Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wat is nu een goed winterjack

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 06 feb 2017 22:37

De Alpha heeft lange mouwen en zit heerlijk jij kan een L nemen.
Ik zelf 1.86 en 81kg heb een xl genomen omdat ik deze jas alleen draag bij gevoelstemperatuur 0 of lager anders een Gabba maat L beide met 1 ondershirt lange mouw.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 07 feb 2017 11:34

Ik heb de decathlon jas gekocht en hij is zeeeer warm. Normaal rij ik met zweetshirt zonder mouw, thermo trui lange mouw, gabba convertibel (lange mouw dus) en bij temp onder de 5graden nog een flecejack van bioracer eroverheen.

Gisteren (2 graden) zweetshirt mouwloos, thermotrui decathlon (kipsta oid), de decathlon jas incl borst/bivak combi. En geen seconde koud gehad!

Niet heel goedkoop, maar zeker geld waard. Ik heb de L (183 78kg) en die zit zeker niet te strak

Gebruikersavatar
Martin80
Forum-lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 07 jun 2015 10:06

Gebruikersavatar Martin80 07 feb 2017 21:33

nijkie schreef:De Alpha heeft lange mouwen en zit heerlijk jij kan een L nemen.
Ik zelf 1.86 en 81kg heb een xl genomen omdat ik deze jas alleen draag bij gevoelstemperatuur 0 of lager anders een Gabba maat L beide met 1 ondershirt lange mouw.

Begrijp ik goed dat de Alpha wat kleiner valt dan de Gabba?
Ik heb de Gabba in een L: mouwen zijn lang zat en sluiten goed aan (zeker met een wintershirt er onder), maar ter hoogte van de drie zakjes valt ie wat ruimer.

Wat is jouw ervaring met de oasvorm van deze twee jacks?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2017 06:14

Ik heb ze beide in dezelfde maat. De Alpha heeft inderdaad een andere pasvorm, vooral de mouwen zijn wat ruimer.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8548
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 feb 2017 09:42

De Alpha trek ik aan bij een gevoelstemperatuur van 0 of lager met 1 ondershirt en bij deze temperaturen ga ik meestal niet te hoog in de hartslag.De pasvorm is iets ruimer dan een Gabba bij dezelfde maat.
De Gabba(korte mouw) trek ik aan bij gevoelstemperaturen boven 0 en bij ritten dat er hard doorgereden wordt dus veel hoge hartslag.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 11 feb 2017 10:11

arjan schreef:Ik heb vorige week van Ekoi een thermisch jack comp9 Carbone gekocht. Was nog in een extra aanbieding en 54 euro voor betaald.
Volgens Ekoi zou dat tot 0 graden zijn diensten moeten kunnen bewijzen.
Vandaag aangehad in een ruim 3 uur durende rit, zonnig met wind Oost 3-4, vertrokken met -1,5 graden en toen ik terugkwam was het opgewarmd tot +3 graden. Ik had hierbij enkel een oud en enigszins versleten onder shirt van Craft aan (Active).
Het Ekoi jack bleek meer dan behoorlijk warm. Ik denk dat de gestelde temperatuur van Ekoi aan de voorzichtige kant is. Volgens mij kan dit wel tot -7 of - 8 graden of iets in die buurt. Minpuntje is dat het geen zakje met een ritsje heeft. Mijn conclusie, wel erg warm maar erg comfortabel en ik ben er wel tevreden over. Toch zeker voor de prijs die ik ervoor betaald heb.
Op hun website zag ik dat ze ook nog een jack hebben waarvan ze tot -5 opgeven. Als dat net zo voorzichtig is gesteld zal dat meer voor een 24 uur overlevingstocht op Antartica zijn.
Heb er ook één besteld, omdat jij zulke goede ervaringen hebt. Ben benieuwd.
prj

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 11 feb 2017 13:00

prjz schreef:............
Heb er ook één besteld, omdat jij zulke goede ervaringen hebt. Ben benieuwd.
In oktober een topic starten voor de aankoop van een winterjack en pas begin februari overgaan tot de echte aankoop.

Hoewel het nog enige tijd redelijk koud kan blijven is de winter toch al half voorbij he. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

prjz
Forum-lid
Berichten: 1507
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 11 feb 2017 20:51

Lcsmet schreef:
prjz schreef:............
Heb er ook één besteld, omdat jij zulke goede ervaringen hebt. Ben benieuwd.
In oktober een topic starten voor de aankoop van een winterjack en pas begin februari overgaan tot de echte aankoop.

