Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Beschermende fiets kleding voor wielrennen op de weg ?

munkienl
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2016 16:38

munkienl 01 aug 2016 16:43

Ik heb wat gezocht op beschermende kleding voor toeren/racen op de weg. Nix gevonden. In de MTB wereld heb je wel diverse beschermende kleding, zie:

https://www.rosebikes.nl/producten/kled ... scherming/

Vreemd eigenlijk gezien de risico's die je loopt op de weg. Als je valt dan val je hard en je kan aangereden worden door een auto.

Iemand enige ervaringmet dit soort MTB kleding op de racefiets? Het spul is niet goedkoop.

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 01 aug 2016 17:06

Bij MTB heb je denk ik ook wat meer kans om ten val te komen.
Ik probeer altijd op de fiets te blijven zitten tijdens het rijden en tot nu toe is dat altijd nog gelukt. Ik heb enkel een helm als bescherming (en handschoentjes, maar die slijten nogal snel op asfalt denk ik).

Beschermende kleding zou wel handig zijn, aan de andere kant denk ik dat ik dat helemaal niet fijn vindt zitten.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 01 aug 2016 20:04

Kijk eens bij Bioracer, kleding met de Dyneema vezel van DSM, beschermt je tegen schaafschade bij valpartijen.
Ook de kleding van Giant Alpecin is voorzien van die vezel.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 01 aug 2016 20:19

Moet spontaan hier aan denken:

Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 01 aug 2016 20:19

Het beste is een motorpak of knie en elleboog beschermers zoals bij het skeeleren vroeger.

Even zonder gekheid, de voordelen zullen waarschijnlijk niet opwegen tegen de nadelen. Het heeft ook iets te maken met de arrogantie van de wielrenners onder het motto 'dat gebeurt mij niet'. Een korte analyse leert mij;

Stel dat je 1 op de 200 ritjes valt, dan is dat vaak te wijten aan:
1) Je eigen rijgedrag (te hard gereden, niet goed uitgekeken, in de bocht remmen, nat wegdek etc.)
2) Iemand anders let niet op en rijdt jou aan (dan heeft beschermende kleding ook niet zoveel zin en beland je sowieso in het ziekenhuis)

Ga je dan 199 ritjes in oncomfortabele kleding rijden om 1) iets wat je zelf had kunnen voorkomen of 2) wat je toch niet had kunnen vermijden?

De enige keer dat beschermende kleding zin heeft is tijdens een race wanneer je op de toppen van je kunnen rijdt. Dat is ook juist het moment dat je niets wil waar je langzamer van gaat rijden.

Lang verhaal kort; als je bang bent voor een schaafwond moet je voorzichtiger rijden of niet rijden. Beschermende kleding heeft (nog) geen plaats op de racefiets. De ontwikkelingen op het gebied van dyneema in kleding (volgens mij hoorde ik zoiets tijdens de tour over Giant-Alpecin kleding) vind ik wel erg interessant. Dit is een stof die bij een schuifpartij niet (zo snel) scheurt. Uiteraard doet de val nog wel pijn en zul je ook wel gaan bloeden, maar komt je huid niet rechtstreeks meer in contact met het asfalt.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 aug 2016 21:06

Helaas heb ik altijd schaafwonden aan ellebogen en knieen en daar wil ik ('s zomers) geen kleding.
Misschien wat voor de winteroutfit.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5350
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 aug 2016 08:28

Tja ik vind dat er wel wat in zit hoor. Op je zondagsochtenritje val je niet zo snel. Maar ik rijd ook nog wel wat koersen per jaar, daar ligt de kans op vallen toch een stuk ongunstiger. Plekken op ellebogen en knieën zijn nog te overzien. Maar sinds ik vorige week in de pile up in chaam lag ziet mijn heup er weer erg naar uit. Dit kwam ik online ook nog tegen. Ziet er redelijk draagbaar uit voor op de wielrenfiets. Een klein beetje schouder en heup protectie kan al veel helpen. Al is dit nog steeds mtb materiaal. Het ziet er redelijk soepel uit. Zou je goed mee kunnen wielrennen.
http://www.bikerumor.com/2016/06/27/g-f ... le-guards/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 aug 2016 15:32

Met veel goede mtb bescherming valt wel goed te fietsen hoor. Tenslotte willen de wedstrijdrijders (o.a. enduro racers) ook kleding waar mee goed te fietsen valt. Het kan alleen een beetje warm zijn misschien (en misschien is het "not done" op een racefiets). Die kleding in de link van thestudent ziet er best goed uit, maar het blijft misschien wat vreemd op de racefiets (nog)....

