Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Winter kleding Advies

HelpMijDeWinterDoor
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016 16:39

HelpMijDeWinterDoor 21 sep 2016 13:13

Goedemiddag,

Afgelopen Mei ben ik begonnen met racefietsen. Hoewel ik het taai vond om mijn conditie, afstand en snelheid op te bouwen ben ik wel erg enthousiast geworden over het racefietsen. Nu ben ik dus een typische beginneling, en zal ik daarom op een aantal andere subfora andere vragen stellen. Voor dit subforum heb ik een aantal vragen over winterkleding.

Ik ben van plan de winter zoveel mogelijk door te fietsen ongeacht het weer. Met uitzondering van sneeuw/ijs op de wegen. Ik zal ook niet zo snel tijdens een zware regenbui de fiets op stappen. Een zware regenbui als ik onderweg ben wil ik echter wel zo goed mogelijk door kunnen komen.

Nu heb ik een aantal dingen bekeken, en ik vraag me vooral af of al deze 'items' wel daadwerkelijk nodig zijn, en of de prijs-kwaliteit verhouding zodanig is dat ik niet een miskoop bega. Ik ga er overigens vanuit dat alle kledingstukken e.d. regenbestendig zijn omdat het winterartikelen betreft, is dit een juiste aanname of ga ik hier de fout in?

Winterhandschoenen:
https://www.wieleroutfits.nl/fietshands ... tions={1}2

Overschoenen + Muts:
https://www.wieleroutfits.nl/fietsovers ... p-windster

Onderkleding/Thermo


Hier is mijn vraag iets specifieker, is een thermo broek wel wenselijk onder het dragen van een lange winterbroek? Of gaat dit vooral irriteren, knellen etc?

https://www.wieleroutfits.nl/onderkledi ... kledingset

Kledingset vergelijken

Dit is verreweg het duurst, daarom vraag ik mij vooral hierbij af welke van de twee beter is maar ook of dit überhaupt wel een juiste keuze/merk/prijs is.

https://www.wieleroutfits.nl/wieleroutf ... -lang-rood

Of

https://www.wieleroutfits.nl/wieleroutf ... zwart-rood


Sidenote: Ik heb iniederegeval 10% korting op alle Rogelli artikelen en 5% op alle niet Rogelli artikelen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 sep 2016 13:17

Winterhandschoenen ga je sowieso nodig hebben. Welke dat is niet te zeggen. Sommige renners krijgen al snel zweethanden (gevolg: koude handen) en hebben dus minder warme handschoenen nodig dan renners die daar geen last van hebben. Is dus vooral een kwestie van uitproberen.

Overschoenen heb je ook nodig. Koop altijd de dikste neopreen variant. Vergeet ook niet warmere sokken (ik zweer bij wol, gewoon van de markt/Welkoop). Een helmmutsje is ook geen slecht idee, zeker niet als je op de hele koude dagen gaat fietsen en/of als je niet zoveel haar hebt.

Ondergoed onder je wielerbroek dragen is niet aan te raden. Voor wat betreft benen zijn beenstukken je eerste optie, wordt dat te koud dan een winterbroek. Daarin heb je dan twee keuzes; 1 een complete winterbroek (met zeem) 2. een broek zonder zeem die je over je zomerbroek (met zeem) draagt. Beide hebben voor- en nadelen.

Met het merk Rogelli heb ik geen ervaring.

Een erg fijn stuk uitrusting is een Castelli Gabba (of iets vergelijkbaars, tegenwoordig heeft elk kledingmerk wel zoiets in het gamma). Dit is een vrij dun jack met lange mouwen dat een bui kan tegenhouden (heel veel meer niet). Door meer of minder lagen eronder te dragen kun je er in principe de winter mee doorkomen, alhoewel ik het zelf fijn vindt om op een bepaald moment over te stappen op een dikker jack + minder onderlagen.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4467
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 21 sep 2016 15:51

Een advies van mij, koop een goede onder shirt misschien wel het belangrijkste kleding stuk.
Voor de echte koukleum, winterschoenen (gevoerd) met daar overheen goede overschoenen.
De teentjes willen wel eens als eerste koud krijgen...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 21 sep 2016 15:55

als je goed zoekt is de Castelli Alpha misschien nog ergens voor een aardige prijs te bemachtigen: zelfde materiaal als de Gabba maar dan warmer.

