen last van mijn voeten, knieën of iets anders..
Ik ben eigenlijk alleen overgestapt naar SPD-SL om dat ook eens te proberen.

Plaats reactie