Ergens is er wel wat voor te zeggen. In 2013 heb ik in een mtb vakantie (enduro tripje) gehad. Had daar eigenlijk alleen kniebeschermers aan. Verder geen extra protectie en een normale fietshelm op ook... Eigenlijk heb ik de hele vakantie mijn kniebeschermers gewoon gedragen. Was juist wel lekker warm op hoogte en had geen last ze om te hebben. Met erg lange klimmen schoof ik de kniebeschermers naar beneden op mijn schenen....

Vorig jaar ben ik met de racefiets bij de Mont Ventoux geweest. Afdalingen van gedaan met snelheden van rond de 90km/u. En dat gewoon in een lycra out-fit... Maar de omstandigheden waren erg gunstig en nodigde ook wel uit voor hoge snelheid afdalingen. Paar dagen ervoor was ik nog in Luxemburg onder natte en gladde (vanwege olie) omstandigheden en dan lig je toch eerder op je snufferd. Dus daar wat rustiger aan gedaan.

Eigenlijk biedt normale fietskleding totaal geen protectie, dus een beetje extra protectie zou echt geen kwaad kunnen... Maar iedereen wil eruit zien zoals ze in het profpeloton ook erbij fietsen. Ik moet ook zeggen dat ik op de racefiets vaker ben gevallen dan op mijn mountainbike, terwijl ik op mijn mtb soms beter beschermd was... Meestal wat schaafwonden op de racefiets, maar ook 1x een flinke klapper over iemands achterwiel heen...

Voor wat betreft opmerkingen over voorzichtiger of niet fietsen?? Je hebt tenslotte ook een helm op om schade bij een aanrijding of valpartij te verkleinen.

De meeste motorrijders dragen ook niet alleen een motorpak omdat dat lekker warm is. Ook niet omdat ze van plan zijn te vallen... Denk dat de motorrijders niet gaan vallen met hun motorpak, maar de kans bestaat wel... De kans om met de motor te vallen lijkt me in principe ook niet groter dan het vallen met de racefiets.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 06 aug 2016 16:57

Suntoro schreef:[…] iedereen wil eruit zien zoals ze in het profpeloton ook erbij fietsen.
Nee, hoor.
Ik moet ook zeggen dat ik op de racefiets vaker ben gevallen dan op mijn mountainbike, terwijl ik op mijn mtb soms beter beschermd was... Meestal wat schaafwonden op de racefiets, maar ook 1x een flinke klapper over iemands achterwiel heen...
Asfalt geeft niet veel mee, maar het is nog altijd vergevingsgezinder dan knoestige boomwortels en puntige rotsblokken. Je draagt die bescherming niet voor een schuivertje, maar voor een val met je ruggengraat op een uitstekende steen.
De meeste motorrijders dragen ook niet alleen een motorpak omdat dat lekker warm is. Ook niet omdat ze van plan zijn te vallen... Denk dat de motorrijders niet gaan vallen met hun motorpak, maar de kans bestaat wel... De kans om met de motor te vallen lijkt me in principe ook niet groter dan het vallen met de racefiets.
Nee, maar motorrijders rijden (en vallen) wel in compleet onvergelijkbare omstandigheden. Met snelheden die vele malen hoger zijn dan die van een fietser, en niet alleen in relatief korte afdalingen op glad asfalt met zeer overzichtelijke bochten, maar overal.

En motorcrossers dragen dan ook weer heel andere, en uitgebreidere, bescherming dan toermotorrijders.
Vorsprung durch Pedantik

hayes

hayes 06 aug 2016 18:34

Interessante discussie.
Het is ergens het afwegen van "kosten vs baten". Afwegen of het mindere comfort opweegt tegen de extra bescherming.

