Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Broek: zoveel keuze, wat te kiezen?

PetiK
Forum-lid
Berichten: 147
Lid geworden op: 31 mar 2015 13:03

PetiK 17 apr 2015 14:58

Ik ben vorig jaar begonnen met racefietsen. Tweedehandsje gekocht, en via internet en winkels als Decathlon voor vrij weinig geld een compleet pakket kleding en accessoires bij elkaar gesprokkeld. Voor de echte beginner die ik was was dit ruim voldoende.

Het fietsen bevalt me uitstekend. Fiets is inmiddels omgeruild voor een nieuwe, flinke upgrade. Ook is de intensiteit waarmee ik fiets flink opgeschroefd. Ritten van meer dan 120 km zijn geen uitzondering meer en kom gemiddeld aan ca. 3 ritten per week van minimaal 50km.

En je raadt het al: die goedkope fietsbroeken voldoen dus niet meer (duurste was 2 tientjes). Begin steeds vaker last te krijgen van zadelpijn, en zit eigenlijk continu te schuiven op mijn zadel, zeem dan weer omhoog, dan weer omlaag te trekken. Voor een langere rit zie ik me vaak genoodzaakt er twee over elkaar aan te trekken omdat het anders gewoon niet te doen is. Lijkt me niet echt de bedoeling. Tijd voor een goede broek dus.

En daar loop ik even vast. Ik heb mijn budget vastgesteld op ongeveer 80 tot 100 euro. Afhankelijk van de antwoorden op mijn vragen misschien een paar tientjes meer.

Mijn belangrijkste eisen zijn: moet goed zitten en blijven zitten ook tijdens lange ritten (>4 uur), korte broek met bretels met een uitstekende zeem. Ik ben niet de dikste (1,89m en 70 kg) en heb met normale kleding en met sportkleding in het bijzonder altijd snel het probleem dat het te wijd zit, dan wel te kort is.

Ik kom via internet uit bij de volgende opties maar kan niet kiezen. Wie kan mij helpen?
- Sportful Grupetto Classic
- Castelli Velocissimo/Volo/Aero
- Andere opties?

Wat betreft Castelli: ik begrijp dat ik daar eigenlijk niet fout mee kan gaan. Maar hoeveel betaal ik dan voor dat merkje? Als ik bijv. een Castelli van 100e koop of een Sportful van 100e, wat is dan de betere broek? En qua zeem, de X2 zeem is flink duurder maar lees regelmatig dat de KISS zeem eigenlijk minstens net zo goed is? Hoe groot is het verschil met de goedkopere versies van Castelli of Sportful, bijvoorbeeld de Sportful Giro of de Castelli Evoluzione?

En hoelang doe je eigenlijk met een broek bij zeg 2 á 3 ritten per week? Als ik er 10 jaar mee doe ben ik bij wijze van spreken best bereid een paar tientjes meer voor uit te geven ;)

Alvast bedankt

Berrie50
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 09 jun 2011 12:32

Berrie50 17 apr 2015 15:54

Castelli en Sportful heb ik persoonlijk geen ervaring mee.Maar zijn prima fietsbroeken lees ik hier.Hoelang je met een fietsbroek doet is met jaren niet te zeggen, en ook niet zo belangrijk.Belangrijker is dat ie lekker en comfortabel zit.

Zelf heb ik drie Assos korte broeken waar ik erg content mee ben.
Twee zomer en een winter broek.Winterbroek van roubaix stof.
Met beenstukken kan ik dan combineren.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 17 apr 2015 16:03

Niets zo persoonlijk als een broek, prijs zegt helemaal niets!
Sommige rijden zonder problemen met een broek van de Aldi en andere klagen over een Assos.
Niet iedereen is het zelfde gebouwd, met de zaak sponsor pakjes geregeld, soms zit de pijp net boven de knie en bij een ander lijkt het net een gekrompen zwembroek. Om maar een detail te noemen.
De een vind het helemaal geweldig zitten en wil nog een broekje en een andere klaagt.
Passen en uitproberen zou ik zeggen.
succes,

