Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Handschoenen voor kou en regen

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 08 jan 2018 12:27

Mijn review van de futurum winterhandschoenen:
https://www.futurumshop.nl/futurum-wint ... lack.phtml

Droge handen? Als je niet langer dan een uurtje of twee door de regen fietst blijven je handen acceptabel droog, daarna is het voorbij en worden je handen drijfnat en koud. Het vocht lijkt mooi af te parelen maar dringt op den duur toch tot diep in de handschoen.

Warme handen. Tussen de 0 en 5 graden van het zelfde laken een pak. In het begin warm genoeg maar na een tijdje na een uur of twee zit er toch vocht in vanwege zweet en je handen worden koud. Gaat de temperatuur richting vriespunt en heb je een koude wind, dan snijdt deze door de handschoenen heen en worden je vingertoppen ijskoud (zelfs met liners) Helse pijnen bij terugkomst als je handen weer opwarmen.

Grip: de grip werkt zolang het droog blijft. In natte omstandigheden is het net teflon.

Met andere woorden. voor mijn doeleinden totaal ongeschikt. Voor woon werk wellicht geschikt als je twee paar neemt, maar voor tochten van meer dan 60km in de winter een hel.

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 10 jan 2018 13:53

Ik heb ze teruggestuurd en wacht af. Als tijdelijke maatregel deze handschoenen mee:
http://www.ab-safety.eu/NL/product/view ... ocean.html

:p

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 12 jan 2018 13:46

Kleine update: deze week bij +2 tot -2 voldeden de Polaris handschoenen best goed. Bij -2 wel een paar dunne onderhandschoentjes eronder.
Mijn handen werden wel wat kouder na 20 minuten, maar 45 minuten (woon/werk) was goed te doen zonder nare verschijnselen.

Dus al met al: best OK, die handschoenen. Mijn tenen leken kouder...
I gotta warn you: I've got a compact and an 11-32 and I'm not afraid to use 'em!

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 12 jan 2018 14:09

fietsslak schreef: 12 jan 2018 13:46 Mijn tenen leken kouder...
Dat is het probleem van warme handen. Je andere lichaamsdelen vallen weer meer op. :lol:

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 13 jan 2018 13:33

Vandaag bij de dump geweest en een paar donkerblauwe legerwanten gehaald. Wind en Waterdicht en gevoerd voor slechts 12 euro. Met wat reflecterend tape heb ik ze ook nog veilig in het donker gemaakt :p

De pvc waterdichte werkhandschoenen werkten niet zo goed. De afkoeling zette niet echt door, maar isoleren deden ze voor geen meter, waardoor het koudegevoel bleef. Voor nat niet al te koud weer wellicht wel bruikbaar.

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 11 feb 2018 14:25

Voor het windsurfen bestaat zoiets tegen koude handen.
http://ianovated.co.uk

Ik vraag me af of zoiets voor het fietsen kan werken. Een paar slangetjes en een mondstuk door je kleding.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 feb 2018 01:26

opperhoofd schreef: 11 feb 2018 14:25 Voor het windsurfen bestaat zoiets tegen koude handen.
http://ianovated.co.uk

Ik vraag me af of zoiets voor het fietsen kan werken. Een paar slangetjes en een mondstuk door je kleding.
Om bij -20 te fietsen? Die paar keer ik ga rijden een eind onder nul , rij ik met skihandschoenen; warm genoeg. En anders voldoen de warmere fietshandschoenen.

Ivm dat systeem; je blaast je ademlucht op je handen. Bij een fietshandschoen die gesloten is, is het effect condensatie in de handschoen. Effect is dat de isolatie van de handschoen nat wordt en minder isoleert. Kan je zelf eens testen door in het handschoenen te blazen als het koud is . Je voelt de vochtigheid snel in de handschoenen.

En diegene die ik ken die echt bij -20 reden deden dat met gewone goede winterhandschoenen.

Walter

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15951
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 13 feb 2018 11:02

walter- schreef: 13 feb 2018 01:26...........;
En diegene die ik ken die echt bij -20 reden deden dat met gewone goede winterhandschoenen.

Walter
Ik ken echt niemand die bij -20° gaat fietsen. :roll:

Zelf heb ik onlangs de Castelli Estremo handschoenen aangeschaft.
De paar droge ritten bij een +1° tot +3° C van een 60 km die ik heb gereden met deze handschoenen, 1 x met en de andere keren zonder katoenen liners, waren goed te doen.
Ik heb de indruk dat het zelfs nog een klein beetje kouder zou mogen.
Totaal geen koude handen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 13 feb 2018 11:07

Lcsmet schreef: 13 feb 2018 11:02
walter- schreef: 13 feb 2018 01:26...........;
En diegene die ik ken die echt bij -20 reden deden dat met gewone goede winterhandschoenen.

Walter
Ik ken echt niemand die bij -20° gaat fietsen. :roll:

...
Finnen zijn sterke mensen....

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 13 feb 2018 11:08

en bar mits?
Afbeelding
makkelijk zelf maken van een oud/versleten/niet meer passend surfpak.

zoals walter hierboven,
echt koud? goretex wintersport wanten. met een binnen handschoen.
zelfs in de winter van 2010 had ik zweet vingertjes. enkel een duimpje die lastiger in te pakken is. belangrijk dat ze lang zijn en je polsen goed bedekken.

-20degC hmmm ander idee is: zoals een motorrijder/wintersporter, handschoenen met elektrische verwarm elementen erin.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 13 feb 2018 13:56

Vorige week bij -8 met van die lobster handschoenen van Gripgrab gereden, Waar je vingers in paren bij elkaar zitten voelen niet dik, maar waren warm genoeg, bij die temperatuur, Bij nog lagere temperaturen en natte koude omstandigheden goede ervaring met skihandschoenen met echte gore-tex heb wel duidelijk verschil gemerkt in het merk gore-tex en varianten van andere merken die toch gewoon minder zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 13 feb 2018 15:57

Ik heb nu een paar ritten gereden met lobster handschoenen van Craft, het eerste paar handschoenen waarbij ik geen koude handen meer heb bij temperaturen onder nul.
Voorheen altijd met vingerhandschoenen gereden en altijd koude klauwen.
Waterdichtheid heb ik nog niet kunnen testen, heb er wel een goed gevoel bij! ;)

Plaats reactie