Ik fiets nu 7-8 jaar en ben 3 keer op m'n snufferd gegaan.
Eénmaal een natte spooroverweg, 1 maal beginnen slingeren op een nat wegdek in een korte bocht én eenmaal behoorlijk hard op kasseien omdat ik op de boordstenen probeerde te rijden.
Dus drie valpartijen op een totaal van (ruw geschat) 1000+ ritjes?

Dan maak ik voor mezelf de afweging dat extra bescherming niet nodig is. Helm gaat sowieso, altijd, altijd op m'n kopje. Dat is het echte minimum. Ook handschoentjes do eik altijd aan. Als je valt, ga je altijd je handen zetten op de schok op te vangen. Dan beschermen die handschoenen toch een beetje. Je handen zijn toch heel belangrijk.

Iedereen moet voor zichzelf de afweging maken uiteraard, maar ik doe het niet.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 aug 2016 18:50

Met iedereen bedoel ik bij wijze van iedereen... Dus "iedereen" tussen haakjes dan. Als je ziet hoeveel je wielrenners je tegenkomt in Sky, Rabo, Giant of andere ploegen tenues. Dan heb je daarnaast nog de Rapha, Assos, Specialized en POC wielrenners. Natuurlijk zijn er ook hordes in andere kleding... Maar meestal wel in een strak wielrenners tenue, al wel of niet met reclame van het een of ander...

Overigens rijden er regelmatig wielrenners tegen paaltjes of plantenbakken aan en/of weg-afremmers voor auto's... Bij toertochten gebeurd dat best vaak omdat men niet oplet of voorgangers het niet aangeven...

Verder zie je toch regelmatig valpartijen in profkoersen waar het ook niet altijd even goed afloopt... Met +70km/u onderuit met de fiets gaan op asphalt lijkt me geen pretje in je lycra outfit... Daarnaast was ik juist met 42km/u over de kop gegaan over dat achterwiel van mijn voorganger en in berm op mijn rug beland... Enige schade was toen een krom achterwiel, maar had zelf niets gelukkig.

Motorcrossers dragen inderdaad andere kleding, maar daar moet je lichaam ook klappen opvangen bij de sprongen en landingen. Dus iets wat meer support voor je body is daar ook wel fijn... In dit topic ging het meer om beschermende kleding om fijner mee te vallen wat toch beweeglijk genoeg zou kunnen zijn. Normale motorkleding is ook alleen gemaakt om over een vlakke ondergrond te glijden. Niet tegen een boom, of hard tegen steunpaaltjes in de vangrail...

Maargoed men moet natuurlijk zelf weten hoe hij zich wel of niet beschermd... Zo kom je nog regelmatig wielrenners zonder helm tegen, die daar ook bewust voor kiezen. Verder vind ik fietsen op de racefiets met helm en mijn lycra outfit genoeg. Handschoenen heb ik alleen in de winter aan. In de bergen op mijn mountainbike ook, al heb ik daar dan wel een baggy broek aan met soms kniebeschermers dus...

Wat destudent linked ziet er gewoon goed uit, al zou ik dat zelf ook niet zo snel aantrekken voor op een rondje op de racer... Verder zei ik al dat mijn kniebeschermers (661) echt niet slecht bewegen, maar het is een beetje warm en op de racefiets zou het wel erg gek staan... Je hebt ook elleboog, knie en heupbescherming met D30 gel erin. Is iets dunner, zachter en wordt alleen hard bij een impact.

munkienl
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 aug 2016 16:38

munkienl 08 aug 2016 15:46

De Olympische wegraces gevolgd dames en heren? Gebroken bekkens, gebroken sleutelbeenderen, hersenschuddingen, scheurtjes in de wervelkolom...

MTB-ers moeten toch ook kunnen bewegen en fietsen? Waarom is er voor de wegrennerij dan niet dat soort beschermende kleding met moderne materialen die in principe zacht zijn en meebewegen maar bij impact hard worden en energie absorberen?

Plaats reactie