Hoewel het nog enige tijd redelijk koud kan blijven is de winter toch al half voorbij he. :)
Zat gelukkig niet zonder. Ach waarom reageer ik eigenlijk.
Er komen nog wel meer winters ene "maart roert zijn staart".
prj

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 17 feb 2018 12:16

ypuh schreef: 31 okt 2016 12:17 Heb in totaal een stuk of 5-6 jacks van Gore en ook de Gabba gepast en ben inmiddels zeer tevreden met een Gore Power 2.0. Met een heerlijke fleece binnenvoering is deze net even een stukje warmer dan de Gabba wat alleen een buitenlaag is en een racy fit. Grofweg is de Gabba geschikt voor <15 graden en de Power 2.0 voor <10-12 graden.

Bij Gore heb je de volgende uitvoeringen van loose naar tight fit:
- Element
- Phantom
- Power
- Oxygen

De Oxygen kun je vergelijk met de racy fit van de Gabba. De Phantom en Element sluiten over het algemeen niet nauw aan en zijn meer casual fit (woon/werk verkeer, vakantiefietsen etc). De Power is voor een 'normaal' Nederlands postuur en de Oxygen en Gabba voor een wielrenners lichaam.
Niet perse 'winters' georiënteerd, maar meer op het voorjaar/najaar (dus rijden bij +/-10 tot 15 graden). Hiervoor heb ik gekeken naar de Gore Bike Wear Power Windstopper Softshell Jersey. Materiaal vind ik erg fijn (voor hardlopen in ieder geval) en heb dus ook gekeken naar hun bike wear lijn. Zowel maat S als M heb ik besteld en het zit niet geheel goed. S goed om de romp, maar onder de oksels te strak. M is net wat te groot. Ik ben dan ook niet geheel doorsnee: 184cm lang, 67kg en dun, maar relatief breed in de schouders.

Wat raad je aan? Is dan bijvoorbeeld de Castelli Perfetto light een betere optie (en welke maat zou dan beter passen)?

ncornelisse
Forum-lid
Berichten: 510
Lid geworden op: 14 mei 2016 11:51

ncornelisse 17 feb 2018 15:06

Gisteren een Castelli Espresso 4 gekocht bij Merlin. 45% korting op de adviesprijs, dat is ca 50 euro op de prijs hier in NL.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 feb 2018 15:42

Koen87 schreef: 17 feb 2018 12:16
ypuh schreef: 31 okt 2016 12:17 ...
Niet perse 'winters' georiënteerd, maar meer op het voorjaar/najaar (dus rijden bij +/-10 tot 15 graden). Hiervoor heb ik gekeken naar de Gore Bike Wear Power Windstopper Softshell Jersey. Materiaal vind ik erg fijn (voor hardlopen in ieder geval) en heb dus ook gekeken naar hun bike wear lijn. Zowel maat S als M heb ik besteld en het zit niet geheel goed. S goed om de romp, maar onder de oksels te strak. M is net wat te groot. Ik ben dan ook niet geheel doorsnee: 184cm lang, 67kg en dun, maar relatief breed in de schouders.

Wat raad je aan? Is dan bijvoorbeeld de Castelli Perfetto light een betere optie (en welke maat zou dan beter passen)?
De Gore jacks lijken dus vooral gemaakt voor de wat doorsnee Nederlandse man met wat bredere schouders en wat meer kilo's bij die lengte. Als een M te ruim valt, dan ga je met Gore waarschijnlijk niet uitkomen (bij een S worden de armen etc weer te kort).

De Castelli Perfetto is inderdaad wat dunner en sluit qua model waarschijnlijk beter aan. Zou zelf dan toch liever voor de Gabba gaan, die is ook niet extreem warm terwijl het in de lente/herfst vaak al frisser is dan je denkt. Met verschillende ondershirts kan je dan a.d.h.v. de temperatuur 10 van de 12 maanden prima uit de voeten. De Perfetto is meer voor de frisse zomerdagen/avonden.

Koen87
Forum-lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 26 aug 2013 10:25

Koen87 18 feb 2018 16:00

Oke! Dankje voor je input. Ga ik daar eens naar kijken.

Plaats reactie