Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

MTB / Race schoenen

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 13 aug 2015 20:28

Ik zit er aan te denken om met SPD (SL) te gaan rijden, nu zie ik dat sommige mensen met MTB schoenen rijden, welke voordelen heeft dat, ik weet dat je daar beter op kunt lopen omdat de schoenplaatjes minder snel slijten maar heeft het ook nog andere voor/nadelen?

Slijten die schoenplaatjes snel?

Wat is het beste om te nemen SPD of SPD SL?

Mvg,

Marcel

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7924
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 aug 2015 17:44

De laatste vraag bevat vele variabelen. Die moet jij beantwoorden. SPD is tweezijdig. Plaatjes verslijten bijna niet, indien ze wegvallen in een ruimte in je zool. En anders heel langzaam. Ander voordeel: bij wegopbreking, kun je doorlopen en gewoon weer inklikken.

Gebruikersavatar
opafiets
Forum-lid
Berichten: 626
Lid geworden op: 13 aug 2008 00:14

Gebruikersavatar opafiets 14 aug 2015 18:28

Er bestaan trouwens ook raceschoenen waar beide types onder passen.
( plaatjes liggen dan niet verzonken).
Kun je evt nog overstappen op een ander type..
.................

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 14 aug 2015 18:33

Het is maar net wat je wil... Als je gewoon fietst hebben SPD's geen voordeel t.o.v. SPD-SL, alleen maar nadelen. Als je graag af en toe loopt wel dan hebben SPD's wel voordeel... Die kunststof SPD-SL plaatjes slijten best hard als je er veel op gaat lopen.

Overigens heb ik jaren met mijn mtb-schoenen op mijn racefiets gefietst met de SPD-A520 en SPD-A600 pedalen... Die klikken maar aan een kant en zien er wat minder lomp uit dan mountainbike SPD pedalen (die wel aan 2 kanten klikken). Dus SPD hoeft niet vanzelfsprekend 2-zijdig te zijn.

Over het algemeen zijn SPD-SL schoenen wat stijver dan SPD schoenen (uitzonderingen daar gelaten. Want mijn Shimano R315s zijn echt wel een stuk stijver dan mijn Northwave Extreme schoenen, terwijl die niet echt slap zijn...

Overigens zag ik dat Robert Gesink van de week met SPD-SL had gemountainbiked op zijn nieuwe Bianchi.... :lol:

Afbeelding

Iets wat Sagan ook al een tijdje terug deed... :)

Dus inderdaad is het maar net wat je wil en fijn vind en hoe je pedalen/schoenen gaat gebruiken... ;). Aan beide systemen kun je in principe makkelijk gaan wennen. Met SPD zit je misschien wel een fractie losser... Voor SPD-SL heb je wel ook een aantal type plaatjes voor juist iets minder bewegingsvrijheid dan de standaard gele plaatjes.

kogelenberg
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 nov 2012 22:36

kogelenberg 14 aug 2015 23:00

Ik fietste met spd op beide fietsen. Ben toch net voor spd Sl gegaan op de racefiets. Eigenlijk alleen maar omdat de schoen die ik wilde voor de helft van de prijs waren (rijdt sidi dragon op de mtb en sidi ergo op race). Beiden Carbon zolen. Dat is echt superfijn. Geen drukpunten etc. Mijn ervaring tot nu toe. Spd Sl voelt iets stabieler (gele plaatjes) dan spd. Lopen op spd Sl gaat vrij goed maar veel minder dan op spd. Inklikken echter is echt lastiger. Op de mtb ben ik gewend om bergop op de fiets te springen en in te klikken, trappen is raak. Dat is met spd Sl echt wel anders. Eenzijdig inklikken en echt even zoeken.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 aug 2015 12:25

Als je nieuw begint maakt het misschien niet zoveel uit... En fietst elk kliksysteem beter dan met wat je gewend was. Sinds 1994 fiets ik al met SPD, vandaar dat ik er op de racefiets ook mee ging fietsen... Toen ik 2 jaar geleden overstapte naar SPD-SL op de racefiets voelde dat wel fijner aan met fietsen... (met lopen alleen dus niet, maar lopen heeft niets met fietsen te maken... ;)). Stukjes lopen met SPD-SL plaatsjes gaat best, maar daar zijn racefietsschoenen eigenlijk niet voor bedoeld.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15963
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 15 aug 2015 12:39

MarcelB1 schreef:Ik zit er aan te denken om met SPD (SL) te gaan rijden, nu zie ik dat sommige mensen met MTB schoenen rijden, welke voordelen heeft dat, ik weet dat je daar beter op kunt lopen omdat de schoenplaatjes minder snel slijten maar heeft het ook nog andere voor/nadelen?

Slijten die schoenplaatjes snel?

Wat is het beste om te nemen SPD of SPD SL?

Mvg,

Marcel
Even een andere optie:
Waarom geen Time RXS pedalen?
Schoenplaatjes gaan, in tegenstelling tot Look of SPD-SL plaatjes, ook een eeuwigheid mee.
I know myself like no one else
Nothing to defend

MarcelB1
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2015 19:54

MarcelB1 26 aug 2015 16:40

bedankt voor de tips en info, ik denk toch dat ik maar voor SPD SL ga.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 aug 2015 10:57

MarcelB1 schreef:bedankt voor de tips en info, ik denk toch dat ik maar voor SPD SL ga.
Als je geen moeilijke benen hebt ga je daar zeker geen spijt van krijgen... Voor mij alleen nog in de winter (met mijn mtb-winterschoenen) spd op de racefiets...

Plaats reactie