weet niet welke maat je hebt, maar hier een Blauwe M: https://www.12gobiking.nl/castelli-alpha-jacket-blauw

leestip over Gabba: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=55073
leestip over broek bij regen/kou: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=76455

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 21 sep 2016 16:56

Hoe lang ben je van plan te gaan fietsen in de winter? Mijn ervaring is dat je met juiste kleding tot een uurtje of 2 in de echte kou behaaglijk kan fietsen en dat de kou daarna hoe dan ook in bepaalde mate toeslaat. Ik kan leven met koude voeten en tenen, maar voor sommigen voelt dat aan als hel.
Werken met verschillende lagen werkt in mijn geval het beste. Gevoerde kleding is mij al snel te warm (zweten, en daardoor sneller afkoelen tot gevolg). Verder zweer ik bij een helmmuts en een nekwarmer. Dat maakte voor mij een groot verschil. Op echt koude dagen smeer ik knieën, bovenbenen, billen, gezicht en armen ook in met vaseline.
Gewoon doen en je leert snel wat het beste werkt voor jou in welke condities. Wees zo slim om gewoon om te keren als je merkt dat je je vergist hebt. Beter om dan thuis snel wat uit te trekken of juist aan te trekken, dan later de rekening gepresenteerd te krijgen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 21 sep 2016 20:19

JoostG schreef:Hoe lang ben je van plan te gaan fietsen in de winter? Mijn ervaring is dat je met juiste kleding tot een uurtje of 2 in de echte kou behaaglijk kan fietsen en dat de kou daarna hoe dan ook in bepaalde mate toeslaat. Ik kan leven met koude voeten en tenen, maar voor sommigen voelt dat aan als hel.
Werken met verschillende lagen werkt in mijn geval het beste. Gevoerde kleding is mij al snel te warm (zweten, en daardoor sneller afkoelen tot gevolg). Verder zweer ik bij een helmmuts en een nekwarmer. Dat maakte voor mij een groot verschil. Op echt koude dagen smeer ik knieën, bovenbenen, billen, gezicht en armen ook in met vaseline.
Gewoon doen en je leert snel wat het beste werkt voor jou in welke condities. Wees zo slim om gewoon om te keren als je merkt dat je je vergist hebt. Beter om dan thuis snel wat uit te trekken of juist aan te trekken, dan later de rekening gepresenteerd te krijgen.
Ik kan prima leven met wat koude armen of benen, maar koude tenen, oren of vingers is echt verschrikkelijk.

Zelf heb ik onlangs de Castelli Gabba en gepast en teruggestuurd. Top artikel, maar de pasvorm was niet voor mij weggelegd (brede rug/schouders, kleine bierpens). Castelli (ook de jerseys) zijn echt voor een wielerlichaam gemaakt en niet voor de doorsnee Nederlander.

Bij mij is het uiteindelijk een Gore Bike Wear Power 2.0 jack geworden. Deze heeft ook een fleecelaag binnenin waardoor hij geschikt is voor wat kouder weer dan de Gabba wat echt alleen een toplaag is. De Gabba is geschikt voor 0 - 15 graden (met 1 of 2 extra lagen). De Gore is eerder geschikt voor 0 - 10 graden. Kouder lukt waarschijnlijk ook wel met een extra dik ondershirt.

Overigens heb ik een stuk of 5-6 jacks van Gore gepast en ben helemaal enthousiast geraakt van dit merk! Ze hebben vanalles tot full on race tot casual, waterdicht tot waterafstotend en alles daar tussenin. De Power 2.0 is waterafstotend en zit tussen de race en casual fit in (wel slim fit, niet zo nauwsluitend als de Gabba).

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 21 sep 2016 20:42

Castelli Polare due is ook een erg goede broek voor als het echt koud is. Onder de 5 graden en kouder daar boven is deze te warm. Icm me windstopper kun je lang doorfietsen.

Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met wieleroutfits.nl waar TS naar verwijst. Bestelling gedaan van product op voorraad. Krijg ik 3 dagen later te horen dat het toch niet op voorraad is. Mag ik zowaar voor mijn aankoopbedrag een ander product uitkiezen. Toen ik koos voor refund mocht ik nog twee weken wachten op mijn geld.
o'7o

Gebruikersavatar
devriesman
Forum-lid
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
Locatie: Apeldoorn

Gebruikersavatar devriesman 21 sep 2016 21:57

Het hangt er ook nog van af waar je fietst. Als je veel beschut over de Veluwe kunt toeren of vol in the open aan de kust of Groningen scheelt een jasje.
Veel laagjes en toch niet te warm. Als je nat wordt koel je heel erg af.
Ik gebruik langlauf/schaats handschoenen. Zijn deels van leer waardoor je zweet wordt opgenomen.
Goed onder shirt en dan keuze uit 3 verschillende shirts en jacks waarvan 1 aan de voorzijde winddicht. Je rug moet wel kunnen ademen. Voor noodgevallen heb ik een Castello Muur bij me.

Maar soms is het gewoon te koud, jammer, dan ben je bijna thuis en kun je amper remmen en schakelen.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1385
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 22 sep 2016 08:38

ik fiets nu al zo tussen de 20 en 30 jaar het gehele jaar door.
Heb nog nooit veel geld aan kleding uitgegeven. Ik draag clubkleding.
Voor de winter heb ik een lange broek met windshield aan de voorkant. Bij Hopmans in Bergen op Zoom gekocht voor € 35,-
Overschoenen bij de lokale FM. Deze gaan maar een jaar of twee mee. Gewoon de dikste neopreen die je kunt kopen.
Handschoenen heb ik uit de HEMA. Gaat prima.
Verder heb ik als het -10 is nog thermokleding aan. Gewoon van het kruidvat. Deze draag ik over de koersbroek en onder de lange broek. (Collant is zonder zeem).
Een helmmutsje is ook heerlijk, vooral als het erg koud is. Hiervoor gebruik ik een helmmuts die ik nog overgehouden heb aan een uurtje karten. Heerlijk dingetje en de oortjes blijven warm.
Fiets iedere dag met veel plezier, laat het weer geen spelbreker zijn. Slechte kleding bestaat niet. En zo duur hoeft het allemaal niet te zijn.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
TheTourist
Forum-lid
Berichten: 406
Lid geworden op: 04 nov 2014 13:29

Gebruikersavatar TheTourist 22 sep 2016 10:35

HelpMijDeWinterDoor schreef:....
Dit lijkt wel een advertentie voor wieleroutfits.nl....
Canyon Endurace CF SL 8.0 Disc 2019

HelpMijDeWinterDoor
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016 16:39

HelpMijDeWinterDoor 25 sep 2016 10:26

Bianchi-Ber schreef:
HelpMijDeWinterDoor schreef:....
Dit lijkt wel een advertentie voor wieleroutfits.nl....

Haha, nu je het zegt kan ik me voorstellen dat het zo lijkt. De reden dat ik via die website doorlink is dat ik daar die 10% korting had... en als NLer gaat mijn hartje dan wat sneller kloppen.

HelpMijDeWinterDoor
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 sep 2016 16:39

HelpMijDeWinterDoor 25 sep 2016 10:30

Overschoenen heb je ook nodig. Koop altijd de dikste neopreen variant.

Wat is "normaal" een aan te raden dikte? Stel ik ben in een winkel waar de dikste neopreen naar "normale" standaarden nog steeds niet echt dik is ga ik mis.


Ondergoed onder je wielerbroek dragen is niet aan te raden. Voor wat betreft benen zijn beenstukken je eerste optie, wordt dat te koud dan een winterbroek. Daarin heb je dan twee keuzes; 1 een complete winterbroek (met zeem) 2. een broek zonder zeem die je over je zomerbroek (met zeem) draagt. Beide hebben voor- en nadelen.

Ik was eerlijk gezegd van plan om simpelweg in 1keer een winterbroek te kopen en been/arm stukken achterwege te laten. Ik heb nu namelijk alleen een flinterdun zomersetje.

Een erg fijn stuk uitrusting is een Castelli Gabba (of iets vergelijkbaars, tegenwoordig heeft elk kledingmerk wel zoiets in het gamma). Dit is een vrij dun jack met lange mouwen dat een bui kan tegenhouden (heel veel meer niet). Door meer of minder lagen eronder te dragen kun je er in principe de winter mee doorkomen, alhoewel ik het zelf fijn vindt om op een bepaald moment over te stappen op een dikker jack + minder onderlagen.[/quote]

Is het niet makkelijker voor mij om nu direct een dikker jack te kopen? Om de prijs te drukken van in 1 seizoen alles nieuw te moeten kopen.


Bedankt voor de reactie!

Plaats reactie