Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

juiste fietsbroek bij regen, kou (en wind)

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 sep 2015 01:37

Ik wil deze winter graag flink doorfietsen. Ik bezit inmiddels voor mijn bovenlichaam alle kleding om me tegen regen en kou te wapenen. Qua fietsbroek(en) moet ik nog een slag maken. Gaarne advies over wat aan te schaffen:

- lange winterfietsbroek mét zeem (nadeel wellicht: erg duur indien uitstekende kwaliteit)
- waterdichte korte broek (castelli nanoflex, sportful norain o.i.d.) met waterdichte beenstukken. Nadeel: 1 laag dus wellicht (te) koud?)
- lange waterdichte fietsbroek zonder zeem om over bibshort aan te trekken (bestaat dat??)
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 26 sep 2015 06:46, 1 keer totaal gewijzigd.

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 26 sep 2015 06:23

Wat voor mij goed werkt, is bescherming tegen kou middels een winterbroek van AGU (lange broek met zeem en vooral windstopper op de knie) en uierzalf en bescherming tegen nat middels een spatbord.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 26 sep 2015 09:29

Waterdicht is alleen een regenpak waterafstotend bedoel je neem ik aan.
Wat ik doe is korte broek beenstukken en lange broek zonder zeem.
Echter ik weet niet of een lange waterafstotende broek zonder zeem verkrijgbaar is.
BijMantel zal je al gekeken hebben neem ik aan.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

donarrie
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 19 apr 2013 19:50

donarrie 26 sep 2015 09:30

Lange broek met zeem werkt niet echt lekker voor mij, meerdere geprobeerd maar trekt altijd ergens waardoor de zeem minder goed aansluit.. Korte broek en een lange broek met windstopper (knie-heup) is perfect voor temperatuur en nattigheid.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 26 sep 2015 11:33

Tot een graad of vijf rijd ik met een sportful fiandre no rain bibshort, met ...... no rain beenstukken. Als het onder de vijf graden wordt, dan ga ik over op een winterbroek. Maar dat stel ik liefst zo lang mogelijk uit, omdat ik een lange winterbroek veel minder prettig vind zitten dan een bib met beenstukken.

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 26 sep 2015 11:48

Castelli & Sportful hebben ook een lange broek met norain/nanoflex stof.

nr071
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 08 sep 2010 22:26

nr071 26 sep 2015 12:31

De Castelli is erg goed (maar bij veel regen wordt je ook nat), maar de zeem moet je liggen. Wind is meestal een groter probleem dan water.

Ik zou het zoeken in een goede broek zonder zeem (ben zelf dik tevreden over mijn exemplaar van Rapha), dan hoef je je niet te bekreunen om de zeem en je bent wat flexibeler in je keuze (en je hebt een extra laagje). Als je de smaak van het fietsen in "slecht" weer te pakken hebt, kun je je garderobe altijd nog uitbreiden.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 26 sep 2015 15:13

illusie van helemaal waterdicht heb ik inderdaad niet.
kom zoals anderen al aangeven toch telkens weer bij Sportful No Rain serie of Castelli Nanoflex uit
kom beide echt niet zonder zeem tegen volgens mij, misschien toch de Castelli serie maar eens nader bekijken (heb een Sportful Tour bibshort, maar met die zeem ben ik nooit vrienden geworden)
Laatst gewijzigd door monsieurpinot op 26 sep 2015 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15822
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 sep 2015 15:32

Santini heeft een korte broek die iets dikker is dan hun zomerbroeken.
Er zullen nog wel merken zijn die dit hebben.

Ik rijd in de winter, als het niet regent, met een lange broek in Roubaix stof met zeem.
Werkt voor mij perfect.

En als het regent en erg koud is blijf ik meestal gewoon thuis :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 26 sep 2015 20:04

Ik fiets toch liever met een lange broek over de korte fietsbroek. Geeft toch wat meer warmte in de liezen, maar dat is uiteraard persoonlijk. Ik heb een broek van Craft met windstopper aan de voorzijde van de benen en de borst. Wordt niet specifiek als fietsbroek verkocht, maar als buitensportbroek ook voor schaatsen. Kan 'm op internet zo snel niet vinden, maar gekocht bij Kaptein in Amsterdam. [edit: typo]
Laatst gewijzigd door Helen op 27 sep 2015 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 26 sep 2015 21:52

Heb een Pearl Izumi Amfib lange broek zonder zeem. Warm en waterafstotend. Ideaal voor gebruik in de winter bij eencijferige temparaturen aan beide zijden van de 0.
Real men wear blûk!!! Marcel

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 26 sep 2015 22:46

Nanoflex broek is leuk voor het idee, maar bij je zeem houdt dit niets tegen.
En je benen zelf maakt weinig uit dat het beetje nat wordt, zolang de broek strak zit.

Ik heb zelf een Castelli Sorpasso broek voor als het echt koud is.
Als het regent had (maatje te groot inmiddels/versleten) ik een Castelli Nanoflex 3/4 broek (met eventueel beenstukken eronder als het koud is)
Sinds kort heb ik een Rapha 3/4 broek, die heeft bij zeem waterdicht spul zitten, zeem wordt gewoon niet nat :)

Plaats reactie