Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Schoen en pedaal advies gevraagd

Treegje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2015 12:11

Treegje 03 jan 2015 21:24

Wie kan een beginnende wielrenner adviseren over SPD SL schoenen ? Ik heb maat 47. Welk merk pedalen zijn goed om mee te starten?? Ik heb de Shimano RO 78 op het oog. Iemand ervaring mee?

Gebruikersavatar
Peet68
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 31 dec 2012 13:29

Gebruikersavatar Peet68 03 jan 2015 22:10

Shimano's zijn prijs/kwaliteit top. Wel maatje groter nemen dan gewone schoenmaat. Het merk van pedalen zou ik persoonlijk ook Shimano nemen. Deze kosten ongeveer 30€ En zijn voor een beginner meer dan voldoende: http://www.bikester.be/shimano-pd-r540- ... 56825.html
Jan Janssen Blade & Tdf

R-Know
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 dec 2012 15:19

R-Know 03 jan 2015 23:14

+1
Prima, gewicht zal waarschijnlijk (nog) geen rol spelen?

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 05 jan 2015 12:11

Ik zou ze persoonlijk bij futurumshop kopen, die rekenen geen belachelijk hoge verzendkosten aan
Kosten dan praktisch hetzelfde en je hebt ze gegarandeerd direkt in huis :)
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6086
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 05 jan 2015 12:42

Aan een beginnend wielrenner zou ik futurumshop bij uitstek niet adviseren, maar juist naar de winkel gaan en eens wat modelletjes/merken passen. Want hoe weet je nou welke merken waarschijnlijk goed bij je voet zitten? Als je op gegeven moment je zoveelste paar koopt, dan weet je vaak wel wat je wilt en kan je online prima shoppen (en terugsturen als het niet past) maar 1e keer? Gewoon een grote zaak op zoeken en wat proberen.

Shimano is prijs kwaliteit zeker goed.
Even zoeken in het forum kan ook helpen als je bijv hele brede voeten hebt (is heel topic over welke merken daar beter in voorzien).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 05 jan 2015 16:45

Ik zou ze ook zeker even passen voordat ik iets zou gaan kopen. Dan kan je wat verschillende merken passen.

In die categorie heb je namelijk wel betere opties. De Specialized Sport Road bijvoorbeeld kost 80 euro volgens mij en heeft een veel stijvere zool dan de Shimano R078, die een vrij slappe zool heeft.

Gebruikersavatar
dutcharjo
Forum-lid
Berichten: 122
Lid geworden op: 16 okt 2008 00:03

Gebruikersavatar dutcharjo 07 jan 2015 14:25

ik heb net de r078 gepast. Ik weet niet hoe de zool kunt beoordelen op stijf- of slapheid maar van slappe zool heb ik weinig gemerkt. De onderkant van de schoen is sowieso hard..
Heb wel gemerkt dat het per schoen toch behoorlijk verschilt hoe deze aanvoelt. Ik dacht maat 43 te hebben maar voor Shimano blijk ik 44 te moeten hebben terwijl 43 van sidi prima is voor mij...

maar goed: wel geleerd: passen in de winkel is wel een must... (helaas hebben de winkels nooit alle "opties" die je vooraf al opgezocht hebt).
Giant Contend SL1 Disc 2017 | Ride Life. Ride Giant.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 07 jan 2015 15:14

dutcharjo schreef:...

maar goed: wel geleerd: passen in de winkel is wel een must... (helaas hebben de winkels nooit alle "opties" die je vooraf al opgezocht hebt).
Ik mag wel aannemen dat als je past in "de winkel" je dan ook koopt in "de winkel". :)

Ik vind het niet zo netjes om in de winkel te gaan passen om dan naderhand te kijken waar je on-line hetzelfde artikel goedkoper kan vinden.

Maar mogelijk denkt niet iedereen er zo over.

Wat ik wel vind kunnen is dat je ergens op een beurs (oa. Velofollies - Bikemotion) iets gezien/gepast hebt bij de invoerder dat je dat dan achteraf ergens anders koopt.
I know myself like no one else
Nothing to defend

ldebruin
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:38

ldebruin 07 jan 2015 16:22

Ik zou me ook even goed oriënteren op de pedalen. Vooral als je snel last hebt van de knieën. Voor mij bleken de Shimano r540 pedalen te weinig ruimte te geven aan mijn knieën om iets te draaien. Heb nu pedalen van Time (xpresso 6) waarin je voet wat meer kan draaien. Bijkomend voordeel is dat deze pedalen ook veel makkelijker in- en uitklikken.... Vond zelf de Shimano pedalen in het begin eigenlijk net iets te lastig uitklikken.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 07 jan 2015 17:04

dutcharjo schreef:ik heb net de r078 gepast. Ik weet niet hoe de zool kunt beoordelen op stijf- of slapheid maar van slappe zool heb ik weinig gemerkt. De onderkant van de schoen is sowieso hard..
Heb wel gemerkt dat het per schoen toch behoorlijk verschilt hoe deze aanvoelt. Ik dacht maat 43 te hebben maar voor Shimano blijk ik 44 te moeten hebben terwijl 43 van sidi prima is voor mij...

maar goed: wel geleerd: passen in de winkel is wel een must... (helaas hebben de winkels nooit alle "opties" die je vooraf al opgezocht hebt).
Pak 'm maar eens beet en probeer de zool te buigen, dat gaat bij die R088 vrij makkelijk, bij Specialized veel minder makkelijk.

Gebruikersavatar
jester7749
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:21
Locatie: Lelystad

Gebruikersavatar jester7749 07 jan 2015 20:24

laat je vooral niet verleiden om de schoen, een maat groter te kopen dan je normale schoenmaat! Dit is bij hardlopen wel het geval, bij fietsen niet. 2 a 3 mm ruimte bij je grote teen is voldoende.
Gewoon kijken welke schoen goed zit, indien je brede voeten hebt, is dit wel iets om goed rekening mee te houden.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5574
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 07 jan 2015 20:27

jester7749 schreef:laat je vooral niet verleiden om de schoen, een maat groter te kopen dan je normale schoenmaat! Dit is bij hardlopen wel het geval, bij fietsen niet. 2 a 3 mm ruimte bij je grote teen is voldoende.
Gewoon kijken welke schoen goed zit, indien je brede voeten hebt, is dit wel iets om goed rekening mee te houden.
Bij Sidi is dit meestal wel nodig een maat groter dan de normale schoenmaat!
Maar passen is weten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Plaats reactie