Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Chinese kledij

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 02 okt 2020 15:57

Zeg ook dat het een mening is, meer consumeren is bij voorbaat meer milieu-impact. En dat vind ik het probleem bij Ali, ik zie vel mensen, omdat het zo goedkoop is allemaal prulgadgets kopen, die ze vervolgens nooit gebruiken. Mijn punt is meer kopen = minder voor milieu.

Ik heb het express niet over transport afstanden, want die zijn voor heel veel merken ver.

Ik vind het leuk om lokaal mijn spullen te kopen omdat de lokale ondernemer daarmee bestaansrecht heeft. Ik ben zeker meer kwijt daaraan, gelukkig levert het vaak ook goede service op.

i-mac

i-mac 02 okt 2020 16:43

Mijn lokale fietsenmaker leeft absoluut niet van kledij en accessoires. Hij moet het in de eerste plaats hebben van verkoop en herstellingen. En een goede fietsenmaker heeft daar zijn handen mee vol. Natuurlijk gun ik hem/haar de bijkomende verkoop, maar hij/zij beseft heel goed hoe de markt in elkaar zit. Maar de concurrentie met de Mantel's en de Vaneyck's zijn voor kleine fietsenherstellers onbegonnen werk.

OM je een voorbeeld te geven. Ik wou een ultegra Di2 laten plaatsen om mijn Bianchi. Mijn fietsenmaker adviseerde me om alles aan te kopen bij Vaneyck. Zij verkopen alles aan de prijs die mijn lokale man betaalt om het zelf in te kopen. Dan moet hij er nog btw over betalen én er winst uithalen. Maar, hij installeert het wel met de glimlach. Als hij daar dan iets meer tijd voor neemt, betaal ik dit graag met de glimlach.

Het is dus niet allemaal zwart of wit. Er is heel veel grijs.

Wat het milieu betreft, daar spreek ik je zeker niet tegen.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 okt 2020 17:09

Aspide83 schreef: 02 okt 2020 15:57 Zeg ook dat het een mening is, meer consumeren is bij voorbaat meer milieu-impact. En dat vind ik het probleem bij Ali, ik zie vel mensen, omdat het zo goedkoop is allemaal prulgadgets kopen, die ze vervolgens nooit gebruiken. Mijn punt is meer kopen = minder voor milieu.

Ik heb het express niet over transport afstanden, want die zijn voor heel veel merken ver.

Ik vind het leuk om lokaal mijn spullen te kopen omdat de lokale ondernemer daarmee bestaansrecht heeft. Ik ben zeker meer kwijt daaraan, gelukkig levert het vaak ook goede service op.
Ik zei al dat ik jou je mening gun. Helaas is die volgens mij niet op feiten gestoeld. Het ging er om of het rommel is wat er wordt geleverd en dat is niet per definitie waar.

Je hebt wel gelijk als het gaat over overbodige gadgets. Ik zie om me heen inderdaad het nodige aan prullaria voorbijkomen waarvan ik me afvraag of het nou echt nodig is. Vaak blijkt het dan overigens gewoon bij Action vandaan te komen, je hoeft dan niks te bestellen bij AliE :lol:

Ik koop zelf geen spullen die ik niet nodig heb en koop ook het liefst spullen die 'repareerbaar' zijn.

Omgekeerd ... ik zag kort geleden op een fiets-gerelateerde website een schoonmaaksetje aangeboden voor € 34,- (kan 't zou gauw niet terugvinden anders had ik 't gelinkt). Zo'n setje kost qua onderdelen in China (precies hetzelfde) nog geen 7 euro. Beetje biologisch afbreekbaar afwasmiddel of iets dergelijks en je bent voor 10 euro klaar. Dat vind ik je reinste oplichterij.
set.png
set.png (155.08 KiB) 925 keer bekeken

Of nog sterker: chainstay-protectors voor 18 euro die in China niet meer kosten dan 1 euro. Een marge van 1800% (en dan moet je ook nog apart betalen voor het bezorgen).

Mijn fiets, de fietsonderdelen en het groot onderhoud laat ik graag tegen betaling door een lokale vakman doen. En ja, ik weet dat ik te veel betaal voor mijn cassettes, kettingen en banden.

Lokaal koop ik alleen als ik er een gedegen advies bij wil hebben of nodig heb. Daar betaal ik dan graag de hogere prijs voor, net als voor de service die ik dan verlang. Als ik weet wat ik wil en zelf de kwaliteit kan beoordelen, dan heb ik de 'vakman'/lokale ondernemer niet nodig en hou ik het extra geld voor de service en garantie in mijn eigen zak.

De regel is nu eenmaal: "je wordt niet rijk van het geld dat je verdient, maar van het geld dat je niet uitgeeft" ;)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 02 okt 2020 18:42

Ik vind AE persoonlijk fantastisch, maar ik bestel dan ook geen nutteloze gadgets die ik niet nodig heb. Goed je huiswerk doen, en gingen kopen die je echt nodig hebt, en je kan echt voor een duppie op de eerste rang zitten.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 02 okt 2020 19:30

Je kan de shirts van model toch echt niet vergelijken met die van goeie merken vind ik. Degene die ik heb van China scheelt er toch altijd iets mee. Goed aan de borst en armen maar te wijd aan de buik of te lang. Als ik dan racefit wil dan zijn ze te krap aan de schouders maar wel goed aan de buik en van lengte.

Broeken hetzelfde. Goed aan de heupen en billen maar dan zijn de bretellen veel te lang. Zijn toch allemaal dingen die ik met echte merken niet tegen kom.

i-mac

i-mac 02 okt 2020 19:38

Djemz schreef: 02 okt 2020 19:30 Je kan de shirts van model toch echt niet vergelijken met die van goeie merken vind ik. Degene die ik heb van China scheelt er toch altijd iets mee. Goed aan de borst en armen maar te wijd aan de buik of te lang. Als ik dan racefit wil dan zijn ze te krap aan de schouders maar wel goed aan de buik en van lengte.

Broeken hetzelfde. Goed aan de heupen en billen maar dan zijn de bretellen veel te lang. Zijn toch allemaal dingen die ik met echte merken niet tegen kom.
Wat is racefit? Voor ieder van ons zal dat wel anders ingevuld worden. De maatvoering bij AE is soms heel erg lastig. Maar ik heb in het verleden ook zaken van Castelli gekocht, en ook daar was de ene large niet de andere. Het verschil zit 'em dat je die Castelli gemakkelijk kan passen in een winkel. Bij zaken van AE is het afwachten tot het geleverd wordt.

Wat je zegt over de bretellen, daar heb je gelijk in. Maar een te lange bretel kan je makkelijk laten aanpassen. Maar kwalitatief zijn bepaalde AE merken (o.a. Spexcel) zeker niet slechter dan gerenommeerde merken, wel integendeel.

Er werd hier ook een opmerking gemaakt over het milieu. Dat is natuurlijk correct. maar als je iets besteld bij een online winkel, is dat ook belastend voor het milieu. De impact van e-commerce op het milieu moet toch behoorlijk groot zijn.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 02 okt 2020 20:14

@ De Tukker, soort van spraakverwarring. We delen dezelfde mening

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 02 okt 2020 23:51

Djemz schreef: 02 okt 2020 19:30 Je kan de shirts van model toch echt niet vergelijken met die van goeie merken vind ik. Degene die ik heb van China scheelt er toch altijd iets mee. Goed aan de borst en armen maar te wijd aan de buik of te lang. Als ik dan racefit wil dan zijn ze te krap aan de schouders maar wel goed aan de buik en van lengte.
...
Ik kocht zeer recent een bibshort van Castelli bij mijn lokale FM voor belachelijk veel geld (en ja, ~150 euro voor een bibshort vind ik belachelijk veel geld voor een short).
Die short zit, zo stel ik na een paar langere ritten vast, net zo strak als mijn AliE shorts, knelt net zo veel af als mijn AliE shorts en is net zo broeierig als mijn AliE shorts.
Sorry hoor maar zo'n AliE short van een tientje schrijf ik dan liever versneld af dan zo'n kreng van Castelli. Heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik die Castelli meuk kocht :dislike:

