Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

zeem / broekenvet

harmen2
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:40

harmen2 10 mei 2011 12:56

Ik heb een fietsbroek van AGU en de zeem is na verloop van tijd 'droog' geworden. Kan ik dit comfortabeler maken door te smeren met broekvet?

Wat kan ik gebruiken? Uierzalf of hebben jullie andere adviezen? En dan de vraag waar moet ik smeren? Op de zeem of mijn zitvlak?

Bedankt voor jullie hulp.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 mei 2011 13:39

Ik zou overwegen om een nieuwe broek te kopen. Broekenvet van Assos is erg goed, maar ook best prijzig. Ik gebruik zelf regelmatig een grote klodder uierzalf.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

harmen2
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:40

harmen2 10 mei 2011 13:58

Het is ook niet mijn enige broek, maar wil hem wel nog graag gebruiken.

Waar smeer je uierzalf?

soriyu
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:41

soriyu 10 mei 2011 21:54

uierzalf kan maar is niet echt ontworpen als broekvet. is voor mij een laatste optie.
ik heb tot nu toe assos gebruikt en ben daar zeer content over. ik gebruik een stevige lik van 2 vingers tussen a@us en b@lzak en bovenin bij de liezen.

voor een hele lange dag smeer ik een goede laag over de complete zeem.
uitproberen hoeveel je nodig hebt. beetje fris aan de tokus maar errug fijn, ik zou niet meer zonder willen.

recentelijk na lange dienst mijn assos tot 2'e broek gedegradeerd en een rapha aangeschaft. zeeeer aangename broek van niveau assos en er kwam een potje rapha bipsencreme bij. ook deze creme is zeer aan te raden.

blijft overeind dat zeker voor de langere ritten een goede broek de basis is.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2368
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 10 mei 2011 23:26

't Is een beetje persoonlijk waar te smeren. Voor mij zijn de liezen belangrijk. An sich zou smeren niet nodig moeten zijn, maar in de praktijk is het voor vooral lange tochten toch wel fijn. Assos heeft ook van die kleine probeerbakjes, probeer die zeker eens. Je krijgt deze ook gratis bij elke Assosbroek. Kun je daarna altijd de grote pot aanschaffen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 10 mei 2011 23:34

zins kort eigenaar van een assos broek en moet zeggen, wat een prijs voor een broek.
langste tocht was 150km en merkte wel een verschil (zonder vet gebruikt)
het merk rapha ken ik niet, wat moet die dan kosten, en zijn er ook andere alternatieven dan een assos ?????
op een waterfiets kom je ook vooruit

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 11 mei 2011 01:40

Harmen2 schreef:Het is ook niet mijn enige broek, maar wil hem wel nog graag gebruiken.

Waar smeer je uierzalf?


Op je uier natuurlijk.



:rolleye:
Afbeelding

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3072
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 11 mei 2011 01:59

Harmen2 schreef:Ik heb een fietsbroek van AGU en de zeem is na verloop van tijd 'droog' geworden. Kan ik dit comfortabeler maken door te smeren met broekvet?

Wat kan ik gebruiken? Uierzalf of hebben jullie andere adviezen? En dan de vraag waar moet ik smeren? Op de zeem of mijn zitvlak?

Bedankt voor jullie hulp.


Kan me niet aan de indruk onttrekken dat het verschil tussen uiercreme en broekencreme hoofdzakelijk bestaat uit een mooier potje en de dubbele prijs.

Uierzalf voldoet prima om een droge zeem weer soepel te maken. Wel na ieder gebruik wassen anders blijven de bacterieen in de creme/zalf zitten.

Met de moderne zemen gebruik ik het eigenlijk niet meer, maar vroeger klodderde ik er lustig op los met de uierzalf. Zou het in eerste instantie vooral op de zeem smeren. Als je teveel op de huid smeert kan die sneller wat week worden waardoor juist irritaties kunnen ontstaan. Al is dit allemaal heel persoonlijk natuurlijk.

soriyu
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 aug 2007 19:41

soriyu 11 mei 2011 08:46

in mijn ervaring is uierzalf niet te vergelijken met een goede chamois creme.
een beetje menthol/rozemarijn geeft de chamois creme iets fris tov de redelijk neutrale uiercreme. viscositeit is volledig anders en dus ook hoe dit aanvoelt in de broek / op je 'uier'.

Dit is iets dat natuurlijk zeer persoonlijk is. als uiercreme voor je voldoet dan is dat natuurlijk prima. persoonlijk (nee echt!?) ben ik van de assos creme. een pot gaat een heel end mee en als je ziet wat sommige vrouwen betalen voor spul op hun gezicht dan vind ik 12 euro voor een pot bips creme waar ik een heel jaar mee doe...

zeer persoonlijk maar in mijn mening wel de moeite van het uitproberen waard.

harmen2
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 mei 2010 21:40

harmen2 11 mei 2011 09:38

Bedankt voor de uitleg, meerdere ervaring zijn nog steeds welkom ja. Ik ben vooral benieuwd of dat smeren van créme gebeurt bij een aantal uitzonderingen of dat het veel wordt gedaan onder de (amateur) wielrenners.

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 11 mei 2011 12:41

Ik kan me wel aansluiten bij jsparie. Vroegâh, toen de fietsen van staal, de mannen van ijzer en de zitvlakken in de koersbroeken van zeemleer waren, smeerde ik er ook flink op los. Die leren lappen konden zo droog en hard zijn als een plank...
Met de moderne kunstzemen heb ikzelf het idee dat smeren meer averechts werkt en dat je met zalf of creme de zeem dichtsmeert en daardoor het vochtopnemend vermogen vermindert. Maar da's mijn ervaring...
Voor de rest natuurlijk de huid goed schoon houden.

ckeckin
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 07 sep 2010 20:46
Locatie: Zuid / Noord Holland

ckeckin 14 mei 2011 00:01

Ik zelf houd het gewoon op de Assos broek alleen, zonder creme.

Wil hier zeker geen reclame maken maar dit is wat er over de creme geschreven staat.


The ASSOS Chamois Crème reduces friction and keeps your skin cooler. It prevents inflammation and has antibacterial properties. Apply directly on the skin (avoid intimate areas) before each ride. Furthermore, after every laundering, apply a thin layer onto the shorts' insert. This to maintain suppleness, elasticity and antibacterial properties. Used by many professionals regardless of the brand of their shorts. ASSOS Chamois Crème – simply a must. Don't leave home without it!

Plaats reactie