Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

ondershirt dat je echt droog houdt

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 15 mar 2016 09:51

Met de craft hemdjes heb ik ook last zweet.
Ik vind die van skinfit veel beter.
Pas met griep in bed het verschil kunnen vaststellen.
Nadeel: duur en niet online te bestellen.

statusquooh
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2016 09:04

statusquooh 15 mar 2016 19:11

jc772 schreef:Ha allen,

Als ik op koude dagen (tot ongeveer +10 graden) ga fietsen draag ik het liefst mijn Craft Be Extreme ondershirt met col. Daarboven draag ik een fietsshirt met lange mouwen en een Castelli Gabba jack.

Nu blijf ik echter allesbehalve droog in deze shirts. Na vijftig kilometer ik ben zelfs zo nat dat ik tijdens de koffie zit te bibberen van de kou en mijn lichaam het amper meer warm krijgt.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Is hier een oplossing voor? Extra lagen? Mesh shirts?

Alvast dank voor de tips!

Ik denk dat je teveel aan hebt. Ik fiets in het Gabba 2 shirt(met losse armstukken erbij) en een goede jas van Rogelli. Tot het vriespunt heb ik nergens last van. Trek ik echter een dun zweetshirt met col aan dan krijg ik de verschijnselen zoals jij omschrijft en blijft het vocht tussen de Gabba en het jasje zitten. Ik zou zeggen probeer eens zonder dat zweetshirt te fietsen en hoe het dan aanvoelt. Ik had voorheen altijd een katoenen T shirt eronder....was altijd zeiknat en zoals je zegt krijg je het dan snel steen koud.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 15 mar 2016 20:18

Dus jij doet een winddichte gabba onder een goede jas? daar begrijp ik helemaal niets van.
p.s van topicstarter horen we ook niets na 2 dagen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

kawouter
Forum-lid
Berichten: 842
Lid geworden op: 22 jun 2010 10:53
Locatie: Arnhem

kawouter 15 mar 2016 20:31

katoen houdt dan ook vooral vocht vast.

statusquooh
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 feb 2016 09:04

statusquooh 20 mar 2016 07:01

nijkie schreef:Dus jij doet een winddichte gabba onder een goede jas? daar begrijp ik helemaal niets van.
p.s van topicstarter horen we ook niets na 2 dagen.

Het werkt bij mij perfect. Dat Gabba shirt voert het zweet echt goed af. Nu wordt het tijd voor een open jasje erbij te dragen, anders wordt het te warm.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 20 mar 2016 07:27

Wat al eerder werd geadviseerd meerdere laagjes (min 3) aantrekken zoals van Craft. :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 21 mar 2016 11:18

statusquooh schreef:
nijkie schreef:Dus jij doet een winddichte gabba onder een goede jas? daar begrijp ik helemaal niets van.
p.s van topicstarter horen we ook niets na 2 dagen.

Het werkt bij mij perfect. Dat Gabba shirt voert het zweet echt goed af. Nu wordt het tijd voor een open jasje erbij te dragen, anders wordt het te warm.
Zelden zo'n bizar advies gelezen. Een Gabba die zweet goed af voert, dat is dan een andere Gabba dan die van mij...
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 21 mar 2016 12:05

Ja, en dan onderhand een open jasje eroverheen aan doen... Lekker flapperen zal dat.
Ik moet ook wel eens spelen met t ritsje van mijn shirt, of windbody, gelang het wat warmer wordt in de loop van de ochtend. Maar open jasjes.... ??
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jorisb
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 21 mar 2008 10:56

jorisb 21 mar 2016 13:08

Natuurlijk voert de Gabba het zweet goed af als je het vergelijkt met een katoenen shirt (dat neemt het vocht alleen op en voert niets af).
Meerdere dunne laagjes werkt het best. Daarbij wat eerder al is gezegd (heeft bij mij geholpen) als je de eerste paar km voelt alsof je te koud bent aangekleed, dan zit je redelijk goed qua kleding.

stansfield
Forum-lid
Berichten: 279
Lid geworden op: 14 okt 2010 18:10

stansfield 22 mar 2016 22:19

Iemand hier ook ervaring met merino ondershirts van bijvoorbeeld rapha of isadore? Lijkt mij wel erg lekker zitten. Maar ze zijn wel erg prijzig moet ik zeggen.

Gebruikersavatar
Avvocato
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 jun 2013 16:08

Gebruikersavatar Avvocato 23 mar 2016 00:49

Ik vind die van Isadore fijn maar ze krimpen wel vrij veel helaas. Je kunt ook bij Torm kijken die zijn iets goedkoper (GBP staat vrij gunstig geloof ik en anders even wachten op de Brexit ;))

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 23 mar 2016 18:41

stansfield schreef:Iemand hier ook ervaring met merino ondershirts van bijvoorbeeld rapha of isadore? Lijkt mij wel erg lekker zitten. Maar ze zijn wel erg prijzig moet ik zeggen.
Ik gebruik de rapha winter baselayer (merino) als tussenlaag. Dat bevalt erg goed. In de wnter is vooral de col erg fijn. Maar dat is erg persoonlijk. Zijn nu met 25% korting te krijgen. Zijn ze niet meer belachelijk duur maar nog maar erg duur :mrgreen:
o'7o

Plaats reactie