Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

De nieuwste innovatie op het gebied van racefietsbrillen

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 02 feb 2016 21:09

Afgelopen jaar hoorde ik op de radio een ondernemer praten over het nieuwste van het nieuwste op het gebied van fietsbrillen. Meekleurende glazen, maar dan in een fractie van een seconde. Andy Schleck was gestrikt als ambassadeur en hij voorspelde dat binnen twee jaar het hele peloton hiermee rijdt (zou ik ook zeggen als ik ambassadeur was ;-) ). 'Die moet ik hebben', dacht ik gelijk. En toen ik vorige maand jarig was en wat geld gekregen had zocht ik naar een goede bestemming. Dat het iets met fietsen te maken had stond wel vast, maar wat? Toen schoot me die uitzending te binnen en begon driftig op internet te zoeken of het al te koop was. En ja hoor, ik belandde al snel op de volgende website: https://www.indiegogo.com/projects/ctrl ... ng-glasses#/.

Ik heb hem gauw besteld voordat ik er spijt van zou krijgen en nu is het wachten op de levering. Dat kan helaas nog wel even duren, maar binnen een week of 6-8 na bestelling moet ik hem wel op de mat hebben liggen. Het is me dubbel en dwars waard. Tenminste als het geleverde product zijn hoge verwachtingen waarmaakt.

Ik vind de innovatie in ieder geval wel bijzonder, want het is altijd klooien met de juiste brillenglazen. Ook afdalingen in alpentunnels zijn niet altijd risicoloos met de bestaande brillen. Tja, of je daar 200 euro voor wil neertellen is aan eenieder om dat te beslissen. Ik ben in ieder geval benieuwd.... Wordt vervolgd.

Ik ben nieuwsgierig wat jullie ervan vinden.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 02 feb 2016 21:44

Nieuw systeem, maar meekleurende glazen bestaan al aardig lang, minimaal 10 jaar ? Maar dit zal supersnel werken, want dat was soms wel nadeel, al verschilde dat per merk (generatie)

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 02 feb 2016 22:47

Uvex heeft ook zo'n bril, techniek komt van dezelfde club (AlphaMicron): http://www.uvex-sports.com/en/cycling/c ... ck-carbon/

Lijkt gewoon uit voorraad leverbaar.

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 02 feb 2016 23:01

Leuk en interessant!

Maar wat als je batterij op is?

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 03 feb 2016 01:01

kopjethee schreef:Leuk en interessant!

Maar wat als je batterij op is?
Nieuw batterijtje plaatsen ;-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

mrcl
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 21 mar 2010 19:51

mrcl 03 feb 2016 11:32

Mooie bril, ben benieuwd naar je ervaring. Ben zelf wel tevreden met mijn Tifosi Slip Fototec met meekleurende glazen voor 'slechts' acht tientjes, maar nog geen ervaring met bijv. afdalingen met donkere tunneltjes.

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 feb 2016 22:24

Ik ben ook benieuwd. Hou je op de hoogte.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 566
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 03 feb 2016 22:59

body schreef:
kopjethee schreef:Leuk en interessant!

Maar wat als je batterij op is?
Nieuw batterijtje plaatsen ;-)
Haha,tijdens het gebruik bedoel ik.
Word de bril dan de donkerste of lichtste stand?

yellow1978
Forum-lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 20 mei 2010 18:19

yellow1978 06 feb 2016 08:07

Het is ook nog een mooie bril. Ik ben ook zeker benieuwd naar jouw ervaring.
Specialized Tarmac Pro
Specialized Venge Pro

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1684
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 29 mei 2016 10:50

Een paar weken gelden lag hij toch echt eindelijk op de mat, de CTRL One zonnebril. Als de levensduur vergelijkbaar is met de levertijd dan heb ik een topaankoop gedaan ;-) Maar goed, je gaat in zee met een hippe startup die zijn geld voor een belangrijk deel binnenkrijgt middels crowdfunding. Dan kun je dit wel een beetje verwachten. Wel werden de kopers tussentijds netjes geïnformeerd over het moment van shipping.

Nu over de bril zelf. Ik ben er blij mee. Hij doet wat beloofd is. Er zijn 2 standen, zonwerend en transparant. Hiertussen kun je wisselen. Dit kan zowel automatisch als handmatig.
Er zit slechts 1 knopje op, waarmee je alles bedient:
- Wisselen automatische/handmatige bediening.
- Wisselen zonwerend/transparant (op handmatige stand).
- Instellen wisselmoment zonwerend/transparant (als je de fabrieksinstelling niet goed vindt).
- Terugzetten fabrieksinstellingen.

Alles werkt op een batterijtje waarvan de fabrikant aanraadt om deze voor elke rit op te laden. Dat lijkt me wat overdreven. Het is nog even uitzoeken hoe vaak ik hem moet opladen.

Verder werkt het perfect. Ik heb hem gewoon op automatisch staan met de fabrieksinstellingen. Als het donker wordt, bv onder een viaduct, wisselt de bril direct in een fractie van een seconde naar transparant. En dat gebeurt omgekeerd ook als ik er weer uit rij. Ik moet nog even ondervinden hoe hij het doet wanneer de zon 's avonds onder gaat. Dat heb ik nog niet getest.
Maar tot nu toe ben ik tevreden met de aankoop :like:
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 29 mei 2016 11:35

Top, en op zich valt de wachttijd wel mee. :) Met zulke projecten kan het soms ook een jaar of langer duren.
Maar ik zie voor deze techniek wel potentie om op een gegeven moment na doorontwikkeling ook je fietscomputer te kunnen koppelen zodat wat standaardgegevens constant in een ooghoek te zien zijn.

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 29 mei 2016 18:59

Ziet er goed uit zeg, zeker die Andy Schleck versie. En een oplossing voor brildragers.

Ik moet de penningmeester maar eens lief aankijken ;)

Plaats reactie