Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Chamois creme

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 27 mei 2015 14:26

Hallo allemaal.
Misschien kunnen jullie er iets over zeggen...

Ik lees wel eens dat chamois creme (hoe spreek je dat eigenlijk uit?? 'gaamojs of sjamwa of...???) de wrijving kan verminderen en de rit comfortabeler maakt.
Nu vraag ik me af, alle producenten van zemen claimen dat hun zeem poreus is en dus ademend, maar als je creme gebruikt en dan je fietsbroek aantrekt, dan gaat de creme toch in de zeem zitten en is 'ie helemaal niet meer ademend??
Wat is jullie ervaring eigenlijk met zo'n creme? Werkt het echt?

Alvast bedankt,
Sander.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 27 mei 2015 14:55

Ik heb zo'n potje Assos creme en gebruik dat bij lange ritten of warm weer. Of als ik clubkleding aan heb (daar zit namelijk een slecht zeem in). Het voordeel van die creme is dat het er makkelijk uitwast. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld uierzalf.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 27 mei 2015 15:19

tommeke14 schreef:Ik heb zo'n potje Assos creme en gebruik dat bij lange ritten of warm weer. Of als ik clubkleding aan heb (daar zit namelijk een slecht zeem in). Het voordeel van die creme is dat het er makkelijk uitwast. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld uierzalf.
Ik heb dezelfde ervaring. Uierzalf en ook de chamois van Born, kunnen nog wel eens de zeem, volsmeren en er niet meer goed uitgaan. Die van Assos en volgens mij sixtus, zijn beter uit te wassen. Ik merk duidelijk dat mijn huid minder te lijden heeft, beperk het gebruik tot lange training (+3 uur) en wedstrijden.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 27 mei 2015 15:46

De bedoeling van die creme is dat je huid minder gevoelig wordt voor wrijving. Dat hoeft geen dikke laag creme te zijn waardoor je zeem smerig wordt. Ik gebruik spul van Sportsbalm en heb nog nooit problemen gehad met een (te) vette zeem.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5576
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 27 mei 2015 20:21

tommeke14 schreef:Ik heb zo'n potje Assos creme en gebruik dat bij lange ritten of warm weer. Of als ik clubkleding aan heb (daar zit namelijk een slecht zeem in). Het voordeel van die creme is dat het er makkelijk uitwast. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld uierzalf.
Je moet ook geen uierzalf gebruiken, maar creme.
Werkt voor mij prima, bij lange ritten of meerdaagse een klein beetje met de vinger aan de binnenkant van de liezen smeren, en natuurlijk niet op de zeem.

Pot van een euro, bij de Euroknaller, prima spulletje. ;)
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Jaeger
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 jan 2012 21:49

Jaeger 27 mei 2015 22:10

Vorig jaar begonnen met gebruiken omdat ik Tour for Life (8 dagen 1200 km) ging rijden en dacht het daar nodig te hebben. Vond het tijdens lange trainingsritten op zich wel prettig..
Tijdens de tour na 4 dagen toch flinke zadelpijn (huid kapot ja..., net als tientallen andere deelnemers).
Mogelijk was het verstandiger om verschillende broeken te dragen, we hadden nu van één merk drie broeken p.p. mee maar dan zit je wel elke dag op dezelfde zeem met precies dezelfde drukpunten.

Volgens de EHBO mensen is het gebruik van elke creme af te raden want het maakt de huid juist 'week' waardoor het makkelijker kapot gaat.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8528
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 mei 2015 08:18

Klein beetje sudo crème bij de zitbotjes broek moet goed strak zitten ivm wrijving waardoor vaak de huid gaar irriteren.
Ook na de rit klein beetje sudo crème.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 29 mei 2015 17:34

Jaeger schreef:Volgens de EHBO mensen is het gebruik van elke creme af te raden want het maakt de huid juist 'week' waardoor het makkelijker kapot gaat.
Is dit waar wat de EHBOérs zeggen? Is het alleen maar Marketing die creme??

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mei 2015 18:40

Ik gebruik bijna voor elke rit de creme van Assos.
Bij deze winkel te koop voor 11 Euro.
I know myself like no one else
Nothing to defend

svdveen
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 26 mar 2008 12:20

svdveen 29 mei 2015 18:57

Lcsmet schreef:Ik gebruik bijna voor elke rit de creme van Assos.
Bij deze winkel te koop voor 11 Euro.
Wat is het verschil als je de crème een keer niet gebruikt? En heb je het idee dat dat een echt verschil is en niet alleen een soort placebo effect?

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mei 2015 19:03

svdveen schreef:
Lcsmet schreef:Ik gebruik bijna voor elke rit de creme van Assos.
Bij deze winkel te koop voor 11 Euro.
Wat is het verschil als je de crème een keer niet gebruikt? En heb je het idee dat dat een echt verschil is en niet alleen een soort placebo effect?
Geen idee, ik gebruik deze bijna altijd, enkel voor erg korte ritjes bij goed weer niet, en heb nooit last.
Ik ga niet experimenteren om dan achteraf tot de vaststelling te komen "had ik maar".
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
MarcFaFo
Forum-lid
Berichten: 1533
Lid geworden op: 30 sep 2012 20:39

Gebruikersavatar MarcFaFo 29 mei 2015 22:02

Ik gebruik morgan blue solid, wanneer ik dit niet gebruik merk bij tochten van 50km plus dat de huid meer geïrriteerd is. Dicht zitten van het zeem merk ik dus niet.
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.

Plaats reactie