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 apr 2015 16:05

Bij Castelli kun je het beste voor broeken met de progetto X2 zeem gaan bij langere ritten, de Kiss zeem kan daar niet aan tippen.
Ik heb ze beiden en de progetto X2 zeem is veruit favoriet.
Laatst gewijzigd door scottpch op 18 apr 2015 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 apr 2015 16:50

Ik rijd de langere afstanden met name met Assos broeken. De Uno zit wat "losser" dan de mille. De zeem is heerlijk.
Overigens lees ik ook dat je schuift over je zadel: dat hoeft helemaal niets te maken te hebben met je zeem. Je zou eventueel ook wat aan je zadelstand moeten doen en core stability training is ook een aanrader voor de lange afstand liefhebber.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Speedline
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 mei 2013 14:55

Speedline 17 apr 2015 17:42

Eentje die past en lekker zit, ook na 100km.
Klinkt misschien simpel, maar een broek is zo persoonlijk.

De assos s5 zat perfect voor alle soorten ritten maar de s7 gebruik ik alleen voor de korte ritten tot 50km, niet mijn broek.
Sinds kort een castelli met een x2 zeem, zit perfect voor mij voor alle soorten ritten.
Misschien is het volgend seizoen weer anders.......

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 17 apr 2015 19:43

Inderdaad Castelli met Progetto X2 zeem (de Free aero bib) of Assos met lange afstand zeem (S7 Cento)
Ik heb ze beiden en ze zijn uitstekend.
Asso is duurzamer, maar valt voor jou boven budget.
Afbeelding

peter1981
Forum-lid
Berichten: 3135
Lid geworden op: 27 feb 2010 00:39
Locatie: Heerlen

peter1981 17 apr 2015 21:07

stukje duurder wellicht maar de bodypaint van Castelli is toch wel de beste broek die ik heb
kost bij Salden met gold card korting 150euro teminste vorig jaar
Koop binnenkort denk ik eens een goedkopere Castelli broek aangezien ik nog wel 1 of 2 broeken erbij kan hebben

Zal dan het type eronder zijn
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 apr 2015 21:29

Ik wil toch graag even de pr.r prima broek van Vermarc onder de aandacht brengen. Kost ongeveer 85 euro. En bevalt mij (ik weet, persoonlijk...) beter dan bijv. de castellis met progetto zeem.

Bijv. hier: http://www.vaneyckstore.be/nl/p/broek-vermarc-prima-z-b

henk1964
Forum-lid
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 dec 2013 10:33

henk1964 18 apr 2015 07:40

Hier nog een tevreden gebruiker van Vermarc broeken. Daarnaast heb ik ook Castelli en Sportful, welke mij overigens ook goed zitten. Gisteren nog 230 km gefietst met een 3/4 broek van Castelli met een Kiss3 zeem. Ging prima. Dit zijn wel de drie merken waartoe ik mij beperk wat fietsbroeken betreft. Maar zoals iedereen tercht zegt: dit is allemaal erg persoonlijk en afhankelijk van je lichaamsbouw, houding op de fiets (zit je diep of meer rechtop?) en natuurlijk je smaak. Het moet er natuurlijk ook nog leuk uitzien, toch?
Carrera Veleno evo: Sram Red, CSC 50mm
Winspace SLC 2.0: Sram Red/Force, Mavic Cosmic 45mm

Gebruikersavatar
RobiOne
Forum-lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 jun 2012 09:45

Gebruikersavatar RobiOne 18 apr 2015 08:04

Hier ook naar alle tevredenheid Vermarc (fietskleding van mijn werkgever). Model Strada sinds een paar maanden. Erg goede pasvorm, fijn materiaal en goede zeem (rood, lange afstand).

Tom-s
Forum-lid
Berichten: 277
Lid geworden op: 27 jan 2013 10:15
Locatie: Leuven

Tom-s 18 apr 2015 08:25

Prijs kwaliteit zit je het best bij Vermarc denk ik (rode zeem).
Voor 60€ heb je een broek met het rode zeemvel.
Niet voor niets de meest populaire broek bij Van Eyck: http://www.vaneyckstore.be/nl/p/vermarc ... tels-zwart

Plaats reactie