Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Maat fietsschoen (fizik)

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 03 sep 2015 22:09

Hallo,

Ik heb de FIZIK R5 Race Fietsschoen Black gekocht bij cyclewear.eu in maat 46. Maar ik twijfel over de maat, ik heb ongeveer een halve centimeter over. Wat adviseren jullie om een maat groter te nemen of is een halve centimer voldoende? het is voor mij de eerste keer dat ik met raceschoenen ga rijden dus ik weet niet of een halve centimeter voldoende is of dat je dan met je tenen tegen de voorkant aandrukt. is het beter om een centimer over te hebben of niet?
Het probleem is als ik nog een maat groter neem het boven op de voet wel erg wijd word ben ik bang.

Ik hoop dat jullie hier mij in kunnen adviseren

Met vriendelijke groet,

Marcel Bisschop

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15826
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 03 sep 2015 23:03

Zitten de schoenen goed?
Een halve cm is volgens mij in orde.

Ik heb de R 3 en R 1, voor mij zitten deze als gegoten.
I know myself like no one else
Nothing to defend

gene
Forum-lid
Berichten: 2008
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 04 sep 2015 02:08

Mijn ervaring is dat een halve cm vooraan te weinig is.
Schoenen koop je ook best in een winkel waar je voldoende kunt passen.

joepie
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2007 12:33

joepie 04 sep 2015 08:48

Een halve cm lijkt mij al wat ruim. Je moet voorkomen dat je in je schoen gaat schuiven. Zelf heb ik iets minder ruimte en dat bevalt goed. Als je nu een halve cm hebt, dan is een maat grote echt te ruim volgens mij. Je maakr andere beweging dan met lopen, is dus niet helemaal te vergelijken met maatvoering gewone schoen.

Lekker gaan fietsen met die schoenen zou ik zeggen

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 04 sep 2015 09:23

het probleem is dat ik bang dat als ik druk op de schoen zet ik op een gegeven moment met mijn teen tegen de voorkant aandruk, of heb je daar geen last van als je fietst?

ze zijn vooraan redelijk smal, heb dan wel een beetje dat ik met mijn grote teen tegen de zijkant aanzit

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 04 sep 2015 10:05

In dat geval zijn ze te smal voor jouw voeten. Volgens mij horen schoenen niet aan de zijkant te knellen. Heb zelf Spiuks. Deze zitten als een paar sokken om mijn voeten. Geen zere voeten tot nu toe. Met fietsen geen last. Gewoon van voren af aan aansnoeren ( niet te strak natuurlijk).

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Moderator
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 sep 2015 16:51

wat is je normale maat dan? ik heb de R3's (maar nog niet meegefietst moet ik zeggen) maat 44, normale maat 43

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 04 sep 2015 19:23

lastige, mijn schoenen zijn iets te groot. Heb zelf maat 40 en toen 42 gekocht omdat iemand vertelde dat je altijd 2 maten groter moet kopen ivm voeten die uitzetten in hitte en zware tochten. Heb er niet echt veel last van overigens, maar maatje kleiner was denk ik geen probleem geweest.

heb je er al mee gefietst ? dan voel je het meestal wel

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 04 sep 2015 19:51

monsieurpinot schreef:wat is je normale maat dan? ik heb de R3's (maar nog niet meegefietst moet ik zeggen) maat 44, normale maat 43
Mij normale maat is maat 45/46, ik heb nu nog een maat 47 bij besteld om te passen.

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 04 sep 2015 19:53

bever schreef:lastige, mijn schoenen zijn iets te groot. Heb zelf maat 40 en toen 42 gekocht omdat iemand vertelde dat je altijd 2 maten groter moet kopen ivm voeten die uitzetten in hitte en zware tochten. Heb er niet echt veel last van overigens, maar maatje kleiner was denk ik geen probleem geweest.

heb je er al mee gefietst ? dan voel je het meestal wel
Heb toch maar een maat 47 bijbesteld, als ik rechtop sta kom ik net niet tegen de voorkant.
nee ik heb er nog niet mee gefietst, omdat ik ze dan niet meer kan retourneren.

bever
Forum-lid
Berichten: 2103
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 04 sep 2015 19:56

MarcelB1 schreef:
bever schreef:lastige, mijn schoenen zijn iets te groot. Heb zelf maat 40 en toen 42 gekocht omdat iemand vertelde dat je altijd 2 maten groter moet kopen ivm voeten die uitzetten in hitte en zware tochten. Heb er niet echt veel last van overigens, maar maatje kleiner was denk ik geen probleem geweest.

heb je er al mee gefietst ? dan voel je het meestal wel
Heb toch maar een maat 47 bijbesteld, als ik rechtop sta kom ik net niet tegen de voorkant.
nee ik heb er nog niet mee gefietst, omdat ik ze dan niet meer kan retourneren.
mwoa.....kort rondje in droog weer hoeft geen gebruikerssporen op te leveren hoor :)

Plaats reactie