PS: de shorts die mij het best bevallen zijn die van Sportfull. Duurder dan AliE, maar flink goedkoper dan die troep van Castelli.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 okt 2020 00:25

De Tukker schreef: 02 okt 2020 23:51
Djemz schreef: 02 okt 2020 19:30 Je kan de shirts van model toch echt niet vergelijken met die van goeie merken vind ik. Degene die ik heb van China scheelt er toch altijd iets mee. Goed aan de borst en armen maar te wijd aan de buik of te lang. Als ik dan racefit wil dan zijn ze te krap aan de schouders maar wel goed aan de buik en van lengte.
...
Ik kocht zeer recent een bibshort van Castelli bij mijn lokale FM voor belachelijk veel geld (en ja, ~150 euro voor een bibshort vind ik belachelijk veel geld voor een short).
Die short zit, zo stel ik na een paar langere ritten vast, net zo strak als mijn AliE shorts, knelt net zo veel af als mijn AliE shorts en is net zo broeierig als mijn AliE shorts.
Sorry hoor maar zo'n AliE short van een tientje schrijf ik dan liever versneld af dan zo'n kreng van Castelli. Heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik die Castelli meuk kocht :dislike:

PS: de shorts die mij het best bevallen zijn die van Sportfull. Duurder dan AliE, maar flink goedkoper dan die troep van Castelli.
Ik zie ook nergens waar ik iets zeg over het zeem. Ik heb het over de maatvoering. Als de bretels te lang zijn, maar de rest van de broek is wel goed wat heeft Castelli daar dan mee te maken?

Ik zeg dat Chinese maten voor mij niet werken. Ik heb al verschillende shirts en broeken besteld en verschillende maten geprobeerd en ik zit er precies ergens tussenin. Dan kun je Castelli wel afschieten, maar het past me wel van maat en voor de helft van die 150 euro heb je ook al een broek van Castelli hoor..

Als voorbeeld ik heb een ale shirt van movistar gekocht. Het echte en de replica van Ali. De echte zit me als gegoten. Goed strak overal zonder dat het oncomfortabel is. Deze van Ali zit te ruim aan de buik en te strak aan de schouders en borst.

Qua stof en ademen voel ik geen echt merkbaar verschil. Maar die truitjes zijn gewoon vierkant gemaakt terwijl die van merken meer getailleerd zijn en dus ook als gegoten zitten.

Ik zie dan ook foto's zoals Hayes bvb waar zijn China truitjes wel perfect op zijn maat zitten, maar dat heb ik niet. Mss door mijn meter 90 en slanke bouw dat ik geen doorsnee Chinese maat heb.

hayes

hayes 03 okt 2020 09:29

Mijn truitjes zitten niet allemaal even goed. Dat geef ik ook grif toe. En ja, ik koop al eens iets wat ik eigenlijk niet nodig heb. Maar ik ga dan ook zelf niet gaan shoppen in de Action. Mijn vrouw wel en ik zie veel Ali spullen in de shopping bag.

Mijn laatste shirtje van 12 euro was echt niet ok. Mouwen die flapperen Aan mijn buik ook veel te los, terwijl het meestal daar klemt ;) Ik heb 7 euro teruggekregen. Maar ik probeer altijd producten te vinden waar al veel reviews (met foto's) bij staan. Dat zegt toch al iets.

Laatste aankopen: beenwarmers voor 2,85 euro, achterlichtje voor 12 euro, handlebartape voor 17 euro, aero alu stuurtje voor 15 euro. Ik koop er bv ook siliconen hoesjes voor telefoon, 1 of 2 euro ipv 15. Van die beschermglaasje. 70 cent ipv 7 euro.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 03 okt 2020 20:22

Handlebar tape van 17€ is wel niet echt goedkoper dan langs hier toch?

hayes

hayes 04 okt 2020 13:42

:D :D Sorry, 1,7 euro

Plaats reactie