Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Oakley alternatief

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 14 mar 2016 17:31

de oakley lensen kwamen vroeger altijd als beste uit testen voor piloten.
maar ze scoren een stuk lager in duurzaamheid en dat is kennelijk nog steeds zo. Na 2 brillen overgestapt op Zeal Optics. Geweldige lensen, maar helaas tegenwoordig niet meer te krijgen in Europa.

Ik heb afgelopen herfst een Toppeak bril met 5 lensen gekocht. Daar gebruik ik er maar 3 van want de rode spiegel, groene spiegel en normale spiegel lensen lijken erg op elkaar. Dus heb ik meteen nog wat achter de hand als 1 van die lensen sneuvelen. Maar het belangrijkste is dat hij lekker op mijn hoofd zit.

Voor 55euro kan je niet direct een buil vallen, dus zou ik gewoon de Ekoi proberen.

Photochromatic werkt prima, maar niet voor als je een tunnel in rijdt. Het is vooral handig voor lange ritten met langzaam wisselende omstandigheden.

Dagobert
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2016 23:31

Dagobert 14 mar 2016 20:13

Rudy Project?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2373
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 14 mar 2016 22:15

Mijn ervaring is dat Oakley de beste brillen maakt. Pasvorm is voor een ieder uiteraard persoonlijk. Elke lens krast. Mijn 5 jaar oude witte radar is qua frame in showroom nieuwstaat. De irridiumlens is nu pas aan vervanging toe. Voor mij geen andere meer. Als prijs een bezwaar is, check marktplaats.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 15 mar 2016 00:18

Ik zweer ook bij Oakley. Mijn ervaring is dat de krassen vooral door verkeerd poetsen komen. Je moet het speciale Oakley doekje gebruiken, en ze adviseren hun cleaner, eens een setje gekocht, levenslang gratis refill in de Oakley store.
Dan blijven de lenzen wel goed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 mar 2016 07:31

loos schreef:Ik zweer ook bij Oakley. Mijn ervaring is dat de krassen vooral door verkeerd poetsen komen. Je moet het speciale Oakley doekje gebruiken, en ze adviseren hun cleaner, eens een setje gekocht, levenslang gratis refill in de Oakley store.
Dan blijven de lenzen wel goed.
Het ligt niet zozeer aan het speciale doekje maar of het doekje schoon is. Dit geld ook voor alle brillen. Gebruik altijd een schoon doekje zoals een thee doek.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2016 07:49

Een theedoek is veel groffer en daarnaast altijd wat vettig als het niet net uit de was is gekomen, niet mijn keuze.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 15 mar 2016 08:00

amclassic-fan schreef:Een theedoek is veel groffer en daarnaast altijd wat vettig als het niet net uit de was is gekomen, niet mijn keuze.
De meeste opticiens gebruiken 'schone' theedoeken. Als een speciaal brildoekje op de grond is gevallen dan is de kans groot dat er krassen op de glazen komen door het vuil. :winkthumb:
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 15 mar 2016 09:10

Zeker weinig brildragers hier...

Schone, zachte katoenen doek. Ik gebruik de oude hydrofiel luiers van de kids :)
Wassen zonder wasverzachter, dat is vette troep.
Druppeltje brillenpoets van de opticien. Ik doe al anderhalf jaar met een flesje van 2 euro (gewone en fietsbril).

En niet laten vallen. Daar houden brilletjes niet van :oops:

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mar 2016 09:57

Sha Kokken schreef:Zeker weinig brildragers hier...

Schone, zachte katoenen doek. Ik gebruik de oude hydrofiel luiers van de kids :)
Wassen zonder wasverzachter, dat is vette troep.
Druppeltje brillenpoets van de opticien. Ik doe al anderhalf jaar met een flesje van 2 euro (gewone en fietsbril).

En niet laten vallen. Daar houden brilletjes niet van :oops:
Ben brildrager, maar heb geen oude hydrofiel luiers.., want heb geen kids ;).

Ik weet dat katoen niet het beste is (shirtje, of theedoek). Nog slechter is keukenpapier natuurlijk. Maar met mijn dagelijkse bril doe ik toch makkelijk een jaar of 4 tot 6 met de glazen voordat ze echt te slecht zijn geworden. Tegen die tijd is de sterkte vaak alweer gewijzigd, of wil je een ander montuur voor de afwisseling.
Sportbril wordt wel vaak smeriger (zweet, vuil), maar gebruik je veel minder. Zoals eerder gezegd, pas na +/- 10 of 12 jaar mijn adidas glazen vervangen. En daarbij komen de meeste krassen dan toch omdat je de bril niet altijd draagt. En dus vervoert wordt, op tafel gekwakt wordt. In de helm gelegd wordt (met andere meuk).
Mijn stelling is dat de beschadigingen meer komen van dat werk, dan van het poetsen met een theedoek ipv een brillen of babyluier doekje.

Optie is natuurlijk om de bril altijd op je hoofd te hebben ;)
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
ProTon
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:02
Locatie: Hillegom

Gebruikersavatar ProTon 15 mar 2016 10:02

Zoals al eerder gezegt misschien de Adidas Evil Eye als alternatief voor een Oakley, ik ben er zeer tevreden over.

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 15 mar 2016 16:39

Lazer heeft ook mooie brillen voor niet al te veel geld.
Maak joe woar

DeletedUser05
Forum-lid
Berichten: 2285
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

DeletedUser05 15 mar 2016 20:50

Bedankt allemaal voor jullie reacties :winkthumb: :winkthumb:

Naar een paar dagen denken heb ik inmiddels mijn keuze gemaakt en heb ik uiteindelijk toch voor de Oakley Jawbreaker met photochromic glazen gekozen. Waarom photochromic en geen polarized: met de photochromic glazen kan ik de bril bij veel meer situaties gebruiken dan enkel in de volle zon. Vooral bij vroeg in de ochtend vertrekken of avondritten (vanwege de warmte) is het handig dat de bril donkerder/lichter wordt (iets wat ik in het verleden met glazen wisselen oploste).

Hé, waarom uiteindelijk toch weer een Oakley zul je denken?

De prijzen zijn stukken beter dan 3 jaar geleden (of de Racing Jacket is gewoon een veel duurder model geweest?) en na het vergelijken van veel modellen etc. kwam ik toch weer bij Oakley uit vanwege het design.
Ik zal de bril met iets meer zorg moeten behandelen en dan zal het wel goed gaan.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DeletedUser05 op 15 mar 2016 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie