Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

ondershirt dat je echt droog houdt

jc772
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2016 13:43

jc772 13 mar 2016 15:31

Ha allen,

Als ik op koude dagen (tot ongeveer +10 graden) ga fietsen draag ik het liefst mijn Craft Be Extreme ondershirt met col. Daarboven draag ik een fietsshirt met lange mouwen en een Castelli Gabba jack.

Nu blijf ik echter allesbehalve droog in deze shirts. Na vijftig kilometer ik ben zelfs zo nat dat ik tijdens de koffie zit te bibberen van de kou en mijn lichaam het amper meer warm krijgt.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is hier een oplossing voor? Extra lagen? Mesh shirts?

Alvast dank voor de tips!

Gebruikersavatar
Nietbest
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2016 20:33

Gebruikersavatar Nietbest 13 mar 2016 15:39

Het Craft thermoshirt is zeer geschikt om vocht af te voeren, echter moet dat vocht dan door je shirt en je jas heen. Sommige mensen zweten erg veel, andere weinig. Als ik het zo lees zweet je veel en moet er veel vocht afgevoerd worden. Is de Gabba winddicht? Dan zal hier minder vocht door afgevoerd kunnen worden omdat deze laag vrij moeilijk vocht doorlaat, ook kan het materiaal van het shirt de boosdoener zijn. Ik zou het ergens anders zoeken dan het zweethemd.

mimarron
Forum-lid
Berichten: 376
Lid geworden op: 15 dec 2009 09:21
Locatie: Randstad

mimarron 13 mar 2016 15:44

rij zelf met alleen een craft en daar over de gabba maar ben niet heel nat van t zweet of wat dan ook ( en ja trap wel door hoor)
doe bij deze temperatuur niet te veel aan vind lange mouwen craft en gabba meer dan genoeg eigenlijk ( van de week ongeveer 4 graden en was goed te doen
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 mar 2016 15:58

Ik draag ook de craft active extreme (korte mouw) en de gabba. Ondanks dat ik best doortrap houd ik van nog een extra base layer (rapha merino winter base layer, met col!). Ja, ja ik heb het snel koud. Vandaag had ik deze drie wederom aan en dan komt de craft er redelijk droog uit. Het vocht zit dan in de rapha baselayer.
Misschien is dat wel de oplossing, 3 lagen. De tweede laag neemt dan het vocht op aangezien de gabba zelf niets opneemt.
120+ gereden en het niet koud gehad. Overigens moet je met wat frisser weer ook niet stoppen voor koffie, gewoon doorrijden!
o'7o

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 13 mar 2016 16:02

jc772 schreef:Ha allen,

Als ik op koude dagen (tot ongeveer +10 graden) ga fietsen draag ik het liefst mijn Craft Be Extreme ondershirt met col. Daarboven draag ik een fietsshirt met lange mouwen en een Castelli Gabba jack.

Nu blijf ik echter allesbehalve droog in deze shirts. Na vijftig kilometer ik ben zelfs zo nat dat ik tijdens de koffie zit te bibberen van de kou en mijn lichaam het amper meer warm krijgt.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is hier een oplossing voor? Extra lagen? Mesh shirts?

Alvast dank voor de tips!
Ik denk niet dat het probleem zozeer in jou ondershirt zit maar meer in de lagen daarna, zeker in het temperatuur gebied waar je op doelt (ik gok tussen de +/_ -3 en +10 gr c ) maakt een aantal graden en wat wind meer of minder een hoop uit voor de lagen na het onder shirt. Jou combi zou ik persoonlijk bij temperaturen van lager dan 3 gr en een bft of 5 aantrekken. Eigenlijk maken de lagen boven het onder shirt uit of je te warm of te koud gekleed bent.

Avado
Forum-lid
Berichten: 197
Lid geworden op: 22 jul 2013 15:33
Locatie: Bommelerwaard

Avado 13 mar 2016 16:52

Ik denk dat je juist teveel draagt. Zelf draag ik met deze temperaturen ook het genoemde Craft shirt met daar overeen een Gabba. Deze combinatie draag ik van -2 tot +8 en nooit koud gehad.

Ik hou met deze temperaturen de volgende stelregel aan: als je de eerste 5 kilometer niet het gevoel hebt te weinig aan te hebben, heb je teveel aan.
M.vr.gr. André

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 13 mar 2016 17:47

Met welke intensiteit fiets je? en het gaat om de gevoelstemperatuur en windrichting.
Gabba korte of lange mouw?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 mar 2016 19:21

Kennelijk zweet TS makkelijk, veel en heeft t makkelijk koud. Base layer doet zijn werk, maar de buitenste laag is misschien wel too much. Misschien met een windbody ipv de gaba... dan heb je meer ventilatie langs je armen terwijl je je lijf winddicht houdt.
Is dat te koud, dan evt extra baselayer (zonder mouwen, super dun). Wat Douglas schrijft eigenlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 mar 2016 10:13

Gewoon eerder de rits open zetten en zorgen dat je niet oververhit raakt. Bijkomend voordeel is dat je ventileert en het vocht dus weg kan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 mar 2016 10:37

Ben zelf ook een koukleum die wel snel zweet. Merino (oa Icebreaker) werkt voor mij heel goed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 14 mar 2016 20:16

heel veel geld uitgeven voor een heel duur rompertje, of een droog truitje in een rugzakje meenemen en dan tijdens de pauze even van shirtje wisselen. In dat rugzakje kan ook je jack mee dat je kunt aantrekken als je ineens door de regen wordt overvallen.

paulb
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 08 mar 2009 11:04
Locatie: West Brabant

paulb 14 mar 2016 20:43

Ik gebruik sinds 2 jaar SIXS hemden
Reguleert beter dan Craft of Odlo , zowel temperatuur als vocht.
Ook geen nare geurtjes meer.

http://www.sixs-shop.nl/producten/underwear/
In de winter : Columbes X-wing
In de zomer een Basso

Plaats reactie